Hoofdstuk 4

De illusies van het ego

III. Liefde zonder conflict

 

1. Het is moeilijk te begrijpen wat ‘Het Koninkrijk der Hemelen is in u’* werkelijk betekent. Dit komt doordat het onbegrijpelijk is voor het ego, dat dit interpreteert alsof iets vanbuiten vanbinnen zit, en dat betekent helemaal niets. Het woord ‘in’ is overbodig. Het Koninkrijk der Hemelen ben jij. Wat heeft de Schepper behalve jou geschapen en wat is Zijn Koninkrijk behalve jij? Dit is de totale boodschap van de Verzoening, een boodschap die in haar totaliteit de som van haar delen overstijgt. Ook jij hebt een Koninkrijk dat jouw geest geschapen heeft. Hij is vanwege de illusies van het ego niet opgehouden te scheppen. Jouw scheppingen zijn evenmin vaderloos als jij dat bent. Je ego en je geest zullen nooit medescheppers worden, maar jouw geest en jouw Schepper zullen dat altijd zijn. Heb vertrouwen dat jouw scheppingen even veilig zijn als jij.

 

Het Koninkrijk is volmaakt vereend en volmaakt beschermd,

en het ego zal er niet over zegevieren. Amen.

 

2. Dit is geschreven in de vorm van een gebed omdat het je kan helpen in momenten van verleiding. Het is een onafhankelijkheidsverklaring. Je zult het heel bruikbaar vinden als je het ten volle begrijpt...

 

De bijbelse verklaring dat het Koninkrijk van God binnenin ons is (Lucas 17:21), heeft altijd tot verwarring geleid. Het is dan ook op diverse manieren vertaald, zoals 'in uw midden' of 'onder u'. Jezus biedt ons hier een radicale correctie: 'Het Koninkrijk der Hemelen ben jij'.

Volgens Een cursus in wonderen vormen wij in werkelijkheid een familie: 'de familie van God' (T1.V.3:8-4:1). God de Vader schiep het Koninkrijk — de Christus, Zijn Zoon — waar we allemaal in zijn opgenomen als deel van het Zoonschap. En net zoals zonen in de wereld de familielijn uitbreiden, zo breidt het Zoonschap van God het Koninkrijk uit, door samen met zijn Vader liefde uit te breiden. Dat is nog altijd aan de gang, ongeacht onze waanzinnige omweg over de egoweg van waarneming. We zullen dit beseffen wanneer we de Verzoening aanvaarden, de erkenning dat de weg van het ego nooit heeft bestaan en we de Hemel nooit hebben verlaten.

 

Toepassing : Het gebed in deze alinea is het eerste voorbeeld van een oefening die in het Werkboek vaak terug zal komen: 'de reactie op verleiding' de uitnodiging om onmiddellijk actie te ondernemen wanneer je met egogedachten reageert op een Cursustekst die het ego ongedaan maakt. Hier is het een reactie op de verleiding om te geloven dat het ego heeft gezegevierd, en dat zijn illusies het Koninkrijk dus jou hebben vernietigd.

Denk aan een ego-aanval die je kortgeleden hebt gepleegd, iets waar je je schuldig over voelt, omdat je denkt dat het jouzelf en/of anderen schade heeft berokkend. Gebruik vervolgens het gebed om je te helpen herinneren dat het ego niet heeft gezegevierd, omdat iedereen die bij de situatie betrokken was deel is van het Koninkrijk der Hemelen, en het Koninkrijk volkomen onaangetast is gebleven door jouw ego-aanval. Spreek de woorden uit als een onafhankelijkheidsverklaring:

Het Koninkrijk is volmaakt vereend en volmaakt beschermd, en het ego zal er niet over zegevieren. Amen.

(Toelichtingen door Greg Mackie)

 

De reden waarom je mijn hulp nodig hebt is dat jij je eigen Gids de rug hebt toegekeerd en daarom leiding behoeft. Mijn rol bestaat erin het ware van het onware te scheiden, zodat de waarheid door de hindernissen die het ego opgeworpen heeft heen kan breken, en je denkgeest in kan schijnen. Over onze vereende kracht kan het ego niet zegevieren.

 

Deze passage introduceert een uitermate belangrijk thema. Het ego heeft in onze denkgeest hindernissen voor de waarheid opgeworpen, hindernissen die onze verwarde denkgeest niet alleen op kan ruimen. Maar als we Jezus om hulp vragen zal hij ons helpen de hindernissen te ontmantelen, zodat de waarheid weer onze denkgeest in kan schijnen.

(Toelichtingen door Greg Mackie)

 

3. Het zal inmiddels duidelijk zijn waarom het ego de geest als zijn ‘vijand’ beschouwt. Het ego is uit de afscheiding ontstaan, en zijn voortbestaan hangt af van jouw voortdurende geloof in de afscheiding. Het ego moet jou wel een of andere beloning in het vooruitzicht stellen voor jouw volharding in dit geloof. Het enige wat het te bieden heeft is een gevoel van tijdelijk bestaan, dat begint met zijn eigen begin en eindigt met zijn eigen einde. Het vertelt jou dat dit leven jouw bestaan is, omdat het ‘t zijne is. Tegenover dit gevoel van tijdelijk bestaan biedt de geest jou de kennis van bestendigheid en onwankelbaar bestaan. Niemand die ooit de openbaring hiervan ervaren heeft kan nog ten volle in het ego geloven. Hoe zou zijn povere aanbod het kunnen winnen van de glorievolle gave van God?

 

Cursusstudenten vragen vaak waarom wij ons zo verzetten tegen God. Als Hij ons zulke glorievolle gaven schenkt, waarom bieden we dan zoveel weerstand? Dat komt doordat we ons hebben geïdentificeerd met het ego, en de gaven van God zijn ondergang betekenen. Daarom moet het ervoor zorgen dat we blijven geloven in de afscheiding die hem instandhoudt, en om dat voor elkaar te krijgen moet het iets bedenken waardoor we de afscheiding prettig vinden. Het komt op ons af als een agressieve verkoper van vakantiehuizen: 'Het leven is hier geweldig! Het eten is heerlijk, er zijn veel leuke activiteiten en uitstekende voorzieningen, en de natuur is hier prachtig! Je hoeft alleen maar te tekenen op de stippellijn en het is allemaal van jou'! Het ego wil niet dat we de kleine lettertjes lezen, die ons vertellen dat het leven op aarde slechts een tijdelijke huurovereenkomst is, en dat lijden en dood het onvermijdelijke lot zijn van iedereen die het contract ondertekent. Het is dus geen goede deal. Daarom leeft het ego in voortdurende angst dat we proeven van 'de kennis van bestendigheid en onwankelbaar bestaan', die de geest ons biedt. Want als we daar eenmaal van geproefd hebben, zullen we het ego herkennen als de oplichter die het in werkelijkheid is.

(Toelichtingen door Greg Mackie)

 

4. Jij die je met je ego vereenzelvigt, kunt niet geloven dat God jou liefheeft. Jij houdt niet van wat je hebt gemaakt, en wat jij gemaakt hebt houdt niet van jou. Omdat het gemaakt is uit de ontkenning van de Vader, is het ego niet trouw aan zijn maker. Jij kunt je de werkelijke relatie die tussen God en Zijn scheppingen bestaat niet voorstellen vanwege je haat voor het zelf dat jij hebt gemaakt. Jij projecteert het besluit tot afscheiding op het ego, en dit botst met de liefde die je voor het ego voelt omdat jij het hebt gemaakt. Er is in deze wereld geen liefde zonder deze tweeslachtigheid, en aangezien geen enkel ego ooit liefde zonder tweeslachtigheid heeft ervaren is dit concept voor hem niet te bevatten. Liefde doet onmiddellijk haar intrede in iedere denkgeest die haar oprecht verlangt, maar hij moet haar wel oprecht verlangen. Dit betekent dat hij er zonder tweeslachtigheid naar verlangt, en dit soort verlangen is volkomen gespeend van de ‘drang om te halen’ waarmee het ego is behept.

 

Hier zien we een andere reden waarom we ons verzetten tegen God: we zijn er niet zeker van dat Hij van ons houdt en dat wij van Hem houden. Onze identificatie met het ego levert een concept van liefde op dat vol tegenstrijdigheden zit. Denk maar aan de term 'een haat-liefde-verhouding'. We houden van het ego omdat we het zelf gemaakt hebben, maar tegelijkertijd haten we het, omdat we het de schuld geven van de afscheiding en de pijn die daar het gevolg van is. Bovendien haat het ego in feite óns. Omdat het gemaakt is uit haat voor onze Schepper, haat het op zijn beurt zijn eigen maker. De Zoon die in opstand kwam tegen zijn Vader, heeft nu zelf een opstandige zoon.

Hoe kunnen we met zo'n verwrongen idee van liefde, een liefde vermengd met haat, geloven in Gods Liefde die volkomen vrij is van haat? We begrijpen niets van ware liefde en betwijfelen of we ons er wel voor open moeten stellen. En aangezien ware liefde zich nooit tegen onze wil aan ons op zal dringen, kan ze niet binnenkomen.

(Toelichtingen door Greg Mackie)

 

5. Er bestaat een soort ervaring die zo verschilt van alles wat het ego te bieden heeft dat je het nooit meer wilt verhullen of verbergen. Het moet worden herhaald dat jouw geloof in duisternis en verhulling de reden is dat het licht niet kan binnenkomen. De Bijbel geeft heel wat verwijzingen naar de onmetelijke gaven die voor jou zijn bestemd, maar waar je om moet vragen. Dit is geen conditie zoals het ego die stelt. Het is de heerlijke conditie die eigen is aan wat jij bent.

 

Het 'soort ervaring' waar hier naar verwezen wordt is liefde zonder tegenstrijdigheid, de liefde van God, het licht van de waarheid. De enige reden waarom we dit niet ervaren is dat we het niet met ons hele hart willen.

De tweede zin verwijst naar T1.I.22 en T1.IV.1.: wij denken dat we zondaars zijn die zich moeten verbergen voor het licht van de liefde. Maar wanneer we onze denkgeest openen en de duisternis weg laten schijnen door het licht, zullen we ons nooit meer willen verbergen. Het enige wat we hoeven te doen om dit te ervaren is er oprecht om vragen. Niet omdat God het ons anders niet geeft, maar omdat, zoals reeds gezegd, liefde zich nooit tegen onze wil aan ons opdringt. Dat zou onze vrije wil geweld aandoen, en vrijheid is 'de heerlijke conditie die eigen is aan wat jij bent'.

(Toelichtingen door Greg Mackie)

 

6. Er is buiten jouw eigen wil geen kracht sterk of waardig genoeg om jou te leiden. Hierin ben jij zo vrij als God, en moet dat voor eeuwig blijven. Laat ons de Vader in mijn naam vragen dat Hij je Zijn Liefde voor jou en jouw liefde voor Hem indachtig laat zijn. Hij heeft nooit verzuimd dit verzoek in te willigen, omdat het slechts vraagt wat Hij altijd heeft gewild. Zij die oprecht vragen, zullen steeds verhoord worden. Gij zult geen andere goden voor Zijn aangezicht hebben, omdat er geen andere zijn.

 

Nogmaals, de reden waarom we ons tegen God verzetten is dat we er niet zeker van zijn of we Hem wel willen, of we echt geen 'andere goden' willen buiten Hem. Maar onder onze ambivalentie weten we dat er geen andere god is. We weten dat we met ons hele wezen van Hem houden, en dat Hij met een oneindige liefde van ons houdt. We hoeven ons alleen maar open te stellen voor deze liefde, en al onze weerstand zal wegsmelten.

 

Toepassing : Laten we doen wat Jezus hier vraagt. Laten we ons met hem verenigen en tot onze Vader bidden:

Vader, in Jezus' naam vraag ik U mij eraan te herinneren dat U van mij houdt en ik van U. U heeft nooit verzuimd dit verzoek in te willigen, omdat het alleen maar vraagt wat U altijd voor mij heeft gewild. Degenen die oprecht hebben gevraagd, zijn altijd verhoord. Ik zal geen andere goden aanbidden, want er zijn geen andere goden.

(Toelichtingen door Greg Mackie)

 

7. Het is nooit echt in je opgekomen elk denkbeeld dat jij ooit hebt gehad dat met kennis in strijd is op te geven. Je houdt duizenden stukjes angst vast die de Hoogheilige beletten binnen te treden. Licht kan niet door de muren dringen die jij bouwt om het tegen te houden, en het is altijd ongenegen om te vernietigen wat jij hebt gemaakt. Niemand kan dwars door een muur heen kijken, maar ik kan eromheen lopen. Onderzoek je denkgeest op stukjes angst, want anders ben je niet in staat mij te vragen dat te doen. Ik kan je alleen helpen zoals onze Vader ons geschapen heeft. Ik zal jou liefhebben en eren en volkomen respect bewaren voor wat jij hebt gemaakt, maar ik zal het niet ondersteunen, tenzij het waar is. Ik zal jou nooit in de steek laten, net zomin als God dat zal doen, maar zolang jij verkiest jezelf in de steek te laten, moet ik wachten. Omdat ik met liefde en niet met ongeduld wacht, zul je het mij zeker oprecht vragen. Ik zal komen in antwoord op één enkele eenduidige roep.

 

8. Let goed op en zie waar jij werkelijk om vraagt. Wees hierin heel eerlijk met jezelf, want we moeten niets voor elkaar verborgen houden. Als je dit werkelijk wilt proberen, heb je de eerste stap gezet om je denkgeest voor te bereiden op de intrede van de Hoogheilige. We zullen ons hier samen op voorbereiden, want als Hij eenmaal is gekomen, zul jij klaar zijn mij te helpen de denkgeest van anderen gereed te maken om Hem te ontvangen. Hoe lang zul je Hem Zijn Koninkrijk ontzeggen?

 

Jezus wil ons zo graag helpen om een eind te maken aan ons lijden als gevolg van onze identificatie met het ego en de vreugde van God te ervaren. Maar hij respecteert onze vrije wil en vertrouwt erop dat we de juiste keuze zullen maken als we daar klaar voor zijn. Hij wacht op ons 'met liefde en niet met ongeduld'. Wat een prachtige zin!

 

Toepassing : Wanneer we bereid zijn om God uit te nodigen onze denkgeest binnen te komen, helpt Jezus ons met een stappenplan. Hij wil graag dat we dit 'werkelijk proberen', daarom heb ik dit stappenplan uitgewerkt. Ik nodig je uit om deze oefening daadwerkelijk te doen:

1. Onderzoek zorgvuldig waar je werkelijk om vraagt: God, of toch het ego?

2. Onderzoek je denkgeest op 'stukjes angst': gedachten van boosheid, haat en aanval jegens jezelf en anderen. Daarmee vraag je om het ego en sluit je God buiten.

3. Realiseer je dat het erkennen van deze 'stukjes angst' betekent dat je bereid bent God te ontvangen, en Jezus uitnodigt om je te helpen. Je kunt hem ook uitnodigen om zich met je te verenigen in dit proces.

4. Deel je gedachten van boosheid, haat en aanval, die door angst worden bedekt, eerlijk met Jezus. Daarmee geef je hem de gelegenheid om 'het ware van het onware te scheiden, zodat de waarheid door de hindernissen die het ego opgeworpen heeft heen kan breken, en je denkgeest in kan schijnen' (T4.III.2:5).

5. Realiseer je dat je 'de eerste stap hebt gezet om je denkgeest voor te bereiden op de intrede van de Hoogheilige'.

6. Verheug je over het feit dat je, als God eenmaal je denkgeest binnen is gekomen, klaar bent om een wonderdoener te worden en Jezus te helpen andere denkgeesten voor te bereiden om God te ontvangen. Dit zal het Koninkrijk herstellen.

(Toelichtingen door Greg Mackie)

 

9. In je eigen denkgeest, alhoewel ontkend door het ego, ligt je bevrijdingsverklaring. God heeft je alles gegeven. Dit feit alleen al betekent dat het ego niet bestaat, en dat bezorgt het enorme angst. In de taal van het ego zijn ‘hebben’ en ‘zijn’ verschillende dingen, maar voor de Heilige Geest zijn ze identiek. De Heilige Geest weet dat jij zowel alles hebt als alles bent. Elk onderscheid in deze zin heeft alleen betekenis wanneer het begrip ‘halen’, wat een gemis veronderstelt, al aanvaard is. Dat is de reden waarom we geen onderscheid maken tussen het Koninkrijk van God hebben en het Koninkrijk van God zijn.

 

We keren terug naar de weerstand van het ego jegens God. In het ego-denksysteem zijn 'hebben' en 'zijn' verschillende dingen. Wat we zijn bevat gemis, en om dat gemis op te vullen willen we meer hebben. Daarom moeten we constant iets 'halen' in de buitenwereld.

In de Hemel zijn 'hebben' en 'zijn' echter hetzelfde. Aangezien we het Koninkrijk van God zijnen het Koninkrijk van God alles is, hebben we alles: 'God heeft je alles gegeven'. (Dit is een geweldige zin om te herhalen in de eerste persoon ...)

Als we alles hebben en zijn zoals God ons geschapen heeft, is er geen plaats voor het ego. Het is niets. Het is er niet. Geen wonder dat het zo hard werkt om God buiten te houden.

(Toelichtingen door Greg Mackie)

 

10. Het stille zijn van Gods Koninkrijk, dat in je gezonde denken volkomen bewust is, wordt meedogenloos uit dat deel van je denkgeest verbannen waar het ego de scepter zwaait. Het ego is wanhopig omdat het tegen een volstrekt onoverwinnelijke overmacht strijdt, of je nu slaapt of wakker bent. Bedenk eens met hoeveel waakzaamheid je bereid was je ego te beschermen, en met hoe weinig je juiste denken. Wie anders dan waanzinnigen zouden het in hun hoofd halen het onware te geloven en dit geloof dan te beschermen ten koste van de waarheid?

 

Jezus wil graag dat we serieus onderzoeken met hoeveel waakzaamheid we ons ego hebben beschermd, en met hoe weinig onze juist gerichte denkgeest. Als we eerlijk zijn kan dit een ontnuchterende constatering zijn. Maar we hebben reden tot hoop, omdat 'het stille zijn van Gods Koninkrijk' niet werkelijk uit onze denkgeest kan worden verbannen. Het ego verzet zich zo heftig tegen God omdat het weet dat het 'tegen een volstrekt onoverwinnelijke overmacht strijdt'. De intensiteit van onze weerstand is het bewijs voor de onvermijdelijkheid van het succes dat we uiteindelijk zullen behalen. Hoelang het ook duurt, we zullen onze 'stukjes angst' loslaten. We zullen Jezus' hulp inschakelen bij het scheiden van het onware en het ware in onze denkgeest. We zullen de Heilige Geest uitnodigen om binnen te komen. En we zullen onze functie als wonderdoeners vervullen, Jezus' helpers in de heilige roep om de denkgeest van onze broeders voor te bereiden op God. We zullen de glorievolle waarheid uitbreiden dat God ons alles gegeven heeft, want wij zijn het Koninkrijk der Hemelen.

(Toelichtingen door Greg Mackie)

 

* De Engelse tekst citeert hier de King James Version. In geen van de gebruikte Nederlandse bijbels komt deze vertaling voor. In de NBG staat in Lc.17:21: ‘Want zie, het Koninkrijk Gods is bij u’; bij de KBS luidt het: ‘Want het Rijk Gods is midden onder u’; en Willibrord 95 geeft: ‘Ziet u, het koninkrijk van God ligt binnen uw bereik.’ Alleen de oude Statenvertaling heeft: ‘Want zie, het Koninkrijk Gods is binnen ulieden.’