Hoofdstuk 27
De genezing van de droom
V. Het genezende voorbeeld
1. De enige manier om te genezen is genezen te worden. Het wonder breidt zich zonder jouw hulp uit, maar jij bent wel nodig om het te laten beginnen. Aanvaard het wonder van genezing, en het zal zich voortzetten op grond van wat het is. Het is zijn aard zich uit te breiden vanaf het moment dat het ontstaat. En het ontstaat op het moment dat het gegeven en ontvangen wordt. Niemand kan een ander vragen om te worden genezen. Maar hij kan wel zichzelf laten genezen en zo de ander aanbieden wat hij ontvangen heeft. Wie kan een ander begiftigen met wat hij zelf niet heeft? En wie kan met anderen delen wat hij zichzelf ontzegt? De Heilige Geest spreekt tot jou. Hij spreekt niet tot iemand anders. Maar doordat jij luistert breidt Zijn Stem zich uit, omdat jij aanvaard hebt wat Hij zegt.
Het genezingsproces begint wanneer we het wonder van genezing voor onszelf aanvaarden. Dit is de voorwaarde voor het verrichten van wonderen, zoals Jezus aan het begin van het Tekstboek zegt: 'De enige verantwoordelijkheid van de wonderdoener is de Verzoening voor zichzelf te aanvaarden' (T2.V.5:1). Zolang we de Verzoening niet voor onszelf aanvaarden kunnen we geen wonderen schenken, want hoe kunnen we iemand iets geven wat we zelf niet hebben? Maar als we dat eenmaal gedaan hebben — als we de Verzoening aanvaard hebben en dit wonder van genezing zelf ontvangen hebben — zal het zich uitbreiden naar anderen. Als we zelf genezen zijn worden we genezers. En als we die sneeuwbal van genezing eenmaal aan het rollen hebben gebracht, zal hij blijven rollen en groeien totdat hij alles en iedereen omvat.
(Toelichtingen door Greg Mackie)
2. Gezondheid is de getuige van gezondheid. Zolang er geen getuigenis van is, mist ze alle overtuiging. Pas wanneer ze is gedemonstreerd, is ze bewezen, en moet dan wel een getuige leveren die geloof afdwingt. Niemand wordt genezen door dubbele boodschappen. Als je louter wenst te worden genezen, dan genees je anderen. Jouw enkelvoudige doel maakt dit mogelijk. Maar als je bang bent voor genezing kan ze niet via jou komen. Het enige wat voor een genezing is vereist, is het ontbreken van angst. Zij die angstig zijn worden niet genezen en kunnen anderen niet genezen. Dit betekent niet dat het conflict voorgoed uit jouw denkgeest verdwenen moet zijn voordat je kunt genezen. Want als dat zo was, zou er geen behoefte aan genezing zijn. Maar het betekent wel dat jij, al is het maar een ogenblik, liefhebt zonder aan te vallen. Een ogenblik volstaat. Wonderen wachten niet op de tijd.
We zeggen allemaal dat we willen genezen, maar toch staan we daar ambivalent tegenover. Een deel van ons — onze juist gerichte denkgeest — wil het echt maar een ander deel, onze onjuist gerichte denkgeest die nog steeds investeert in het ego, is er bang voor. Dit conflict tussen de wens om te genezen en de angst daarvoor (de 'dubbele boodschappen') weerhoudt ons ervan om het wonder van genezing te aanvaarden dat ons tot wonderdoeners maakt. Toch hoeft de angst niet volledig uit onze denkgeest verdwenen te zijn om wonderen te kunnen verrichten. Het enige wat nodig is, is een moment waarop we liefhebben zonder aan te vallen — een heilig ogenblik waarin we zonder voorbehoud van onze broeder houden. Dit doet me denken aan eerder verklaring in het Tekstboek: 'Het is echter noodzakelijk dat de wonderdoener zelf in een juiste staat van denken verkeert, hoe kort ook, anders zal hij de juiste gerichtheid in iemand anders' denken niet kunnen herstellen' (T2.V.3:5). Dit moment van liefde zonder voorbehoud is een moment waarop we naar genezing zonder voorbehoud verlangen. Deze doelgerichte toewijding geneest ons, en laat het wonder door ons heen stromen om anderen te genezen. En als we anderen genezen, wordt hun genezing een getuige voor die van onszelf, een bewijs van onze eigen genezing: 'Gezondheid is de getuige van gezondheid'.
(Toelichtingen door Greg Mackie)
3. Het heilig ogenblik is de woonstee van het wonder. Vandaaruit wordt elk wonder in deze wereld geboren als getuige van een denkstaat die het conflict heeft overstegen en vrede heeft bereikt. Het brengt troost van de plaats van vrede naar het strijdtoneel, en toont aan dat oorlog geen gevolgen heeft. Want al het leed dat de oorlog probeerde te brengen, de gebroken lichamen en verbrijzelde ledematen, de schreeuwende stervenden en zwijgende doden, ze worden allen zachtjes opgebeurd en getroost.
Het wonderproces wordt in beweging gezet in het heilig ogenblik waarin we aanval opzijzetten en liefhebben zonder voorbehoud. Dat ogenblik van eenduidig verlangen naar genezing brengt het wonder van genezing naar ons toe, en van ons uit naar iedereen in het slagveld van de wereld. Het slagveld met de gewonde en dode lichamen is uiteraard een metafoor voor het egodenksysteem van zonde, haat en lijden, zoals genezing de genezing van de denkgeest betreft, niet die van het illusoire lichaam. Demonstreren 'dat oorlog geen gevolgen heeft' is de ultieme getuige voor de vrede van God, die we vinden in het heilig ogenblik boven het slagveld.
(Toelichtingen door Greg Mackie)
4. Waar een wonder is gekomen om te genezen is er geen verdriet. En om dit alles te laten gebeuren is niets meer nodig dan één enkel ogenblik van jouw liefde zonder aanval. In dat ene ogenblik ben je genezen, en in dit ondeelbare ogenblik is alle genezing volbracht. Wat staat er los van jou, wanneer jij de zegen aanvaardt die het heilig ogenblik brengt? Wees niet bevreesd voor een zegening, want Degene die jou zegent heeft heel de wereld lief, en zorgt ervoor dat er niets in de wereld is om bang voor te zijn. Maar als je voor zegening terugdeinst, zal de wereld zeker beangstigend lijken, want jij hebt haar vrede en vertroosting ontzegd, en haar achtergelaten om te sterven.
Zoals vaker in de Cursus zegt Jezus hier hoe een ogenschijnlijk gewoon ogenblik enorme gevolgen kan hebben, die verder gaan dan waar we ooit van kunnen dromen; een simpele gebeurtenis die tot iets groots leidt. Voor een wonder is niets anders nodig 'dan één enkel ogenblik van jouw liefde zonder aanval'. Het kan dus gaan om een moment waarop je glimlacht naar de automobilist op de snelweg die je zojuist heeft afgesneden, in plaats van hem te vervloeken. Maar dit ene nietige moment is voldoende om die sneeuwbal van het wonder aan het rollen te brengen. Het is voldoende om iedereen te genezen. Is niet één moment van vriendelijkheid de moeite waard, als het leidt tot het eind van alle angst en de erkenning van universele zegening?
(Toelichtingen door Greg Mackie)
5. Zou een wereld die zo bitterlijk beroofd werd niet als een verdoeming worden gezien door degene die haar had kunnen verlossen, maar een stap achteruit deed uit vrees te worden genezen? In de ogen van alle stervenden staan verwijten te lezen, en het lijden fluistert: ‘Wat is er te vrezen?’ Neem zijn vraag goed in overweging. Ze wordt jou gesteld ten behoeve van jou. Een stervende wereld vraagt alleen dat jij je een ogenblik rust gunt van de aanval op jezelf, zodat ze kan worden genezen.
De vorige alinea zei dat, wanneer we bang zijn voor een zegening, de wereld beangstigend zal lijken omdat we haar vrede en vertroosting hebben ontzegd. Dit is logisch, als je erover nadenkt. Als we niet bereid zijn om zelfs maar één ogenblik lief te hebben zonder voorbehoud, geven we de voorkeur aan aanval. En als we de wereld aanvallen in plaats van genezen, hoe zou ze er dan anders uit kunnen zien dan een plaats die ons veroordeelt en straft voor onze 'zonde' van het weigeren van genezing?
Toepassing : Deze alinea vraagt ons om na te denken over de vraag: 'Wat is er te vrezen?'
Laten we dat nu dus doen.
Houd in gedachten dat het doel hiervan niet het oproepen van schuld in jezelf is, maar het openen van je hart voor mededogen. Herhaal in die geest de volgende zinnen:
Waarom ben ik bang voor genezing?
Waarom blijf ik mezelf aanvallen?
Is mijn hart niet bereid mijn vermoeide broeders rust te brengen? (WdI.191.10:8).
Waarom aanvaard ik het wonder van genezing niet voor mijzelf, zodat het zich via mij kan uitbreiden naar iedereen, inclusief degenen die mij smeken mezelf een ogenblik rust te gunnen van de aanval op mezelf, zodat zij kunnen worden genezen?
(Toelichtingen door Greg Mackie)
6. Kom tot het heilig ogenblik en wees genezen, want niets van wat daar ontvangen is blijft achter bij jouw terugkeer naar de wereld. En daar jij gezegend bent, zul je zegen brengen. Het leven is jou gegeven om aan de stervende wereld te geven. En lijdende ogen zullen niet langer beschuldigen, maar stralen van dankbaarheid jegens jou die de zegen schonk. De schittering van het heilig ogenblik zal je ogen verlichten, en ze het zicht verlenen om aan alle lijden voorbij te kijken, en in plaats daarvan het gelaat van Christus te zien. Genezing vervangt alle lijden. Wie naar het ene kijkt, kan het andere niet zien, want ze kunnen er niet beide zijn. En de wereld zal getuige zijn van wat jij ziet, en zal daarvan getuigen.
Eerst ervaren we in een heilig ogenblik liefde zonder voorbehoud en ontvangen we het wonder van genezing. Dan keren we terug naar de wereld en geven haar de zegen die we hebben ontvangen. Als gevolg hiervan zullen de ogen van degenen die we voorheen beschuldigden, stralen van dankbaarheid voor de genezing die we hen nu geven. Het gelaat van lijden wordt het gelaat van Christus, en dat is nog het enige wat gezien wordt. Want lijden en genezing kunnen niet tegelijk worden gezien.
(Toelichtingen door Greg Mackie)
7. Zo is jouw genezing alles wat de wereld vraagt om genezen te worden. Ze heeft maar één les nodig die perfect is geleerd. En wanneer jij die dan vergeet, zal de wereld jou zachtjes herinneren aan wat jij onderwezen hebt. Haar dank zal geen enkele bekrachtiging onthouden aan jou die jezelf hebt laten genezen opdat zij leven zou. Ze zal haar getuigen oproepen om het gelaat van Christus te laten zien aan jou die hun het zicht hebt gebracht, waardoor zij er getuige van waren. De wereld van beschuldiging wordt vervangen door een wereld waarin alle ogen liefdevol kijken naar de Vriend die hen hun bevrijding heeft gebracht. En met blijdschap zal jouw broeder de vele vrienden zien die hij voor vijanden hield.
De ene les die perfect geleerd moet worden is de les dat alle problemen hetzelfde zijn, en dat er dus ook slechts één oplossing nodig is. Daarom 'is jouw genezing alles wat de wereld vraagt om genezen te worden'. Onze genezing breidt zich uit naar de hele wereld, en wanneer we soms toch vergeten wat we geleerd hebben, zal de genezen wereld ons daar door haar dank aan herinneren. We hebben haar het gelaat van Christus laten zien, en nu toont zij dit gelaat aan ons. Samen met onze broeders zullen we de Christus zien in iedereen, waardoor we geen vijanden meer zien maar vrienden.
(Toelichtingen door Greg Mackie)
8. Problemen zijn niet specifiek, maar ze nemen specifieke gedaanten aan, en deze specifieke vormen stellen de wereld samen. En niemand begrijpt het wezen van zijn probleem. Deed hij dat wel, dan zou het voor hem niet langer te zien zijn. Het wezen ervan is nu juist dat het er niet is. En dus kan hij het, zolang hij het ziet, niet zien zoals het is. Maar genezing toont zich in specifieke gevallen, en wordt veralgemeend om ze allemaal te omvatten. Dit komt doordat ze, ondanks hun verschillende vormen, in werkelijkheid allemaal hetzelfde zijn. Alle leren is op overdracht gericht, en die wordt compleet binnen twee situaties die als één worden gezien, want er zijn alleen gemeenschappelijke elementen aanwezig. Dit kan echter alleen worden bereikt door Degene die de verschillen die jij ziet, niet ziet. De totale overdracht van wat jij leert komt niet door jou tot stand. Maar dat ze ondanks alle verschillen die jij ziet tot stand is gekomen, overtuigt jou ervan dat die niet werkelijk konden zijn.
We vervolgen met een bespreking van problemen die overeenkomt met de bespreking van de 'overdracht van training' in de inleiding op het Werkboek (WIn.4-7). Zoals de Heilige Geest het ziet is de ware aard van problemen dat ze allemaal hetzelfde zijn ze komen allemaal neer op de keuze van de denkgeest voor het ego — en dat ze in werkelijkheid niets zijn. Ze zijn allemaal even niets. Wij zien het uiteraard anders. We zien talloze verschillende problemen, en ze lijken allesbehalve niets. Er bevindt zich dus een enorme kloof tussen de zienswijze van de Heilige Geest en de onze. Hij overbrugt deze kloof door ons te ontmoeten waar we nu zijn: Hij helpt ons een specifiek probleem dat we denken te hebben, op te lossen, en veralgemeent vervolgens deze oplossing, zodat ze alle problemen omvat. Met andere woorden: Hij ziet twee situaties — onze persoonlijke problemen en de problemen van anderen — als één geheel, omdat ze een en dezelfde inhoud hebben. Omdat wij dat niet kunnen zien, moeten we deze uitbreiding overlaten aan de Heilige Geest en ons bezighouden met datgene waar we wél toe in staat zijn: het dagelijks oefenen van vergeving.
(Toelichtingen door Greg Mackie)
9. Jouw genezing zal zich uitbreiden, en zal naar problemen worden gebracht die jij niet voor de jouwe hield. En eveneens zal duidelijk zijn dat de vele verschillende problemen die jij hebt, zullen zijn opgelost als er voor één ervan een uitweg is gevonden. Dit kan niet door hun verschillen mogelijk worden gemaakt, want een leerproces springt niet van de ene situatie naar haar tegendeel met hetzelfde resultaat. Alle genezing moet wetmatig verlopen, in overeenstemming met wetten die correct werden waargenomen maar nooit geschonden. Wees niet bang voor de manier waarop jij ze waarneemt. Jij hebt ongelijk, maar er is Iemand in jou die gelijk heeft.
Hier past Jezus zijn uitleg in de vorige alinea's toe op genezing. We ervaren genezing — een uitweg uit een specifiek probleem — en, in overeenstemming met de wet van veralgemenisering, breidt de Heilige Geest deze genezing uit tot alle problemen, niet alleen die van onszelf, maar van iedereen. Aangezien dit voortkomt uit de genezing van één specifiek probleem, moeten alle problemen dus hetzelfde zijn, en allemaal even onbetekenend. Wij hebben dus ongelijk met betrekking tot de waarneming van onze problemen, maar gelukkig heeft de Heilige Geest, die in onze juist gerichte denkgeest verblijft, gelijk.
(Toelichtingen door Greg Mackie)
10. Laat de overdracht van wat jij leert dan ook over aan Degene die de wetten daarvan werkelijk begrijpt en die zal garanderen dat ze ongeschonden en onbeperkt blijven. Jouw aandeel bestaat er slechts in wat Hij jou heeft geleerd toe te passen op jezelf, en Hij zal de rest doen. En op die manier zal de kracht van wat je leert aan jou worden bewezen door al die talrijke verschillende getuigen die ze vindt. Als eerste onder hen zal jouw broeder worden gezien, maar duizenden staan achter hem, en achter elk van dezen nog eens duizenden. En het kan lijken alsof elk een probleem heeft dat van de rest verschilt. Toch worden ze tezamen opgelost. En het gemeenschappelijk antwoord erop toont aan dat de vragen niet gescheiden konden zijn.
Wanneer we de Heilige Geest de gelegenheid geven ons te genezen, zal Hij zorgen voor de overdracht van die genezing naar alles en iedereen. Het is belangrijk om ons te realiseren dat deze verandering niet noodzakelijkerwijs plaatsvindt in de wereld van vormen, maar in de manier waarop wij de wereld waarnemen: 'Zoals een mens denkt, zo neemt hij waar. Probeer dan ook niet de wereld te veranderen, maar kies ervoor je denken over de wereld te veranderen' (T21.In.1:6-7). Terwijl we eerst talloze verschillende problemen zagen, zien we nu dat ze allemaal op hetzelfde neerkomen: op het geloof in het ego, en dus in afscheiding, zonde, schuld en angst. En voor dit ene probleem is dus ook slechts één gemeenschappelijke oplossing nodig: geloof in eenheid, schuldeloosheid en vrede, wat we kunnen bereiken door te vergeven.
(Toelichtingen door Greg Mackie)
11. Vrede zij met jou aan wie genezing wordt geschonken. En je zult leren dat jou vrede wordt gegeven wanneer jij genezing voor jezelf aanvaardt. Haar totale waarde hoeft door jou niet te worden geschat om je te laten begrijpen dat jij er baat bij hebt gevonden. Wat zich voordeed op het ogenblik dat de liefde haar intrede deed zonder aanval, zal voorgoed bij je blijven. Jouw genezing zal, net als die van jouw broeder, een van haar gevolgen zijn. Overal waar je gaat zul je een veelvoud van haar gevolgen zien. Maar alle getuigen die jij ziet, zullen nog verre in de minderheid zijn ten opzichte van al degenen die er in werkelijkheid zijn. Oneindigheid kan niet worden begrepen door eenvoudig haar afzonderlijke delen op te tellen. God dankt jou voor je genezing, want Hij weet dat ze een gave van liefde is aan Zijn Zoon, en zodoende is ze Hem gegeven.
Toepassing : Omdat het nu nog te moeilijk kan zijn iemand te vergeven die in jouw ogen ernstig heeft gezondigd, is het verstandig om voor deze oefening iemand te kiezen waar je wel problemen mee hebt, maar jegens wie je minder grieven koestert.
Begin met je te realiseren dat je zelf graag genezing wilt ontvangen, en dat je, om dit te laten gebeuren, bereid moet zijn deze persoon lief te hebben zonder aanval.
Vraag aan de Heilige Geest: Help me om [naam] lief te hebben zonder aanval.
Voel hoe de Heilige Geest je helpt om je verwijten of aanvalgedachten weg te laten stromen.
Voel nu dat er ruimte vrijkomt in je denkgeest, en dat deze ruimte zich vult met liefde.
Voel hoe deze liefde je pijn geneest.
Zie hoe het licht van deze liefde van jou uitstraalt naar de persoon waar je problemen mee hebt. En realiseer je dat dit licht ook hem of haar geneest.
Vervolgens breidt het licht zich van jullie beiden uit in alle richtingen. En overal waar het komt vindt genezing plaats.
Nu weet je zeker dat jij genezen bent. Dat moet wel zo zijn, als het zulke grote gevolgen heeft.
Jouw genezing heeft het hele Zoonschap genezen en alle verdeeldheid opgelost.
Alle denkgeesten zijn nu verenigd als één.
En God is jou dankbaar omdat je Hem Zijn ene Zoon hebt teruggegeven.
(Toelichtingen door Greg Mackie)