Hoofdstuk 13
De schuldeloze wereld
X. Bevrijding van schuld
Wij zijn bang om naar binnen te kijken, omdat het ego ons influistert dat we daar iets vreselijks zullen aantreffen: onze onvergeeflijke schuld. Daarom projecteren we de schuld naar buiten en zien hem in anderen, in plaats van in onszelf. Wanneer we ons echter realiseren dat we ons nooit van God hebben afgescheiden en dat er dus geen sprake is van schuld, zullen we in staat zijn om toch naar binnen te kijken. En dan zullen we zien dat de Verzoening alle schuld heeft verdreven en herkennen we de schuldeloze Zoon van God die we in werkelijkheid zijn.
(Toelichtingen door Greg Mackie)
1. Jij bent gewend aan het idee dat de denkgeest de bron van pijn kan zien waar die niet is. Zo’n verschuiving heeft als twijfelachtig nut de werkelijke bron van schuld te verbergen en te verhinderen dat het volle besef tot je doordringt dat dit krankzinnig is. De verschuiving wordt steeds instandgehouden door de illusie dat de bron van de schuld, waar de aandacht van wordt afgeleid, wel waar moet zijn, en wel beangstigend moet zijn, anders zou je de schuld niet verschoven hebben naar wat jij gelooft dat minder beangstigend is. Daarom ben je ook bereid allerlei ‘bronnen’ in ogenschouw te nemen, vooropgesteld dat ze niet de diepere bron zijn waarmee ze in geen enkele werkelijke relatie staan.
Als psycholoog waren Helen en Bill bekend met verschuiving, oftewel projectie, wat gedefinieerd wordt als 'het verdringen of verbergen van eigenschappen of emoties van zichzelf door deze toe te kennen aan iemand anders'. In Een cursus in wonderen zegt Jezus dat wij dit doen met schuld. De werkelijke bron van schuld is het geloof dat we God hebben aangevallen door ons van Hem af te scheiden. Dit is zo bedreigend dat we de schuld projecteren op valse 'bronnen' die veiliger voor ons lijken te zijn: ons eigen lichaam en dat van anderen, en alles wat er in de wereld lijkt te gebeuren.
(Toelichtingen door Greg Mackie)
2. Krankzinnige ideeën hebben geen werkelijke relaties, daarom zijn ze juist krankzinnig. Geen enkele werkelijke relatie kan berusten op schuld, of zelfs maar een spatje schuld bevatten dat haar zuiverheid bederft. Want alle relaties die door schuld zijn beroerd, worden alleen maar gebruikt om de persoon en de schuld te mijden. Wat een vreemde relaties heb jij voor dit vreemde doel gemaakt! En je vergat dat werkelijke relaties heilig zijn, en door jou in het geheel niet kunnen worden gebruikt. Ze worden louter door de Heilige Geest benut, en dat is wat ze zuiver maakt. Als jij je schuld ernaar verschuift, kan de Heilige Geest ze niet benutten. Want door voor je eigen doeleinden beslag te leggen op wat jij Hem had moeten geven, kan Hij het niet aanwenden voor jouw bevrijding. Niemand die zich op enigerlei wijze met wie ook zou willen verenigen ten behoeve van zijn persoonlijke verlossing zal die in die vreemde relatie vinden. Ze wordt niet gedeeld, en dus is ze niet werkelijk.
Onze relaties met andere mensen lijken een 'veilige' bron te zijn om onze schuld op te projecteren. Maar we steken onze kop in het zand. Wanneer we onze schuld op een broeder projecteren, vermijden we de schuld zonder deze ongedaan te maken, en vermijden we de ander omdat we niet zien wie hij of zij werkelijk is. Dit zijn inderdaad 'vreemde relaties' — 'speciale relaties' zoals de Cursus ze noemt. Als we werkelijke relaties willen hebben met anderen, moeten we ophouden hen te gebruiken als stortplaats voor onze schuld, en ze door de Heilige Geest laten gebruiken voor Zijn doeleinden. Hij zal onze speciale relaties vervangen door heilige relaties — relaties die gewijd zijn aan het ongedaan maken van schuld, in plaats van deze in stand te houden.
(Toelichtingen door Greg Mackie)
3. In elke vereniging met een broeder waarin jij probeert hem met jouw schuld te beladen, of die met hem te delen, of die van hem te zien, zul jij je schuldig voelen. Ook zul je geen voldoening of vrede bij hem vinden, omdat je vereniging met hem niet werkelijk is. Je zult in die relatie schuld zien doordat jij die daarin hebt gelegd. Het is onvermijdelijk dat zij die onder schuld gebukt gaan, zullen proberen die af te schuiven, omdat zij er wel degelijk in geloven. Maar ofschoon ze eronder lijden, zullen ze niet naar binnen kijken en die loslaten. Ze kunnen niet weten dat ze liefhebben, noch begrijpen wat liefhebben is. Hun voornaamste bekommernis bestaat eruit de bron van schuld buiten zichzelf te zien, buiten hun eigen controle.
De basis van het hele spel van projectie is het geloof dat onze schuld werkelijk is. Zolang we geloven dat we een ernstige zonde hebben begaan door ons van God af te scheiden, zullen we proberen van de schuld daarover af te komen door hem buiten onszelf te zien. We veroordelen anderen om onze eigen schuldgevoelens. Of we hopen de last van de schuld te verminderen door deze met hen te delen. Maar het resultaat van dit alles is dat we ons nog steeds schuldig voelen. Onze pogingen om door middel van projectie van onze schuld af te komen werken niet. De enige manier om schuld ongedaan te maken is door naar binnen te kijken en te zien 'dat wat jij vreesde dat daar aanwezig was, door liefde is vervangen' (T13.IX.8:13). Liefde is het enige dat daar ooit aanwezig is geweest.
(Toelichtingen door Greg Mackie)
4. Wanneer je volhoudt dat je schuldig bent maar dat de bron van jouw schuld in het verleden ligt, kijk je niet naar binnen. Het verleden is niet in jou. Je vreemde associaties ermee hebben in het heden geen betekenis. Toch laat jij ze tussen jou en je broeders instaan, met wie jij geen enkele werkelijke relatie vindt. Kun je verwachten je broeders als middel te gebruiken om het verleden ‘op te lossen’, en hen desondanks te zien zoals ze werkelijk zijn? Verlossing wordt niet gevonden door hen die hun broeders gebruiken als oplossing voor problemen die er niet zijn. Jij wilde geen verlossing in het verleden. Zou jij je ijdele wensen willen opleggen aan het heden, en hopen nú verlossing te vinden?
Een andere valse 'bron' waarop we onze schuld projecteren is het verleden. We gebruiken onze broeders om het verleden 'op te lossen'. Dat doen we onder andere door het aangaan van speciale relaties, of door het projecteren van personen uit het verleden op personen in het heden. Dat betekent dat we geen relatie aangaan met deze personen zoals ze werkelijk zijn. Maar 'het verleden is niet in jou'. Het verleden is niet hier. We willen verlossing in het heden, en we kunnen haar bereiken als we stoppen met het opleggen van het verleden aan het heden.
(Toelichtingen door Greg Mackie)
5. Besluit dan niet te zijn zoals je bent geweest. Gebruik geen enkele relatie om jou aan het verleden te binden, maar wordt met elk ervan elke dag opnieuw geboren. Een minuut, en minder zelfs, zal volstaan om je te bevrijden van het verleden, en je denkgeest in vrede aan de Verzoening over te geven. Wanneer ieder bij jou even welkom is als jij zelf bij je Vader welkom bent, dan zul jij in jezelf geen schuld zien. Want dan zul je de Verzoening hebben aanvaard, die al die tijd in je straalde toen jij droomde van schuld, en niet naar binnen wilde kijken en haar zien.
De eerste zin verwijst naar een uitspraak in de vorige paragraaf, die zei dat we, wanneer we een broeder veroordelen, in feite zeggen: 'Ik die schuldig was, verkies dat te blijven' (T13.IX.4:4). De manier om niet te zijn zoals we waren — schuldig — is stoppen met het gebruiken van relaties om ons aan het verleden te ketenen, en in plaats daarvan 'met elk ervan elke dag opnieuw geboren [te worden]'.
Toepassing : Kies iemand in je huidige leven met wie je een relatie hebt, en op wie je schuld projecteert, bijvoorbeeld door hem of haar verantwoordelijk stellen voor je problemen.
Neem dan de tijd om opnieuw geboren te worden in deze relatie, door in gedachten het volgend tegen hem of haar te zeggen:
Ik wil mijn relatie met jou [naam] niet gebruiken om mij aan het verleden te binden.
In plaats daarvan kies ik ervoor om samen met jou opnieuw geboren te worden.
Ik kies ervoor om onze relatie te gebruiken om jou en mij van het verleden te bevrijden, en mijn denkgeest in vrede aan de Verzoening over te geven.
Door jou even welkom te heten als ikzelf bij mijn Vader welkom ben, zal ik in mijzelf geen schuld zien.
Want dan aanvaard ik de Verzoening, die al die tijd in mij straalde toen ik droomde van schuld, en niet naar binnen wilde kijken en haar zien.
(Toelichtingen door Greg Mackie)
6. Zolang jij gelooft dat schuld hoe dan ook, in wie dan ook, wat hij ook doet, gerechtvaardigd is, zul je niet naar binnen kijken, waar je de Verzoening altijd zou vinden. Aan schuld zal nooit een eind komen zolang jij gelooft dat er een reden voor bestaat. Want je dient te leren dat schuld altijd volslagen krankzinnig en zonder reden of rede is. De Heilige Geest probeert de werkelijkheid niet te verdrijven. Als schuld werkelijk was, zou de Verzoening er niet zijn. De bedoeling van de Verzoening is illusies te verdrijven, niet eerst te bevestigen dat ze werkelijk zijn om ze daarna te vergeven.
De overtuiging dat schuld werkelijk is, is zo hardnekkig dat we geloven dat de Heilige Geest deze kan verdrijven. Het traditionele christendom zegt dat God ons onze zonden heeft vergeven door Jezus' boetedoening aan het kruis. In feite hebben we onze schuld dus op Jezus geprojecteerd, door te geloven dat hij gestraft is voor onze zonden. Maar dat is onmogelijk: als onze schuld werkelijk zou zijn, zou geen enkele boetedoening, oftewel verzoening, deze kunnen verdrijven. Alleen door te leren dat er geen reden bestaat voor schuld — dat wil zeggen: schuld over de vermeende aanval op God — zullen we naar binnen kijken en de Verzoening aanvaarden.
(Toelichtingen door Greg Mackie)
7. De Heilige Geest houdt geen illusies in je denkgeest vast om je bang te maken en ze jou op angstwekkende manier te vertonen om je te laten zien waarvan Hij jou heeft gered. Waarvan Hij je verlost heeft is verdwenen. Verleen schuld geen werkelijkheid, en zie er geen reden voor. De Heilige Geest doet wat God wil dat Hij doet, en heeft dat steeds gedaan. Hij heeft afscheiding gezien, maar heeft weet van eenheid. Hij onderwijst genezing, maar heeft tevens weet van schepping. Hij wil dat jij ziet en onderwijst zoals Hij, en door middel van Hem. Maar wat Hij weet, weet jij niet, hoewel het jou toebehoort.
De Heilige Geest weet dat er geen reden is voor schuld. Hij ziet dat we ons schuldig voelen over onze schijnbare afscheiding van God, maar Hij weet dat dit ongegrond is omdat we nog altijd één zijn met God. Hij leert ons hoe we de schuld waarin we geloven kunnen genezen, maar Hij weet dat dit niet nodig is omdat de schepping onveranderd is. Wij weten dat nog niet, maar we kunnen het leren als we 'zien en onderwijzen zoals Hij, en door middel van Hem'. Hij wil dat we zien dat er geen reden is voor schuld, en de waarheid onderwijzen dat waar de Heilige Geest ons van heeft verlost verdwenen is.
(Toelichtingen door Greg Mackie)
8. Nu is het jou gegeven te genezen en te onderwijzen, om dat te maken wat nu zal zijn. Vooralsnog is het niet nu. De Zoon van God gelooft dat hij verloren is in schuld, alleen in een duistere wereld, waar pijn hem van buitenaf overal bedrukt. Wanneer hij naar binnen heeft gekeken en daar het stralende licht heeft gezien, zal hij zich herinneren hoeveel zijn Vader van hem houdt. En het zal ongelofelijk lijken, dat hij ooit gedacht heeft dat zijn Vader hem niet liefhad, en hem als veroordeeld zag. Zodra jij inziet dat schuld waanzin is, totaal ongerechtvaardigd en totaal zonder rede, zul je niet bang zijn naar de Verzoening te kijken en die totaal te aanvaarden.
Deze wereld is een trieste plaats; zelfs degenen die in God geloven aarzelen niet om haar een 'tranendal' te noemen. We lijken in een duister gebied te leven, zonder hoop en veroordeeld tot lijden, totdat de dood ons uiteindelijk meeneemt. Zo ervaren de meesten van ons het leven, maar Jezus belooft dat we zullen worden verlost. Hoe? Door onze functie op aarde te vervullen; door 'dat te maken wat nu zal zijn'. Dat doen we door onze broeders te vergeven, door onze projectie van schuld op hen terug te nemen, door te weigeren onze relaties met hen te gebruiken om hen en onszelf aan het verleden te binden, door met hen te delen 'dat schuld waanzin is, totaal ongerechtvaardigd en totaal zonder rede'. Als we dat doen aanvaarden we de Verzoening, en vinden we het idee dat we ooit door God in de steek kunnen worden gelaten net zo vreemd als geloven dat 'de zon kan besluiten van ijs te zijn, de zee kan kiezen los van water te bestaan, of het gras te groeien met zijn wortels zwevend in de lucht' (WdI.156.3:3).
(Toelichtingen door Greg Mackie)
9. Jij die genadeloos tegenover jezelf bent geweest, herinnert je niet jouw Vaders Liefde. En wanneer je zonder genade naar je broeders kijkt, herinner jij je niet hoezeer je Hem liefhebt. Toch is dit voor eeuwig waar. In de stralende vrede binnenin jou ligt de volmaakte zuiverheid waarin jij werd geschapen. Wees niet bevreesd deze lieflijke waarheid in jou te aanschouwen. Kijk door de wolk van schuld heen die jouw visie tempert, en kijk voorbij het duister naar de heilige plaats waar jij het licht zult zien. Het altaar voor je Vader is even zuiver als Hij die het voor Zichzelf heeft opgericht. Niets kan jou onthouden wat Christus je wil laten zien. Zijn Wil is als die van Zijn Vader, en Hij schenkt genade aan ieder kind van God, zoals Hij wil dat jij dat doet.
Onze veroordeling van onszelf en anderen — ons geloof in schuld — heeft ons verblind voor Gods Liefde voor ons en de onze voor Hem. Maar als we onze broeders genade schenken in plaats van veroordeling, zullen we de genade herkennen die God óns schenkt. Dan zullen we niet langer bang zijn om naar binnen te kijken en de Verzoening te aanvaarden.
Toepassing : Denk aan iemand waar je zonder genade naar hebt gekeken, en zeg in gedachten tegen hem of haar:
[Naam], ik heb zonder genade naar jou gekeken, maar nu schenk ik je genade, zoals Christus wil dat ik doe.
(Toelichtingen door Greg Mackie)
10. Bevrijd anderen van schuld, zoals jij bevrijd wilt zijn. Er is geen andere manier om naar binnen te kijken en het licht van de liefde te zien dat even gestaag en zeker straalt als God Zelf Zijn Zoon immer heeft liefgehad. En zoals Zijn Zoon Hem liefheeft. Er is in de liefde geen angst, want liefde is zonder schuld. Jij die je Vader steeds hebt liefgehad, kunt om geen enkele reden bang zijn om naar binnen te kijken en jouw heiligheid te zien. Je kunt niet zijn zoals je meende dat je was. Jouw schuld is zonder rede, omdat hij zich niet in de Denkgeest van God bevindt, waar jij bent. En dit is de rede die de Heilige Geest jou terug wil geven. Hij wil alleen illusies wegnemen. Al het andere wil Hij dat jij ziet. En in Christus’ visie wil Hij jou de volmaakte zuiverheid laten zien die zich voor eeuwig in Gods Zoon bevindt.
De eerste drie zinnen van deze alinea zijn een samenvatting van het onderwijs van deze hele paragraaf. Wanneer we onze broeders bevrijden van de schuld die we op hen hebben geprojecteerd, zijn we in staat om naar binnen te kijken en daar de liefde te zien die er altijd was. We zijn niet schuldig zoals we meenden te zijn, omdat we in de Denkgeest van God zijn, en daarin kan geen zonde zijn. De Heilige Geest verlangt ernaar ons dit te laten zien. Hij wil de illusies waarin we geloven wegnemen, zodat we kunnen zien wat er werkelijk te zien is: 'de volmaakte zuiverheid die zich voor eeuwig in Gods Zoon bevindt'.
(Toelichtingen door Greg Mackie)
11. Je kunt met geen enkele van Gods Zonen een werkelijke relatie aangaan, tenzij je hen allen evenveel liefhebt. Liefde is niet speciaal. Als je een deel van het Zoonschap voor jouw liefde selecteert, belaad je al je relaties met schuld en maak je ze onwerkelijk. Je kunt alleen liefhebben zoals God liefheeft. Probeer niet anders lief te hebben dan Hij, want er bestaat geen liefde los van de Zijne. Totdat je inziet dat dit waar is, zul je er geen idee van hebben wat liefde is. Niemand die een broeder veroordeelt kan zichzelf zonder schuld en in Gods vrede zien.
We keren terug naar het thema van de speciale relaties, waarover Jezus ons een pittige les leert: de enige manier om een werkelijke relatie aan te gaan met onze broeders, is door van iedereen evenveel te houden — of dat nu onze partner is of Hitler. Een speciale persoon uitkiezen aan wie we onze liefde schenken is een speciale relatie, en zoals we in alinea 2 zagen zijn speciale relaties eersteklas stortplaatsen voor onze schuld. Omdat we als Zoon van God één zijn, legt het selecteren van speciale personen voor speciale liefde schuld op aan al onze relaties. Het is een poging om anders lief te hebben dan God. Het is een aanval, omdat het de 'geliefde' afsnijdt van de rest van het Zoonschap, en de 'niet-geliefden' veroordeelt als liefde onwaardig.
Van iedereen evenveel houden betekent niet dat we geen relatie kunnen hebben met slechts enkele bepaalde personen. We kunnen niet iedereen evenveel tijd en aandacht geven (zie Handboek voor leraren 3.1). Maar hoewel de vorm van onze relaties verschillend is, moet de inhoud van elk hetzelfde zijn: zuivere, onbeperkte liefde. We kunnen deze liefde evengoed uitbreiden tijdens een kortstondige ontmoeting met een winkelbediende als naar degene met wie we ons leven doorbrengen.
(Toelichtingen door Greg Mackie)
Als hij zonder schuld is en in vrede, en dit niet ziet, verkeert hij in waan, en heeft niet naar zichzelf gezien. Tot hem zeg ik:
Aanschouw de Zoon van God, en zie zijn zuiverheid, wees stil.
Bezie in alle rust zijn heiligheid, en breng dank aan zijn Vader
dat geen schuld hem ooit getroffen heeft.
12. Geen enkele illusie die jij hem ooit hebt aangerekend, heeft op enige manier zijn onschuld aangetast. Zijn stralende zuiverheid, volstrekt onaangetast door schuld en volkomen liefdevol, schittert binnenin jou. Laten we tezamen naar hem kijken en hem liefhebben. Want in de liefde voor hem ligt jouw schuldeloosheid. En kijk slechts naar jezelf, en de blijdschap en waardering voor wat jij ziet zullen schuld voorgoed verbannen. Ik dank U, Vader, voor de zuiverheid van Uw hoogst heilige Zoon, die U voor eeuwig schuldeloos hebt geschapen.
Toepassing : Wanneer we al onze broeders evenveel gaan liefhebben, zoals God hen liefheeft, zullen we, als we naar binnen kijken, zien wat daar werkelijk is. Wanneer we ophouden onze broeders en zusters te veroordelen door middel van speciale liefde, zullen we begrijpen dat we zelf zonder schuld en in vrede zijn.
Lees daarom deze woorden als een persoonlijke uitnodiging van Jezus om naar binnen te kijken en je eigen onschuld te zien:
[Je eigen naam], zie je zuiverheid, wees stil.
Bezie in alle rust je heiligheid, en breng dank aan je Vader dat geen schuld jou ooit getroffen heeft.
Geen enkele illusie die jij jezelf ooit hebt aangerekend, heeft op enige manier jouw onschuld aangetast.
Jouw stralende zuiverheid, volstrekt onaangetast door schuld en volkomen liefdevol, schittert binnenin jou.
Laten we daar samen naar kijken en liefhebben.
Want in deze liefde ligt jouw schuldeloosheid.
Kijk slechts naar jezelf, en de blijdschap en waardering voor wat jij ziet zullen schuld voorgoed verbannen.
Ik dank U, Vader, voor de zuiverheid van Uw hoogst heilige Zoon, die U voor eeuwig schuldeloos hebt geschapen.
(Toelichtingen door Greg Mackie)
13. Net als bij jou, zijn mijn vertrouwen en mijn geloof gericht op wat ik als schat koester. Het verschil is dat ik uitsluitend liefheb wat God met mij liefheeft, en hierom koester ik jou boven de waarde die jij aan jezelf hebt toegekend, ja zelfs tot aan de waarde toe die God aan jou heeft verleend. Ik heb alles lief wat Hij geschapen heeft, en schenk het al mijn vertrouwen en geloof. Mijn geloof in jou is even sterk als alle liefde die ik mijn Vader schenk. Mijn vertrouwen in jou kent geen grenzen, en geen angst dat jij me niet zult horen. Ik dank de Vader voor jouw lieflijkheid, en voor de vele gaven die jij me aan het Koninkrijk zult laten schenken ter ere van de heelheid daarvan die van God afkomstig is.
Jezus wil dat wij onszelf hetzelfde zien als hij ons ziet — en dat is een prachtig beeld. De vorige paragraaf zei dat we ons vertrouwen en geloof hebben geïnvesteerd in het beeld dat het ego van ons heeft: iemand die zondig is en straf verdient. In onze identificatie met het ego koesteren we inderdaad deze verwrongen kijk op onszelf. Maar Jezus' vertrouwen en geloof zijn gericht op wie we werkelijk zijn: een liefdevolle en waardevolle Zoon van God. Dat is wat hij koestert. En omdat hij de waarheid over ons kent, vertrouwt hij er volledig op dat we zijn boodschap horen. Voor degenen onder ons die het gevoel hebben dat ze deze cursus nooit onder de knie zullen krijgen, is zijn vertrouwen goed nieuws!
(Toelichtingen door Greg Mackie)
14. Eer aan jou die de Vader één maakt met Zijn eigen Zoon. Alléén zijn we allen ondermaats, maar tezamen schitteren wij met zo’n intense helderheid dat niemand van ons als eenling er zelfs maar aan kan denken. Ten overstaan van de glorierijke straling van het Koninkrijk smelt schuld weg, om – tot mildheid herschapen – nooit meer te zijn wat hij is geweest. Iedere reactie die je ervaart zal zo gezuiverd zijn dat ze geschikt is als een lofzang voor je Vader. Zie in wat Hij heeft geschapen louter lof aan Hem, want Zijn lof aan jou komt nooit ten einde. Verenigd in deze lof staan we voor de poorten van de Hemel, waar wij zeker in onze zondeloosheid zullen binnengaan. God heeft jou lief. Zou het mij dan kunnen ontbreken aan vertrouwen in jou, terwijl ik Hem volmaakt liefheb?
Jezus eert ons! Alléén zijn we 'ondermaats', zelfs Jezus. Maar samen 'schitteren wij met zo'n intense helderheid dat niemand van ons als eenling er zelfs maar aan kan denken'. De vrucht van deze vereniging is dat schuld getransformeerd wordt in mildheid jegens iedereen, wat de manier is om God hier op aarde te eren (zie T4.VII.8). Onze gezuiverde reacties op onze broeders worden geschikt 'als een lofzang voor [onze] Vader'. Als we Gods schepping eren, leren we dat Hij nooit is opgehouden ons te eren. En verenigd in onze lofzang zullen we uiteindelijk de Hemel binnengaan, bevrijd van schuld en volmaakt ontwaakt tot de Liefde die we delen met onze Vader.
(Toelichtingen door Greg Mackie)