13. Wat is de werkelijke betekenis van offeren?
1. Ook al is het begrip offeren in waarheid totaal betekenisloos, in de wereld heeft het wel degelijk betekenis. Zoals alles in de wereld, is de betekenis ervan tijdelijk en zal het uiteindelijk in het niets verdwijnen vanwaaruit het is voortgekomen, wanneer het zijn nut verloren heeft. Nu is zijn werkelijke betekenis een les. Zoals alle lessen is ook deze een illusie, want in werkelijkheid valt er niets te leren. Deze illusie moet echter vervangen worden door een correctiemiddel: een andere illusie die de plaats van de eerste inneemt, zodat beide tenslotte kunnen verdwijnen. De eerste illusie, die vervangen moet worden voordat een ander denksysteem vaste voet kan krijgen, is dat het een offer is de dingen van deze wereld op te geven. Wat kan dit anders zijn dan een illusie, aangezien de wereld zelf niets meer is dan dat?
2. Het vergt een lange leerweg om zowel als feit te erkennen als te aanvaarden dat de wereld niets te geven heeft. Wat kan het offeren van niets betekenen? Het kan niet betekenen dat je daardoor minder hebt. Er is volgens wereldse begrippen geen offer waarbij het lichaam niet betrokken is. Denk eens even na over wat de wereld een offer noemt. Macht, roem, geld, lichamelijke genoegens: wie is de ‘held’ aan wie dit alles toebehoort? Kan dit enige betekenis hebben behalve voor een lichaam? Maar een lichaam kan geen waarde toekennen. Door zulke dingen na te jagen, verbindt de denkgeest zich met het lichaam, en versluiert zijn Identiteit terwijl hij uit het oog verliest wat hij werkelijk is.
3. Als deze verwarring zich eenmaal heeft voltrokken, valt het voor de denkgeest onmogelijk nog te begrijpen dat alle ‘genoegens’ van de wereld niets zijn. Maar wat een offer – en een offer is het zonder meer! – brengt dit alles met zich mee. Nu heeft de denkgeest zichzelf veroordeeld om te zoeken zonder te vinden, om voor altijd misnoegd en mishaagd te zijn, om niet te weten wat hij werkelijk vinden wil. Wie kan aan deze zelfveroordeling ontsnappen? Alleen met Gods Woord kan dit mogelijk zijn. Want zelfveroordeling is een beslissing over identiteit, en niemand betwijfelt wat hij gelooft te zijn. Hij kan aan alles twijfelen, maar hieraan nooit.
4. Gods leraren kunnen er geen spijt van hebben de genoegens van de wereld prijs te geven. Is het een offer pijn op te geven? Is een volwassene boos als hij kinderspeelgoed opgeeft? Kijkt iemand wiens visie al een glimp heeft opgevangen van het gelaat van Christus met verlangen terug naar een slachthuis? Niemand die aan de wereld met al haar kwalen is ontkomen, kijkt er met afkeuring op terug. Toch kan hij zich alleen maar verheugen dat hij vrij is van alle offers die haar waarden van hem zouden eisen. Daaraan offert hij al zijn vrede op. Daaraan offert hij al zijn vrijheid op. En om die te bezitten moet hij het offer brengen van zijn hoop op de Hemel en van de herinnering van zijn Vaders Liefde. Kiest er iemand die gezond denkt niets als substituut voor alles?
5. Wat is de werkelijke betekenis van offeren? Het is de prijs die het kost om in illusies te geloven. Het is de prijs die voor de ontkenning van de waarheid moet worden betaald. Er is geen genoegen in de wereld dat deze eis niet stelt, want anders zou dat genoegen als pijn worden gezien en niemand vraagt om pijn als hij die als zodanig herkent. Het is het idee van offeren dat hem blind maakt. Hij ziet niet waar hij om vraagt. En dus zoekt hij het op talloze manieren en op talloze plaatsen, telkens gelovend dat het daar is, en telkens daarin uiteindelijk teleurgesteld. ‘Zoek, maar vind niet’ blijft het grimmige bevel van deze wereld, en niemand die de doelstellingen van de wereld nastreeft kan anders handelen.
6. Je meent wellicht dat deze cursus het offer eist van alles wat je echt dierbaar is. In één opzicht is dit waar, want de dingen die de Zoon van God kruisigen zijn jou dierbaar en de cursus streeft ernaar hem te bevrijden. Maar vergis je niet in wat offeren betekent. Het betekent altijd het opgeven van wat je wilt. En wat is het dat jij wilt, o leraar van God? Je bent door God geroepen en je hebt geantwoord. Zou je nu die Roep willen offeren? Weinigen hebben die vooralsnog gehoord, en ze kunnen zich slechts tot jou wenden. In heel de wereld is er geen andere hoop waarop ze kunnen bouwen. In heel de wereld is er geen andere stem waarin die van God weerklinkt. Als jij de waarheid offert, blijven zij in de hel. En als zij daar blijven, zal jij er met hen zijn.
7. Vergeet niet dat offeren iets totaals is. Er bestaan geen halve offers. Je kunt de Hemel niet ten dele opgeven. Je kunt niet een klein beetje in de hel zijn. Het Woord van God kent geen uitzonderingen. Juist hierdoor is het heilig en boven de wereld verheven. Juist zijn heiligheid wijst naar God. Juist zijn heiligheid geeft je veiligheid. Het wordt afgewezen als jij welke broeder ook voor wat ook aanvalt. Want hier voltrekt zich de afsplitsing van God. Een afsplitsing die onmogelijk is. Een afsplitsing die niet kan plaatsvinden. En toch een afsplitsing waarin jij zonder enige twijfel zult geloven, omdat je een situatie hebt veroorzaakt die onmogelijk is. En in deze situatie kan het onmogelijke ogenschijnlijk gebeuren. Het lijkt te gebeuren onder ‘opoffering’ van de waarheid.
8. Leraar van God, vergeet niet wat offeren betekent, en bedenk bij iedere beslissing die je neemt wat de prijs daarvan zal zijn. Kies voor God en alles wordt jou gegeven zonder dat je daar enige prijs voor hoeft te betalen. Kies tegen Hem en jij kiest niets, ten koste van het bewustzijn van alles. Wat wil je onderwijzen? Houd alleen in gedachten wat je wilt leren. Want hierom dien jij je te bekommeren. De Verzoening is er voor jou. Jouw leerproces maakt daar aanspraak op en jouw leerproces reikt jou die aan. De wereld bevat haar niet. Maar leer deze cursus en ze is van jou. God reikt je Zijn Woord aan, omdat Hij leraren nodig heeft. Welke andere manier is er om Zijn Zoon te verlossen?