Hoofdstuk 9

Het aanvaarden van de verzoening

II. Het antwoord op gebed

 

1. Ieder die ooit geprobeerd heeft gebed te gebruiken om iets te vragen, heeft wel eens iets ervaren wat een mislukking lijkt. Dat geldt niet alleen voor specifieke zaken die schadelijk zouden kunnen zijn, maar ook voor verzoeken die strikt in de lijn van deze cursus liggen. Vooral dit laatste zou wel eens ten onrechte geïnterpreteerd kunnen worden als een ‘bewijs’ dat de cursus niet meent wat hij zegt. Je dient echter niet te vergeten dat de cursus bij herhaling stelt dat hij het ontsnappen aan angst beoogt.

 

Vrijwel iedere spirituele zoeker heeft wel eens geworsteld met de vraag: 'Waarom worden mijn gebeden niet altijd verhoord?' Vooral voor degenen onder ons die het pad van Een cursus in wonderen bewandelen is dit een belangrijk thema, omdat ons vertrouwen in de Cursus op het spel staat. Hij vertelt ons namelijk dat gebeden altijd worden beantwoord. (Zie bijvoorbeeld T6.V.4:2). Wanneer we geen antwoord krijgen, zelfs wanneer onze vraag 'strikt in de lijn van deze cursus ligt', lijkt Jezus niet eerlijk te zijn tegen ons. Wat is hier aan de hand? 

(Toelichtingen door Greg Mackie)

 

2. Laten we er nu eens van uitgaan dat wat jij van de Heilige Geest vraagt datgene is wat je werkelijk verlangt, maar waar je nog altijd bang voor bent. Is dit het geval, dan zou het bereiken hiervan door jou niet langer zijn wat je verlangt. Dit is de reden waarom bepaalde vormen van genezing niet worden bereikt, ook al wordt de staat van genezing dat wel. Iemand kan soms om fysieke genezing vragen omdat hij bang is voor lichamelijke aantasting. Tegelijkertijd zou het gevaar voor zijn denksysteem – mocht hij fysiek worden genezen – hem wel eens aanzienlijk meer angst kunnen bezorgen dan de fysieke uitdrukking daarvan. In zo’n geval vraagt hij niet werkelijk om bevrijding van angst, maar om het wegnemen van een symptoom dat hij zelf heeft uitgekozen. Dit is dus allerminst een verzoek om genezing.

 

Waarom lijken sommige gebeden niet verhoord te worden? Het korte antwoord luidt: omdat we bang zijn voor waar we om vragen. In deze alinea wordt het voorbeeld gegeven van de vraag om een wonderbaarlijke genezing van het lichaam. We denken dat we dit werkelijk met ons hele hart wensen, maar in feite zijn we daar niet zo zeker van. In onze identificatie met het ego hebben we een groot belang bij de instandhouding van zijn denksysteem, en aangezien onze fysieke symptomen dat systeem bevestigen, betekent genezing daarvan een ernstige bedreiging. En die bedreiging is veel beangstigender dan de fysieke symptomen die het ego in stand houden. Werkelijke genezing betreft de genezing van ons denksysteem; daarom lijken onze gebeden om genezing niet verhoord te worden. 

(Toelichtingen door Greg Mackie)

 

3. De Bijbel benadrukt dat alle gebed verhoord wordt, en dat is inderdaad waar. Het feit op zich dat de Heilige Geest om iets werd gevraagd, garandeert een antwoord. Maar het staat evenzeer vast dat geen enkel antwoord, door Hem gegeven, er ooit een zal zijn dat angst zou aanwakkeren. Het is mogelijk dat Zijn antwoord niet gehoord zal worden. Maar het is onmogelijk dat het verloren zal gaan. Er zijn vele antwoorden die jij al wel ontvangen, maar nog niet gehoord hebt. Ik verzeker je dat ze op jou wachten.

 

De vorige alinea zei dat onze gebeden wel de staat van genezing teweeg kunnen brengen, ook al ervaren we geen bepaalde specifieke vormen van genezing. Dit betekent het volgende: Wanneer we de Heilige Geest om genezing vragen, wordt dat gebed verhoord, aangezien 'alle gebed verhoord wordt'. Wat geneest is onze denkgeest, hoewel dat Antwoord meestal niet 'gehoord' wordt. Maar elke vorm van angst die wegebt, is een signaal van werkelijke genezing. 

(Toelichtingen door Greg Mackie)

 

4. Als je wilt weten of je gebeden verhoord zijn, twijfel dan nooit aan een Zoon van God. Trek hem niet in twijfel en maak hem niet onzeker, want jouw geloof in hem is jouw geloof in jezelf. Als je God en Zijn Antwoord wilt kennen, geloof dan in mij wiens geloof in jou niet aan het wankelen kan worden gebracht. Kun jij oprecht iets aan de Heilige Geest vragen en toch aan jouw broeder twijfelen? Geloof dat zijn woorden waar zijn vanwege de waarheid die in hem is. Jij zult je met de waarheid in hem verenigen, en zijn woorden zullen waar zijn. Wanneer je hem hoort, zul je mij horen. Luisteren naar de waarheid is de enige manier waarop jij die nu kunt horen en uiteindelijk kunt kennen.

 

5. Welke boodschap je broeder jou geeft is aan jou. Wat zegt hij je? Wat wil jij dat hij zegt? Jouw beslissing over hem bepaalt de boodschap die jij ontvangt. Onthoud dat de Heilige Geest in hem is en dat Zijn Stem door hem tot jou spreekt. Wat kan een zo heilige broeder jou vertellen behalve de waarheid? Maar luister jij er wel naar? Jouw broeder weet misschien niet wie hij is, maar er is een licht in zijn denkgeest dat dit wel weet. Dit licht kan in de jouwe binnen schijnen, zijn woorden waarheid verlenen en jou in staat stellen die te horen. Zijn woorden zijn het antwoord dat de Heilige Geest jou geeft. Is je geloof in hem sterk genoeg om jou te laten horen?

 

Hoe herkennen we het antwoord van de Heilige Geest op onze gebeden? Verrassend genoeg is dat door niet te twijfelen aan onze broeders; door te geloven dat hun woorden waar zijn. Dat is uiteraard gemakkelijk, wanneer we weten dat wat ze zeggen waar is. Maar betekent dit ook dat we alles moeten geloven wat uit hun mond komt, ongeacht hoe waanzinnig, misleidend, of letterlijk gelogen dat is? Toen Hitler zei dat alle Joden uitgeroeid moesten worden, had ons antwoord toen moeten zijn: 'Ja, je hebt helemaal gelijk'?

Nee, dat is niet wat hier wordt bedoeld. Jezus erkent dat wat iemand zegt pure onzin kan zijn: 'Hij [je broeder] is op dat moment misschien niet verstandig, en het staat vast dat hij niet verstandig zal zijn zolang hij vanuit het ego spreekt' (T9.III.2:5). Waar het om gaat is, dat zelfs wanneer iemand volslagen onzinnige dingen zegt, die zijn onwetendheid over zijn ware natuur onthullen, 'er een licht in zijn denkgeest [is] dat dit wel weet'. Hij is een heilige Zoon van God, die de waarheid met zich meedraagt. We kunnen ons met die waarheid in hem verenigen, en de Heilige Geest in hem erkennen. Dan herkennen we het ego in Hitlers woorden en kunnen we deze zien als een roep om liefde. Dan kunnen we vanuit de Christus in ons zeggen: 'Mijn broeder, kies opnieuw' (T31.VIII.3:2).

We zien dit ook in Jezus' herinterpretaties van bijbelse passages, zoals in T5.VI.5-9. De bijbelse interpretatie van de uitspraak 'Aan mij is de wraak, spreekt de Heer', is dat we het aan God over moeten laten om wraak te nemen, maar Jezus zegt dat het betekent dat we onze wraakgevoelens aan de Heilige Geest moeten geven, zodat Hij ze ongedaan kan maken.

 

Toepassing : Denk aan een broeder wiens woorden je niet altijd vertrouwt, of van wie je zelfs weet dat hij onwaarheid spreekt. Zeg in gedachten tegen hem:

Ik wil mij herinneren dat de Heilige Geest in jou is, en dat Zijn waarheid in jouw woorden te horen is. Laat mij in jouw woorden het antwoord van de Heilige Geest op mijn gebeden horen

(Toelichtingen door Greg Mackie)

 

6. Je kunt net zomin alleen voor jezelf bidden als je alleen voor jezelf vreugde kunt vinden. Gebed is de herformulering van inclusiviteit, onder leiding van de Heilige Geest volgens de wetten van God. Verlossing komt van jouw broeder. De Heilige Geest breidt zich van jouw denkgeest tot de zijne uit, en geeft jou antwoord. Jij kunt de Stem namens God niet alleen in jezelf horen, want jij bent niet alleen. En Zijn antwoord is alleen bestemd voor wat jij bent. Je zult het vertrouwen dat ik in jou heb niet kennen als jij het niet uitbreidt. Je zult geen vertrouwen hebben in de leiding van de Heilige Geest, noch geloven dat die voor jou is bestemd, als jij die niet in anderen hoort. Ze moet wel voor jouw broeder zijn bestemd, omdat ze voor jou bestemd is. Of zou God soms voor jou alleen een Stem hebben geschapen? Zou jij ooit Zijn antwoord kunnen horen, zonder dat Hij al Gods Zonen antwoord geeft? Hoor van jouw broeder wat jij wilt dat ik hoor van jou, want jij zou niet willen dat ik werd misleid.

 

We willen dat onze gebeden worden verhoord, maar we vertrouwen onze broeders niet. Daarom zoeken we de Heilige Geest alleen in onszelf. Maar dat werkt niet, want we zijn niet alleen. Als we luisteren naar het ego, dat zegt dat we afzonderlijke, afgescheiden wezens zijn, kunnen we de Heilige Geest niet horen. We zullen het vertrouwen dat Jezus in ons heeft niet kennen, tenzij we vertrouwen schenken aan onze broeders. En we kunnen geen vertrouwen hebben in de leiding van de Heilige Geest, tenzij we Zijn Stem horen in hen. De manier om Zijn antwoord te horen wordt samengevat in deze mooie woorden: 'Verlossing komt van jouw broeder. De Heilige Geest breidt zich van jouw denkgeest tot de zijne uit, en geeft jou antwoord'.

(Toelichtingen door Greg Mackie)

 

7. Ik heb jou lief, net als God, vanwege de waarheid die in jou is. Jouw misleidingen kunnen jou misschien misleiden maar mij niet. Wetende wat jij bent kan ik niet aan jou twijfelen. Ik hoor alleen de Heilige Geest in jou, die door jou tot mij spreekt. Als je mij wilt horen, hoor dan mijn broeders, in wie Gods Stem spreekt. Het antwoord op alle gebeden bevindt zich in hen. Jij zult antwoord ontvangen wanneer je het antwoord hoort in iedereen. Luister niet naar iets anders, of je zult niet waarachtig horen.

 

8. Geloof in je broeders omdat ik in jou geloof, en je zult leren dat mijn geloof in jou gerechtvaardigd is. Geloof in mij door in hen te geloven omwille van datgene wat God hun gegeven heeft. Zij zullen jou antwoorden als jij leert hun alleen om de waarheid te vragen. Vraag niet om zegeningen zonder hen te zegenen, want alleen langs deze weg kun jij leren hoe gezegend jij bent. Door deze weg te volgen ben je op zoek naar de waarheid in jou. Dit leidt jou niet buiten jezelf, maar juist naar jezelf. Hoor alleen Gods Antwoord in Zijn Zonen, en jij bent verhoord.

 

Jezus hamert echt op het idee om in onze broeders te geloven, nietwaar? Ik vind zijn persoonlijke oproep aan ons zeer ontroerend: 'Geloof in je broeders omdat ik in jou geloof'. Hij gelooft volledig in ons. Hij houdt van ons vanwege de waarheid in ons. Hij weet wat we zijn. Hij twijfelt niet aan ons. Hij hoort alleen de Heilige Geest in ons. En het enige wat hij van ons vraagt is om op dezelfde manier in onze broeders te geloven. Dat stelt ons in staat om in hem te geloven, om zijn antwoord en dat van de Heilige Geest te horen, en te geloven in de werkelijkheid van zijn liefde en leiding; om hem te vertrouwen als hij zegt dat zijn geloof in ons gerechtvaardigd is. We ontvangen de gaven van de Heilige Geest door ze aan onze broeders te geven: 'Vraag niet om zegeningen zonder hen te zegenen, want alleen langs deze weg kun jij leren hoe gezegend jij bent'. Een andere belangrijke zin is: 'Dit leidt jou niet buiten jezelf, maar juist naar jezelf'. Wanneer we 'Gods Antwoord horen in Zijn Zonen' zoeken we niet buiten onszelf, want er zijn geen anderen buiten onszelf. Ze zijn slechts de projecties van wat we in werkelijkheid zijn; daarom zien en horen we Gods antwoord in hen.

 

Toepassing : Dit zijn mooie alinea's om te lezen als Jezus' persoonlijke boodschap aan jou. Lees ze daarom met dit in gedachten, en voeg je eigen naam in waar dat van toepassing is. 

(Toelichtingen door Greg Mackie)

 

9. Niet geloven is tegen iets partij kiezen, of aanvallen. Geloven is aanvaarden, en voor iets partij kiezen. Geloven betekent niet goedgelovig zijn, maar aanvaarden en waarderen. Wat je niet gelooft waardeer je niet, en je kunt niet dankbaar zijn voor wat je niet op prijs stelt. Er is een prijs die je voor het oordelen zult betalen, want oordelen is het bepalen van een prijs. En zoals je die bepaalt, zo zul je die ook betalen.

 

Deze alinea biedt verdere verduidelijking over wat het betekent om onze broeders te geloven. Het betekent niet dat we goedgelovig moeten zijn en naïef alles wat ze zeggen als waarheid moeten accepteren. Het gaat niet om wat ze zeggen, maar om wat ze zijn; om voorbij hun ego, dat ze met ons delen, hun oneindige waarde te zien als Zoon van God, wat ze eveneens met ons delen. Al het andere is een oordeel, dus een aanval. De volgende alinea's gaan daar verder op in.

(Toelichtingen door Greg Mackie)

 

10. Wordt betalen gelijkgesteld aan krijgen, dan zul je een lage prijs bepalen maar een hoge tegenprestatie eisen. Je vergeet dan echter wel dat prijzen op prijs stellen betekent, zodat wat je terugkrijgt in verhouding tot je waardeoordeel staat. Wordt betalen geassocieerd met geven, dan kan het niet als een verlies worden gezien en wordt de wederkerige relatie tussen geven en ontvangen begrepen. Dan zal er een hoge prijs worden bepaald, vanwege de waarde van de tegenprestatie. De prijs voor krijgen is dat je de waarde uit het oog verliest, zodat je onvermijdelijk niet naar waarde schat wat je ontvangt. Doordat je het geringschat zul je het niet op prijs stellen en het ook niet verlangen.

 

11. Vergeet dus nooit dat jij de waarde bepaalt van wat je ontvangt, en zijn prijs vaststelt door wat je geeft. Geloven dat het mogelijk is veel te krijgen in ruil voor weinig, is geloven dat je met God marchanderen kunt. Gods wetten zijn altijd eerlijk en volkomen consequent. Door te geven ontvang je. Maar ontvangen is aanvaarden, niet krijgen...

 

Jezus lijkt nu een discussie over economie aan te gaan die weinig te maken heeft met geloven in onze broeders, maar in werkelijkheid heeft het er alles mee te maken.

Er worden hier twee opties tegenover elkaar gesteld. De eerste optie is 'betalen gelijkgesteld aan krijgen'. Hierbij gaan we ervan uit dat we iets tekortkomen, en daarom anderen moeten betalen om dat tekort aan te vullen. Maar juist omdat we iets tekortkomen, proberen we zo weinig mogelijk te betalen.

De tweede optie is 'betalen geassocieerd met geven'. Hierbij gaan we ervan uit dat we niets tekortkomen, omdat alle gaven van God tot onze beschikking staan. Dan 'betalen' we anderen niet om iets te krijgen, maar omdat we erkennen dat geven en ontvangen hetzelfde zijn, en dat anderen iets geven ons in staat stelt om te aanvaarden wat we reeds bezitten.

Laten we dit nu toepassen op het geloof in onze broeders. Wanneer we een broeder veroordelen, zeggen we in feite dat hij waardeloos is. We 'bepalen een lage prijs' door zelf weinig en met tegenzin aan hem te geven, maar eisen wel een hoog rendement op onze investering.

Omdat we echter zo weinig geven, en geven hetzelfde is als ontvangen, zullen we weinig ontvangen en niet waarderen wat we krijgen. Dat is de prijs die we betalen voor ons oordeel: we verliezen de oneindige waarde van onze broeder uit het oog, waardoor we ook onszelf waardeloos voelen.

Wanneer we daarentegen de werkelijke waarde van onze broeder zien 'bepalen we een hoge prijs' door Gods gaven met hem te delen. En dan ontvangen we een hoog rendement op onze investering. Omdat we veel geven, en geven hetzelfde is als ontvangen, kunnen we volledig aanvaarden wat we reeds bezitten en waarderen we onze broeder én onszelf. 

(Toelichtingen door Greg Mackie)

 

...Het is onmogelijk niet te hebben, maar het is wel mogelijk niet te weten dat je hebt. Inzien dat je hebt is bereid zijn te geven, en alleen door deze bereidheid kun je inzien wat jij hebt. Wat je geeft is daarom de waarde die jij toekent aan wat je hebt, omdat het de precieze maat is van de waarde die jij eraan hecht. En dit op haar beurt is weer de maat voor hoezeer je het verlangt.

 

De essentie van deze tekst is de eerste zin van alinea 11, die ik als volgt wil herformuleren: we bepalen de waarde van wat we van onze broeders ontvangen door wat we aan hen geven.

Hoe meer we aan hen geven, des te meer we waarderen wat we van hen ontvangen, en des te meer we inzien wat we reeds hebben.

De laatste zinnen van deze alinea zeggen ongeveer hetzelfde: De manier om te weten wat we hebben is door te geven. Als we niet geven moet dat dus wel betekenen dat we niet willen weten wat we hebben, en dat kan alleen betekenen dat we er geen waarde aan toekennen en het dus niet verlangen. Omgekeerd is geven het teken dat we de gaven die God ons gegeven heeft waarderen, en dat we ze dus volledig bewust willen ervaren. 

(Toelichtingen door Greg Mackie)

 

12. Je kunt dus de Heilige Geest alleen iets vragen door Hem iets te geven, en je kunt Hem alleen iets geven waar je Hem herkent. Als je Hem in iedereen herkent, bedenk dan eens hoeveel je van Hem zult vragen en hoeveel je dan ontvangt. Hij zal jou niets ontzeggen omdat jij Hem niets hebt ontzegd, en zo kun je in alles delen. Dit is de manier, en wel de enige, om Zijn antwoord te krijgen, omdat Zijn antwoord het enige is waar je om kunt vragen en wat jij verlangen kunt. Zeg dan ook tegen iedereen:

 

Omdat ik mezelf wil kennen zie ik jou als Gods Zoon en mijn broeder.

 

We besluiten met een samenvatting van het onderwerp van deze paragraaf: 'Het antwoord op gebed'.

Hoe herkennen we het antwoord van de Heilige Geest op onze gebeden? Door aan Hem te geven. En hoe geven we aan Hem? Door te geven aan onze broeders, in wie Hij verblijft. Hoe geven we aan onze broeders? Door de Heilige Geest in hen te erkennen; door te erkennen dat ze samen met ons Gods Zoon zijn. Als we hen zien zoals ze werkelijk zijn, zullen we ontdekken wie we zelf werkelijk zijn.

 

Toepassing : Denk aan iemand die je ongeloofwaardig vindt en aan wiens woorden je weinig waarde hecht. Zeg vervolgens tegen hem of haar:

Omdat ik mezelf wil kennen zie ik jou [naam] als Gods Zoon en mijn broeder. 

(Toelichtingen door Greg Mackie)