Hoofdstuk 16
De vergeving van illusies
II. De macht van heiligheid
1. Wellicht denk je nog steeds dat heiligheid onmogelijk te begrijpen is, omdat je niet kunt zien hoe ze zo kan worden uitgebreid dat iedereen erin is opgenomen. En er is jou gezegd dat iedereen erin opgenomen moet zijn, wil ze heilig zijn. Bekommer je niet om de uitbreiding van heiligheid, want het wezen van wonderen begrijp je niet. En evenmin verricht je ze. Juist hun uitbreiding, ver voorbij de grenzen die jij waarneemt, wijst erop dat jij ze niet verricht. Waarom zou jij je zorgen maken over de manier waarop het wonder zich tot heel het Zoonschap uitbreidt wanneer je het wonder zelf niet begrijpt? Eén eigenschap is niet moeilijker te begrijpen dan het geheel. Als er al wonderen bestaan, moeten hun eigenschappen wel wonderbaarlijk zijn, aangezien die daarvan deel uitmaken.
Wonderen breiden heiligheid uit tot alles en iedereen. Wij begrijpen dat niet omdat we het wezen van wonderen niet begrijpen. Maar we hoeven ons daar geen zorgen over te maken, omdat we niet zelf wonderen verrichten. De Heilige Geest, die wel begrijpt hoe wonderen werken, verricht deze via ons.
(Toelichtingen door Robert Perry)
2. De neiging bestaat om te fragmenteren en vervolgens bekommerd te zijn om de waarheid van maar een klein gedeelte van het geheel. En dat is niets anders dan een manier om het geheel te ontwijken, of de blik ervan af te wenden naar iets waarvan je meent dat je het misschien beter begrijpt. Want dat is niets anders dan een nieuwe manier waarop je blijft proberen begrip tot iets voor jezelf te houden. Een betere en veel doeltreffender manier om over wonderen te denken is deze: je begrijpt ze niet, noch gedeeltelijk, noch in hun geheel. Toch zijn ze via jou verricht. Daarom kan jouw begrip geen noodzaak zijn. Maar het blijft onmogelijk iets tot stand te brengen wat je niet begrijpt. En dus is er beslist Iets in jou dat wel begrijpt.
Wanneer we geconfronteerd worden met iets dat te groot is om te begrijpen, beperken we ons tot een deel ervan waarmee we wel uit de voeten kunnen. Op die manier kunnen we 'het geheel ontwijken' en ons geloof in specialiteit in stand houden. Het is veel doeltreffender om tegen onszelf te zeggen: 'Ik begrijp helemaal niets van wonderen, noch een deel ervan, noch het geheel. Maar dat is oké, want lets in mij begrijpt het volledig, en dit stelt mij in staat om wonderen door mij heen te laten gebeuren.
(Toelichtingen door Robert Perry)
3. Voor jou kán het wonder niet natuurlijk lijken, want wat jij gedaan hebt om je denkgeest te schaden heeft hem zo onnatuurlijk gemaakt dat hij zich niet herinnert wat natuurlijk voor hem is. En wanneer jou gezegd wordt wat natuurlijk is, kun je het niet begrijpen. Het inzicht van het deel als geheel, en van het geheel in ieder deel is volmaakt natuurlijk, want dat is de manier waarop God denkt, en wat natuurlijk is voor Hem is natuurlijk voor jou. Een volkomen natuurlijke waarneming zou jou ogenblikkelijk laten zien dat een rangorde naar moeilijkheid in wonderen volstrekt onmogelijk is, want dit houdt een tegenspraak in over wat wonderen betekenen. En als je hun betekenis kon begrijpen, zouden hun eigenschappen jou allerminst verbijsterd doen staan.
Voor ons is het niet natuurlijk dat een wonder vanuit één denkgeest alle denkgeesten kan bereiken. Dat komt doordat we onze denkgeest onnatuurlijk hebben gemaakt. In onze natuurlijke staat denkt onze denkgeest hetzelfde als God. In die staat weten we dat het gehele Zoonschap zich in elke denkgeest bevindt, omdat er geen afzonderlijke denkgeesten zijn. Er is slechts één onverdeelde Zoon van God.
In onze identificatie met een lichaam kennen we een rangorde in moeilijkheden en dus een rangorde in wonderen. Voor de denkgeest bestaat deze rangorde niet: 'Onthoud bovenal dat je één probleem hebt en dat het probleem één oplossing heeft' (Wdl.80:5:5).
(Toelichtingen door Robert Perry)
4. Je hebt wonderen verricht, maar het is overduidelijk dat jij ze niet alléén hebt verricht. Je had telkens succes wanneer je een andere denkgeest bereikte en je daarmee verbond. Wanneer twee denkgeesten zich als één met elkaar verbinden en één idee gelijkelijk delen, is de eerste schakel in het bewustzijn gelegd dat het Zoonschap één is. Wanneer je deze verbinding tot stand hebt gebracht zoals de Heilige Geest je dat opdraagt, en Hem die hebt aangeboden om te gebruiken zoals het Hem goeddunkt, stelt Zijn natuurlijke waarneming van jouw gave Hem in staat die te begrijpen, en biedt ze jou de mogelijkheid Zijn begrip te gebruiken ten behoeve van jezelf. Het is onmogelijk jou te overtuigen van de werkelijkheid van wat onmiskenbaar dankzij jouw bereidwilligheid verwezenlijkt is, zolang je gelooft dat jij het moet begrijpen of dat het anders niet werkelijk is.
Wonderen zijn niet alleen een proces van samenwerking met de Heilige Geest, maar ook met degenen die het wonder ontvangen. Het wonder vindt plaats wanneer wij een genezend idee delen met een ander. Het is niet noodzakelijk dat die ander dat bewust doet. Aangezien denkgeesten met elkaar verenigd zijn, geneest de keuze van één denkgeest iedereen. 'Wanneer ik genezen word, word ik niet alleen genezen' (WdI.137).
Met andere woorden: onze taak is de verbinding te leggen, waarmee we de eerste stap zeilen naar het bewustzijn dat het Zoonschap één is. Vervolgens roepen we de hulp in van de Heilige Geest om via ons het wonder te verrichten. Hij begrijpt wat wij niet begrijpen, en we zijn geneigd om alleen iets voor waar aan te nemen als we het begrijpen. Maar Zijn begrip is voldoende, omdat Hij ons ziet zoals we werkelijk zijn en weet wat onze mogelijkheden zijn.
(Toelichtingen door Robert Perry)
5. Hoe kun je geloof stellen in de werkelijkheid zolang je eropuit bent haar onwerkelijk te maken? En ben je werkelijk veiliger door vol te houden dat illusies realiteit zijn dan je zou zijn door de waarheid vreugdevol te aanvaarden zoals ze is, en daarvoor dank te zeggen? Eer de waarheid die jou gegeven is, en wees blij dat jij die niet begrijpt. Wonderen zijn natuurlijk voor Degene die spreekt namens God. Want het is Zijn taak het wonder om te zetten in de kennis die het vertegenwoordigt, en die voor jou verborgen is. Laat Zijn begrip van het wonder voor jou volstaan, en keer je niet af van al de getuigen die Hij jou voor Zijn werkelijkheid gegeven heeft.
Zolang we ervoor kiezen om illusies als werkelijk te zien, kunnen we niet geloven dat er een 'andere' werkelijkheid is — de enige ware werkelijkheid. Omdat wij deze werkelijkheid niet begrijpen, maken we illusies werkelijk en proberen daar onze veiligheid in te vinden. Illusies zijn echter letterlijk niets en kunnen ons dus geen veiligheid bieden. Door ons open te stellen voor de leiding van de Heilige Geest, zal Hij via ons wonderen verrichten. En wanneer we onze ogen niet sluiten voor de resultaten daarvan, zullen we blij zijn met de waarheid die Hij ten volle begrijpt, en gebruikt om ons naar kennis te leiden.
(Toelichtingen door Robert Perry)
6. Geen enkel bewijs zal jou overtuigen van de waarheid van wat jij niet wilt. Toch is jouw relatie met Hem werkelijk. Bezie dit niet met angst, maar met vreugde. Degene op wie je een beroep hebt gedaan is met jou. Heet Hem welkom, en eer de getuigen die jou de blijde boodschap brengen dat Hij gekomen is. Het is waar dat Hem erkennen betekent het ontkennen van al wat je denkt te weten, en dat is nu precies waar jij bang voor bent. Maar wat je denkt te weten is nooit waar geweest. Wat levert het jou op je eraan vast te klampen en het bewijs van de waarheid te ontkennen? Want je bent de waarheid te dicht genaderd om haar nu te verwerpen, en jij zult zwichten voor haar onweerstaanbare aantrekkingskracht. Je kunt dit nu uitstellen, maar slechts voor geringe tijd. Gods Gastheer heeft je geroepen, en jij hebt gehoor gegeven. Nooit meer zul je volkomen bereid zijn niet te luisteren.
Dit is een pleidooi voor het aanvaarden van de leiding van de Heilige Geest, zodat Hij via ons in de wereld werkzaam kan zijn. Jezus vraagt ons om de Stem van de Heilige Geest — de Stem namens God — niet te laten overschreeuwen door ons huidige denksysteem, het denksysteem van het ego, maar Zijn Stem dit denksysteem ongedaan te laten maken.
Toepassing : Lees, met dit in gedachten, deze alinea nogmaals als een persoonlijke smeekbede van Jezus aan jou, door op bepaalde plaatsen je eigen naam in te vullen:
[Naam], geen enkel bewijs zal jou overtuigen van de waarheid van wat je niet wilt. Toch is jouw relatie met Hem [de Heilige Geest] werkelijk. Kijk daar niet met angst naar, [naam], maar met vreugde. Degene op wie je een beroep hebt gedaan is bij je. Heet Hem welkom, [naam], en eer de getuigen die jou de blijde boodschap brengen dat Hij gekomen is. Het is waar dat Hem erkennen betekent het ontkennen van al wat je denkt te weten, en dat is precies waar je bang voor bent. Maar, [naam], wat je denkt te weten is nooit waar geweest. Wat levert het je op, om je eraan vast te klampen en het bewijs van de waarheid te ontkennen? Je bent de waarheid te dicht genaderd om haar nu te verwerpen, en er zal een moment komen waarop je zult zwichten voor haar onweerstaanbare aantrekkingskracht. Je kunt dit nu uitstellen, [naam], maar slechts voor geringe tijd. Gods Gastheer heeft je geroepen, en je hebt al gehoor gegeven. Je zult nooit meer volkomen bereid zijn niet te luisteren.
(Toelichtingen door Robert Perry)
7. Dit is een jaar van vreugde, waarin je toenemend zult gaan luisteren en met deze toename je vrede zal groeien. Je wordt zowel bewust gemaakt van de kracht van heiligheid als de zwakheid van aanval. En dit werd tot stand gebracht in een denkgeest die er vast van overtuigd is dat heiligheid zwakheid is en aanval kracht. Zou dit als wonder niet moeten volstaan om je te leren dat jouw Leraar niet van jou stamt? Maar herinner je bovendien dat telkens wanneer je naar Zijn interpretatie hebt geluisterd de resultaten daarvan jou vreugde hebben gebracht. Heb je liever de resultaten van je eigen interpretatie, als je eerlijk nagaat wat die zijn geweest? God wil iets beters voor jou. Zou jij niet met meer mildheid kunnen kijken naar wie God met volmaakte Liefde liefheeft?
Hier betrekt Jezus het thema van het nieuwe jaar uit hoofdstuk 15 in zijn bespreking van het wonder en de heiligheid die daarmee wordt uitgebreid. Hij zegt tegen ons: Als je je laat leiden door de Heilige Geest zul je in toenemende mate de kracht van heiligheid door je heen voelen stromen. Je zult leren dat aanval zwakheid is en dat in verdedigingsloze heiligheid werkelijke kracht ligt. Is dit geen wonder, aangezien je tot nu toe precies het tegenovergestelde geloofde? Toont het niet aan dat Iemand die jouw denksysteem overstijgt je Leraar is geworden?
En is het niet waar dat Zijn interpretaties, als je daarnaar geluisterd hebt, je veel gelukkiger hebben gemaakt dan die van jezelf? Hij is milder en liefdevoller voor jou dan jij zelf bent. Dit is het jaar om naar dit alles te kijken en het tot je door te laten dringen. Wees dit jaar bereid om te versterken wat je ervaring al heeft bewezen.
(Toelichtingen door Robert Perry)
8. Interpreteer niet tegen Gods Liefde in, want je hebt vele getuigen die er zo duidelijk over spreken dat alleen de blinden en de doven ze niet zouden kunnen zien en horen. Wees dit jaar vastbesloten wat jou door God gegeven werd niet af te wijzen. Ontwaak en deel het, want dat is de enige reden waarom Hij jou geroepen heeft. Zijn Stem heeft duidelijk gesproken, en toch heb jij zo weinig vertrouwen in wat je hebt gehoord, omdat je liever meer vertrouwen stelde in de ramp die jij hebt gemaakt. Laten we vandaag tezamen het besluit nemen de blijde boodschap te aanvaarden dat rampen niet werkelijk zijn en dat de werkelijkheid geen ramp is. De werkelijkheid is veilig en zeker en volkomen vriendelijk voor alles en iedereen. Er is geen grotere liefde dan dit te aanvaarden en blij te zijn. Want liefde vraagt alleen dat je gelukkig bent, en zal jou alles geven wat bijdraagt aan geluk.
Het denksysteem van het ego ziet de ramp die het heeft veroorzaakt als werkelijk. Zijn getuigen zijn zonde, schuld en angst, en alles wat daaruit voortkomt. De Heilige Geest spreekt over een werkelijkheid die 'veilig en zeker en volkomen vriendelijk [is] voor alles en iedereen'. Dat zijn de getuigen van Gods Liefde, evenals de vrede en vreugde die daaruit voortkomen. Maar hoe kunnen we vertrouwen stellen in deze werkelijkheid, als we ervan overtuigd zijn dat de kern van ons bestaan de enorme puinhoop is die we hebben gemaakt? Door wakker te worden, zegt Jezus. Door onze ogen te openen. We zijn zo verdwaald in onze illusies dat we niet beseffen dat onze Gast al is gearriveerd. We hebben Hem uitgenodigd en Hij is gekomen. Hij is werkelijk. Hij is hier. Hij reikt ons alle geschenken van God aan, maar zolang onze ogen gesloten zijn kunnen we ze niet zien. Dit is het jaar, zegt Jezus, om onze Gast vreugdevol welkom te heten, zodat Hij ons alles kan geven 'wat bijdraagt aan geluk'.
(Toelichtingen door Robert Perry)
9. Nooit is er enig probleem geweest dat je aan de Heilige Geest hebt gegeven dat Hij niet voor jou heeft opgelost, en het zal er ook nooit zijn. Nooit heb je geprobeerd zelf iets op te lossen en bent daarin geslaagd. Wordt het geen tijd dat je deze feiten samenbrengt en er je conclusies uit trekt? Dit is het jaar om de ideeën die jou gegeven zijn toe te passen. Want deze ideeën zijn machtige krachten, bedoeld om gebruikt te worden en niet om onbenut te laten. Ze hebben hun macht al voldoende voor jou bewezen, zodat jij je vertrouwen daaraan kunt geven en niet aan de ontkenning ervan. Investeer dit jaar in de waarheid, en laat die in vrede werken. Heb vertrouwen in Hem die vertrouwen heeft in jou. Bedenk wat je werkelijk hebt gezien en gehoord, en herken het. Kun jij met zulke getuigen alleen zijn?
Waarschijnlijk hebben we inmiddels ervaren dat deze cursus werkt; dat zijn ideeën hun waarheid hebben bewezen; dat hulp vragen aan de Heilige Geest dingen heeft opgelost. Als onze investering dus iets heeft opgeleverd, waarom investeren we dan niet méér? De winst die Een cursus in wonderen ons heeft bezorgd, overtreft onze investering erin. De winst die de Heilige Geest ons heeft bezorgd, overtreft ons vertrouwen in Hem. Zijn we bereid om dit te erkennen en daar een logische conclusie uit te trekken?
(Toelichtingen door Robert Perry)