Hoofdstuk 27
De genezing van de droom
VI. De getuigen voor de zonde
1. Pijn toont aan dat het lichaam werkelijk moet zijn. Het is een luide, overschreeuwende stem, waarvan de kreten willen doen verstommen wat de Heilige Geest zegt en Zijn woorden uit je bewustzijn willen weren. Pijn dwingt aandacht af, door die van Hem weg te trekken en op zichzelf te richten. Haar bedoeling is dezelfde als die van plezier, want het zijn allebei middelen om het lichaam werkelijk te maken. Wat een gemeenschappelijk doel deelt, is hetzelfde. Dit is de wet van het doel, dat al degenen die erin delen in zichzelf verenigt. Plezier en pijn zijn even onwerkelijk, omdat hun doel niet kan worden bereikt. Aldus zijn het middelen voor niets, want ze hebben een doel zonder betekenis. En ze delen het gebrek aan betekenis van hun doel.
Het doel van pijn is het lichaam werkelijk maken. Dit is vooral duidelijk bij lichamelijke pijn. Als we pijn hebben lijkt het lichaam ongelooflijk werkelijk te zijn. Het eist al onze aandacht op. Heb je ooit geprobeerd om te mediteren of om leiding te vragen als je pijn hebt? In mijn ervaring werkt dat niet, en de meesten van ons zullen dit beamen: 'Ja, pijn weerhoudt me ervan om de Stem van de Heilige Geest te horen. Ik zou er dus graag van af willen'. Maar Jezus zegt hier iets dat waarschijnlijk minder welkom is: plezier is hetzelfde. Plezier dwingt ook aandacht af. Het leidt ons ook af van het horen van de Stem van de Heilige Geest. Het heeft ook ten doel om het lichaam werkelijk te maken, en 'wat een gemeenschappelijk doel deelt, is hetzelfde'. Plezier en pijn zijn dus hetzelfde. Wat een schokkend idee! Zijn we even bereid om ons plezier los te laten als onze chronische rugpijn? We kunnen ze net zo goed allebei laten gaan, omdat ze het doel dat we ze hebben gegeven — het werkelijk maken van het lichaam — niet kunnen bereiken. Daarom zijn zowel pijn als plezier 'middelen voor niets'.
(Toelichtingen door Greg Mackie)
2. Zonde gaat over van pijn in plezier, en weer in pijn. Want beide getuigen zijn dezelfde, en dragen maar één boodschap uit: ‘Jij bent hier, in dit lichaam, en je kunt gekwetst worden. Je kunt ook genieten, maar alleen ten koste van pijn.’ Bij deze getuigen voegen zich nog vele meer. Elk lijkt verschillend omdat hij een andere naam draagt, en zo lijkt hij op een ander geluid te reageren. Afgezien daarvan zijn de getuigen van zonde allemaal gelijk. Noem plezier pijn, en het zal kwetsen. Noem pijn een plezier, en de pijn achter het plezier zal niet meer worden gevoeld. De getuigen van de zonde wisselen slechts van naam, naargelang de ene een stap naar voren en de andere een stap naar achteren zet. Maar welke er vooropstaat maakt geen verschil. De getuigen van de zonde horen slechts de roep van de dood.
Zowel pijn als plezier zijn getuigen voor de werkelijkheid van het lichaam. En geloven dat het lichaam werkelijk is, is geloven dat de afscheiding — en dus zonde — werkelijk zijn. Daarom eindigen we altijd met pijn, want 'de getuigen van de zonde horen slechts de roep van de dood'. Alle getuigen voor zonde, alle vormen van pijn en plezier, eindigen in de ultieme pijn van de dood.
Toepassing : Denk aan een ervaring van pijn die je kortgeleden hebt gehad.
Herhaal dan de volgende woorden, terwijl je in gedachten houdt dat dit de boodschap is die jouw pijn je geeft:
Jij bent hier, in dit lichaam, en je kunt gekwetst warden. Je kunt ook genieten, maar alleen ten koste van pijn.
Denk nu aan een ervaring van plezier die je kortgeleden hebt gehad en herhaal dezelfde woorden.
Kun je zien dat plezier je precies dezelfde boodschap geeft als pijn?
En kun je ook zien dat beide je de boodschap geven dat je een zondaar bent, gevangen in een kwetsbaar lichaam en gedoemd om pijn te lijden en te sterven?
(Toelichtingen door Greg Mackie)
3. Dit lichaam, dat op zichzelf geen doel heeft, bevat al je herinneringen en al je hoop. Je gebruikt zijn ogen om te zien, zijn oren om te horen, en je laat je erdoor vertellen wat het voelt. Het lichaam weet niets. Het meldt je slechts de namen die jij het ter gebruik gegeven hebt, wanneer jij de getuigen voor zijn werkelijkheid oproept. Je kunt er niet een van kiezen die werkelijk is, want elk die je kiest is als de rest. Deze of gene naam is wat je kiest, maar niets meer dan dat. Je maakt een getuige niet waar doordat je hem met de naam der waarheid hebt geroepen. De waarheid wordt in hem gevonden als wat hij vertegenwoordigt de waarheid is. En anders liegt hij, al zou je hem noemen bij Gods eigen heilige Naam.
Het lichaam heeft op zichzelf geen doel, omdat het slechts een projectie is. Zijn doelen van aanval en vergeving worden er door de denkgeest aan gegeven. Toch laten wij ons lichaam bepalen wie en wat we zijn. We definiëren ons verleden aan de hand van de vroegere activiteiten van ons lichaam, en onze toekomst aan de hand van wat we hopen of verwachten dat ons lichaam nog zal ervaren. We gebruiken zijn zintuigen om de kenmerken van de wereld vast te stellen. We laten zijn gevoelens ons vertellen hoe het met ons is gesteld. Dit alles zien we als een bewijs van zijn werkelijkheid en van de werkelijkheid van de wereld. Maar illusies worden niet werkelijk door ze namen te geven of gevoelens toe te schrijven. Het blijven illusies, zelfs als we denken dat ze afkomstig zijn van God.
(Toelichtingen door Greg Mackie)
4. Gods Getuige ziet geen getuigen tegen het lichaam. Evenmin schenkt Hij gehoor aan getuigen met een andere naam die op andere manieren voor de werkelijkheid ervan pleiten. Hij weet dat het niet werkelijk is. Want niets kan bevatten wat jij gelooft dat het in zich bergt. Evenmin zou het een deel van God Zelf kunnen vertellen wat dat zou moeten voelen, en wat zijn functie is. Toch moet Hij wel liefhebben al wat jou dierbaar is. En voor elke getuige voor de dood van het lichaam zendt Hij een getuige voor jouw leven in Hem die geen dood kent. Elk wonder dat Hij brengt getuigt ervan dat het lichaam niet werkelijk is. Zijn pijn en plezier geneest Hij op gelijke wijze, want Zijn getuigen vervangen alle getuigen van de zonde.
De Heilige Geest heeft geen getuige nodig om Hem te vertellen wat het lichaam is. Hij weet dat het niet werkelijk is. Hij weet dat onze werkelijkheid onbeperkte geest is, veel te groot om omhuld te worden door een muur van vlees. Maar hoewel Hij het lichaam als onwerkelijk ziet, beoordeelt Hij het niet als goed of slecht; dat zou zijn schijnbare werkelijkheid alleen maar bevestigen. Daarom herinterpreteert Hij het, in plaats van het te minachten. Hij vervangt elke getuige van zonde en dood door Zijn kroongetuige van onschuld: het wonder. Het wonder is de krachtigste getuige van de onwerkelijkheid van het lichaam, omdat het de oorzaak van pijn en plezier — onze keuze voor het ego — ongedaan maakt.
(Toelichtingen door Greg Mackie)
5. Het wonder maakt geen onderscheid tussen de namen waarmee de getuigen van de zonde worden aangeroepen. Het bewijst alleen dat wat ze vertegenwoordigen geen gevolgen heeft. En dit bewijst het doordat zijn eigen gevolgen hun plaats zijn komen innemen. De naam die jij je lijden hebt gegeven, doet er niet toe. Het is er niet meer. En Degene die het wonder brengt ziet ze allemaal als één, onder dezelfde noemer: angst. Zoals angst de getuige is voor de dood, zo is het wonder de getuige voor het leven. Het is een getuige die niemand kan ontkennen, want wat het teweegbrengt zijn de effecten van het leven. De stervenden leven, de doden staan op, en pijn is verdwenen. Toch getuigt een wonder niet louter voor zichzelf, maar voor wat het vertegenwoordigt.
Of wij de getuigen van zonde nu 'pijn', 'plezier', of iets anders noemen, de Heilige Geest weet dat ze slechts één naam hebben: angst — de angst voor het lijden en de dood, die de 'gerechtvaardigde' straf zijn voor onze zonde. Maar Hij weet ook dat angst in al zijn vormen volkomen onwerkelijk is. De wonderen die Hij schenkt bewijzen dit; zij vernietigen de getuigenissen van de getuigen van zonde door de gevolgen van de zonde te vervangen door hun eigen gevolgen: leven in plaats van dood. Ze getuigen van de Verzoening, onschuld en het eeuwig leven. En zo bevestigen ze dat we als Zoon van God niet kunnen sterven en geen pijn kunnen lijden.
(Toelichtingen door Greg Mackie)
6. Ook liefde heeft symbolen in een wereld van zonde. Het wonder vergeeft, omdat het staat voor wat voorbij vergeving ligt en waar is. Hoe dwaas en waanzinnig is het te geloven dat een wonder gebonden is aan wetten die het enkel en alleen ongedaan kwam maken! De wetten van de zonde hebben verschillende getuigen van verschillende sterkte. En die getuigen van een verschillend lijden. Maar voor Degene die wonderen de wereld in zendt om die te zegenen, zijn een kleine pijnscheut, een werelds pleziertje en de stuiptrekkingen van de dood zelf slechts één enkel geluid: een roep om genezing en een jammerklacht om hulp in een wereld van ellende. Het is hun gelijkheid waarvan het wonder getuigt. Het is hun gelijkheid dat het bewijst. De wetten die zeggen dat ze verschillend zijn, zijn opgeheven, en ontmaskerd als machteloos. Het doel van een wonder is dit tot stand te brengen. En God Zelf heeft de kracht van wonderen gegarandeerd voor datgene waarvoor ze getuigen.
7. Wees dan ook een getuige voor het wonder, en niet voor de wetten van de zonde. Het is niet nodig nog langer te lijden. Maar het is nodig dat jij genezen wordt, want de pijn en het lijden van de wereld hebben haar doof gemaakt voor haar verlossing en bevrijding.
Elke gedachte en elke daad die getuigt van het geloof in de afscheiding is een getuige voor zonde. Ze lijken 'verschillende getuigen van verschillende sterkte' te zijn, maar wat hun naam of kracht ook is, de Heilige Geest plaatst ze allemaal in één categorie: 'een roep om genezing en een jammerklacht om hulp in een wereld van ellende'. Hij beantwoordt deze roep met wonderen, die alle getuigen voor zonde met hetzelfde gemak ongedaan maken. Dit bewijst dat ze hetzelfde zijn, ze zijn allemaal even onwerkelijk en ze vragen allemaal om hulp en genezing. En ze zijn allemaal even machteloos tegenover de kracht van wonderen.
Toepassing :
Heilige Geest, maak alles in mij dat getuigt voor zonde ongedaan.
Het is niet nodig om nog langer te lijden.
Laat me het wonder van vergeving ervaren, dat getuigt van de Verzoening en het eeuwig leven.
Laat me een getuige zijn voor het wonder, niet voor de wetten van de zonde.
Laat mij genezen, zodat ik het goede nieuws van verlossing kan brengen aan een wereld die doof is voor zijn verlossing en bevrijding.
(Toelichtingen door Greg Mackie)
8. De opstanding van de wereld wacht op jouw genezing en geluk, opdat jij het bewijs mag zijn van de genezing van de wereld. Het heilig ogenblik zal alle zonden vervangen als jij zijn gevolgen maar met je meedraagt. En niemand zal ervoor kiezen meer te lijden. Is er een betere functie die je zou kunnen vervullen dan deze? Wees genezen opdat jij kunt genezen, en duld niet dat de wetten van de zonde op jou worden toegepast. En de waarheid zal geopenbaard worden aan jou die ervoor gekozen heeft de symbolen van liefde in de plaats te laten komen van de zonde.
We laten onszelf genezen in het heilig ogenblik, en wanneer we de gevolgen hiervan met ons meenemen naar de wereld, zal onze genezing zich naar alles en iedereen uitbreiden. De egowereld die getuigt van zonden, wordt vervangen door de werkelijke wereld die getuigt van liefde. Welke functie zouden we beter kunnen vervullen dan deze?
(Toelichtingen door Greg Mackie)