3. Genezing
II. Pseudo-genezing tegenover ware genezing
1. Pseudo-genezing brengt slechts de armzalige ruil van de ene illusie voor een ‘aangenamere’; een droom van ziekte voor een droom van gezondheid. Dit kan plaatsvinden bij lagere vormen van gebed, in combinatie met vergeving die wel goed bedoeld maar vooralsnog niet totaal begrepen is. Alleen pseudo-genezing kan ruim baan maken voor angst, zodat ziekte vrij is om opnieuw toe te slaan. Pseudo-genezing kan inderdaad een vorm van pijn en ziekte wegnemen. Maar de oorzaak blijft, en het zal aan gevolgen niet ontbreken. De oorzaak is nog steeds de wens te sterven en de Christus te overwinnen. En met deze wens is de dood een zekerheid, want gebed wordt verhoord. Toch is er een soort schijnbare dood die een andere bron heeft. Die komt niet als gevolg van kwetsende gedachten en razende woede jegens het universum. Die beduidt alleen dat er aan het nut van het lichamelijk functioneren een eind gekomen is. En zo heeft het als keuze afgedaan, zoals iemand een afgedragen kledingstuk terzijde legt.
2. Dit is wat de dood zou moeten zijn: een rustige keuze, met een gevoel van vrede en vreugde gemaakt, want het lichaam werd zachtaardig gebruikt om de Zoon van God te helpen langs de weg die hij gaat naar God. We danken het lichaam dan voor alle diensten die het ons bewezen heeft. Maar we zijn ook dankbaar dat de noodzaak voorbij is te leven in een wereld van beperkingen, en de Christus in verborgen vormen te bereiken en hoogstens helder te zien in liefelijke flitsen. Nu kunnen we Hem zonder oogkleppen aanschouwen, in het licht dat we geleerd hebben opnieuw te zien.
3. Wij noemen het de dood, maar het is vrijheid. Hij komt niet in vormen die in pijn schijnbaar worden opgedrongen aan onwillig vlees, maar als een vriendelijk welkom aan bevrijding. Als er ware genezing plaatsgevonden heeft, kan dit de vorm zijn waarin de dood komt wanneer het tijd is een poosje te rusten van graag gedane en graag beëindigde arbeid. Nu gaan we in vrede naar een vrijere sfeer en een zachter klimaat, waar we zonder moeite zien dat de geschenken die wij gegeven hebben voor ons werden bewaard. Want Christus is nu duidelijker; Zijn visie in ons bestendiger; Zijn Stem, het Woord van God, met meer zekerheid de onze.
4. Deze zachte overgang naar een hoger gebed, een milde vergeving van de aardse levenswegen, kan alleen in dankbaarheid worden ontvangen. Maar eerst moet ware genezing de denkgeest zijn komen zegenen met liefdevolle vergeving voor de zonden waarover hij droomde en die hij op de wereld heeft gelegd. Nu zijn zijn dromen in alle kalmte en rust verjaagd. Nu komt zijn vergeving de wereld genezen en is hij gereed in vrede heen te gaan, nu de reis voorbij is en de lessen zijn geleerd.
5. Dit is niet de dood zoals de wereld die ziet, want de dood is wreed in haar angstige ogen en neemt de vorm aan van straf voor zonde. Hoe kan hij dan een zegen zijn? En hoe kan hij welkom zijn wanneer hij moet worden gevreesd? Welke genezing heeft dan plaatsgevonden in zo’n zienswijze op wat louter de poort opent naar hoger gebed en mild bewezen rechtvaardigheid? De dood is een beloning, geen straf. Maar zo’n gezichtspunt moet worden gevoed door een genezing die de wereld zich niet voor kan stellen. Er is geen gedeeltelijke genezing. Wat slechts illusies verschuift, heeft niets teweeggebracht. Wat onwaar is kan niet ten dele waar zijn. Als jij genezen bent, is je genezing volledig. Vergeving is het enige geschenk dat jij geeft en ontvangen zult.
6. Pseudo-genezing berust op lichamelijk herstel, en laat de oorzaak van de ziekte nog steeds onverlet, klaar om opnieuw toe te slaan tot die in schijnoverwinning een wrede dood brengt. Hij kan enige tijd op afstand worden gehouden, en er kan een kort moment van respijt zijn alvorens hij wraak neemt op Gods Zoon. Maar hij kan pas worden overwonnen wanneer alle geloof erin terzijde is gelegd en in Gods vervanging voor kwade dromen is geplaatst: een wereld waarin geen sluier van zonde haar donker houdt en zonder troost. Ten langen leste gaat de Hemelpoort open en is Gods Zoon vrij de woning te betreden die klaar staat om hem te verwelkomen, en die werd toebereid voordat er tijd was en nog altijd slechts wacht op hem.