Hoofdstuk 19

Het bereiken van vrede

IV. De blokkades voor vrede

 

'De blokkades voor vrede' is de langste en waarschijnlijk de belangrijkste paragraaf in het Tekstboek . Voor de sluier staan die het gelaat van Christus bedekt, deze sluier optillen en eraan voorbij gaan, is een centraal beeld in Een cursus in wonderen. De ideeën van deze paragraaf worden zowel in het Tekstboek als in het Werkboek en het Handboek voor leraren keer op keer herhaald. Naar deze paragraaf wordt in de rest van de Cursus het meest verwezen.

De paragraaf bevat een reeks boeiende besprekingen van belangrijke Cursusthema's, en het is verleidelijk om het zo te benaderen: als losse stukken tekst. Deze stukken vormen echter samen één geheel, georganiseerd rond het proces van de heilige relatie. Wanneer de Heilige Geest wordt uitgenodigd in een speciale relatie, wordt het doel van zonde geleidelijk vervangen door het doel van waarheid, door het overwinnen van diverse blokkades. Dit proces bereikt zijn hoogtepunt in de vergeving en vereniging van alle denkgeesten in de werkelijke wereld, en uiteindelijk in de vereniging met God.

(Toelichtingen door Robert Perry)

 

1. Wanneer vrede zich van diep in jezelf uitbreidt om heel het Zoonschap te omvatten en rust te schenken, zal ze op heel wat blokkades stuiten. Sommige daarvan zul je zelf proberen op te werpen. Andere zullen van elders lijken te komen: van je broeders, en van diverse aspecten van de buitenwereld. Maar de vrede zal ze zachtjes omhullen, en volledig ongehinderd zich er dwars overheen uitbreiden. De uitbreiding van de bedoeling van de Heilige Geest van jouw relatie naar die van anderen, om hen zachtjes daar naarbinnen te leiden, is de manier waarop Hij middel en doel in overeenstemming brengt. De vrede die Hij diep in jou en in jouw broeder heeft neergelegd, zal zich in stilte tot ieder aspect van je leven uitbreiden, en jou en je broeder omringen met een gloed van geluk en het vredige besef van volledige bescherming. En jij zult haar boodschap van liefde, geborgenheid en vrijheid naar eenieder uitdragen die jouw tempel nadert, waar hem genezing wacht. Je zult niet wachten met hem die te geven, want jij zult hem roepen en hij zal jou antwoorden, omdat hij in jouw roep de Roep namens God herkent. En je zult hem binnenhalen en hem rust geven, zoals die jou gegeven werd.

 

Om deze paragraaf als één geheel te zien, is het belangrijk om deze eerste alinea te begrijpen. Ze beschrijft namelijk het hele proces.

Wanneer we de Heilige Geest uitnodigen in een speciale relatie, plaatst hij een diepe vrede in ons. Deze vrede delen we met anderen, maar nog op een onbewust niveau. Vervolgens breidt deze vrede zich vanuit het onbewuste uit in twee bewegingen: eerst omringt ze onszelf en elk aspect van ons leven, en van daaruit breidt ze zich steeds verder uit totdat ze het hele Zoonschap omvat. Om dit te bereiken moet de vrede over twee soorten blokkades stromen, die overeenkomen met de twee bewegingen. De eerste komen voort uit onszelf; de tweede lijken veroorzaakt te worden door anderen en de buitenwereld, maar aangezien ze onze eigen projecties zijn, komen ze eveneens voort uit onze eigen denkgeest.

Jezus noemt deze uitbreiding van vrede naar het gehele Zoonschap een tempel van genezing, waar al onze broeders welkom zijn en rust vinden.

(Toelichtingen door Robert Perry)

 

2. Dit alles zul jij doen. Maar de vrede die al diep in je binnenste ligt, moet eerst uitdijen, en over de blokkades heen vloeien die jij ervoor hebt neergezet. Dit zul jij doen, want niets dat met de Heilige Geest wordt ondernomen, blijft onvoltooid. Je kunt inderdaad van niets dat jij buiten je ziet zeker zijn, maar hiervan kun je wel zeker zijn: de Heilige Geest vraagt dat je Hem een rustplaats biedt waar jij in Hem zult rusten. Hij heeft je geantwoord en is je relatie binnengekomen. Wil jij nu niet Zijn genadigheid beantwoorden, en je met Hem in een relatie begeven? Want Hij is Degene die jouw relatie de gave van heiligheid heeft geschonken, en zonder dit zou het voor altijd onmogelijk zijn geweest jouw broeder naar waarde te schatten.

 

Voordat de vrede, die zich diep in ons binnenste bevindt, zich uit kan breiden en iedereen rust kan geven, moet ze over de blokkades stromen die we ervoor hebben opgeworpen. Dat lijkt onmogelijk te zijn, maar 'dit zul jij doen'. Daar kunnen we zekerder van zijn dan van wat ook wat we buiten onszelf waarnemen, maar dan moeten we wel samenwerken met de Heilige Geest. Dit doen we door Hem in onszelf een rustplaats te bieden, waar we samen met Hem rusten. In feite is dit vanzelfsprekend, aangezien Hij ons al heeft vereerd met Zijn aanwezigheid en een relatie met ons is aangegaan. Dankzij Hem zijn we in staat om onze broeder te zien zoals hij werkelijk is.

(Toelichtingen door Robert Perry)

 

3. Hij vraagt slechts dat je de dankbaarheid die je Hem verschuldigd bent voor Hem in ontvangst wil nemen. En wanneer je met zachtmoedige genadigheid naar jouw broeder kijkt, aanschouw je Hem. Want je kijkt dan waar Hij is, en niet los van Hem. Je kunt de Heilige Geest niet zien, maar je kunt wel je broeders waarlijk zien. En het licht in hen zal jou alles tonen wat je behoeft te zien. Wanneer de vrede in jou is uitgebreid zodat ze iedereen omvat, zal de functie van de Heilige Geest hier zijn volbracht. Bestaat er dan nog enige behoefte om te zien? Wanneer God Zelf de laatste stap heeft gezet, zal de Heilige Geest alle dank en dankbaarheid verzamelen die jij Hem aangeboden hebt, en ze zachtjes in Naam van Zijn hoogst heilige Zoon voor Zijn Schepper neerleggen. En de Vader zal ze in Zijn Naam aanvaarden. Bestaat er, in tegenwoordigheid van Zijn dankbaarheid, dan nog enige behoefte om te zien?

 

We zijn de Heilige Geest veel dank verschuldigd omdat Hij in onze heilige relaties is gekomen en ons naar huis leidt. We kunnen Hem niet zien, maar wanneer we 'met zachtmoedige genadigheid' naar onze broeders kijken, zien we Hem.

Wanneer de vrede in ons niet alleen meer onszelf omvat maar het hele Zoonschap, heeft de Heilige Geest Zijn doei bereikt. Dan zal Hij alle dankbaarheid die we Hem hebben aangeboden aan God geven, waar het Gods dank wordt aan ons, Zijn Zoon. Deze dankbaarheid is geen vluchtige menselijke emotie die alleen betrekking heeft op het rijk van de tijd. Het is een dankbaarheid die alles overstijgt en, voorbij elke vorm, tot het rijk van kennis behoort.

(Toelichtingen door Robert Perry)

 

A. De eerste blokkade: de wens je ervan te ontdoen.

B. De tweede blokkade: de overtuiging dat het lichaam waardevol is omwille van wat het biedt.

C. De derde blokkade: de aantrekkingskracht van de dood.

D. De vierde blokkade: de angst voor God.