Hoofdstuk 31
De eindvisie
IV. Het werkelijke alternatief
1. De neiging bestaat te denken dat de wereld vertroosting kan bieden en een uitweg uit problemen waarvan ze juist het behoud nastreeft. Waarom zou dit zo zijn? Omdat ze een oord is waar de keuze tussen illusies de enige keuze lijkt. En jij hebt de controle over de resultaten van wat je kiest. En dus denk je dat jou – binnen de smalle strook van geboorte tot dood – een beetje tijd gegeven is om alleen voor jouzelf aan te wenden; een tijd waarin iedereen met jou in conflict is, maar jij de weg kunt kiezen die jou uit het conflict leiden zal, weg van de moeilijkheden die niet jouw zorg zijn. Maar ze zijn wel jouw zorg. Hoe kun jij er dan aan ontkomen door ze achter je te laten? Wat met jou mee moet gaan, zul je meenemen, welke weg jij ook verkiest te gaan.
Deze alinea beschrijft ons leven. We worden belaagd door problemen, moeilijkheden en conflicten, maar we hebben een keuze — denken we. Als we slim en moedig zijn en een beetje geluk hebben, kunnen we een weg kiezen die ons wegleidt uit alle ellende. Anderen zullen nog steeds problemen hebben, en degenen met wie we concurreren zullen nog steeds proberen hun deel te pakken te krijgen, maar dat is niet meer onze zorg. We nippen van onze wijn en genieten van het uitzicht. Dat klinkt niet verkeerd, nietwaar? Maar zoals verwacht ontkracht Jezus deze kijk op het leven. Ten eerste, zegt hij, is de wereld gemaakt om de problemen waaraan we proberen te ontsnappen juist in stand te houden. Ten tweede is er alleen een keuze tussen illusies. En ten derde bevinden de moeilijkheden waaraan we proberen te ontkomen zich in onszelf, en zullen we ze dus overal met ons meenemen. Met andere woorden: wat we ook doen en waar we ook heen gaan, de problemen zullen er altijd zijn.
(Toelichtingen door Robert Perry)
2. Werkelijke keuze is geen illusie. Maar de wereld heeft er geen te bieden. Al haar wegen leiden slechts tot teleurstelling, het niets en de dood. Er is geen keuze in haar alternatieven. Probeer hier niet aan problemen te ontkomen. De wereld werd gemaakt zodat problemen niet ontlopen zouden kunnen worden. Laat je niet misleiden door alle verschillende namen die aan haar wegen worden toegekend. Ze hebben maar één einddoel. En elk is slechts het middel om dat doel te bereiken, want daarheen leiden al haar wegen, hoe verschillend ze ook lijken te beginnen, hoe verschillend ze ook lijken te verlopen. Hun eind staat vast, want er is geen keuze tussen. Alle leiden ze tot de dood. Op sommige reis je een poosje vrolijk voort, voordat narigheid haar intrede doet. En op andere worden de doornen meteen gevoeld. De keuze is niet wát het eind zal zijn, maar wanneer het zal komen.
De wereld biedt ons talloze keuzemogelijkheden, maar omdat het illusies zijn leiden ze allemaal 'tot teleurstelling, het niets en de dood'. Ook lijken de wereld en het lichaam ons het ene probleem na het andere te bezorgen, maar zoeken we op de verkeerde plaats naar een oplossing. De verkeerde plaats, omdat er slechts één probleem is: ons geloof in de afscheiding. En dit probleem bevindt zich niet in de wereld en niet in het lichaam, maar in de denkgeest. Alleen dáár kan dus de oplossing worden gevonden door het aanvaarden van de Verzoening.
(Toelichtingen door Robert Perry)
3. Waar ieder einde vaststaat is er geen keuze. Misschien wil je ze liever allemaal proberen, voordat je echt leert dat ze eender zijn. De wegen die deze wereld te bieden heeft lijken zeer groot in aantal, maar de tijd zal stellig komen dat ieder gaat zien hoezeer ze op elkaar lijken. Mensen zijn gestorven toen ze dit ontdekten, omdat ze geen andere weg zagen dan de paden die de wereld biedt. En toen ze inzagen dat die nergens heenleidden, verloren ze hun hoop. En toch was dat het moment waarop zij hun grootste les hadden kunnen leren. Ieder moet dit punt bereiken, en eraan voorbijgaan. Het is inderdaad waar dat in de wereld helemaal geen keuze is. Maar dat op zich is niet de les. De les heeft een bedoeling, en hierdoor ga je begrijpen waartoe ze dient.
Wij denken dat we heel veel keuzes hebben. Maar terwijl we de ene na de andere weg bewandelen, ontdekken we dat ze allemaal eindigen in een vorm van de dood — pijn, teleurstelling, enzovoort, en soms zelfs de dood van het lichaam. De eeuwige optimist onder ons denkt: 'Ach, er zijn nog keuzes genoeg'. Dit is echter een ontkenning. Anderen begrijpen het sneller. Ze denken: 'Als al deze wegen tot de dood leiden, kan ik er beter een eind aan maken'. Dat is de betekenis van Jezus' uitspraak: 'Mensen zijn gestorven toen ze dit ontdekten'. Maar hij zegt ook: 'En toch was dat het moment waarop zij hun grootste les hadden kunnen leren'. In feite zegt hij dat we allemaal dit punt bereiken, maar dat we er vervolgens aan voorbij moeten gaan. Want leren dat alle wegen in deze wereld tot de dood leiden is slechts het eerste deel van de 'grootste les'.
(Toelichtingen door Robert Perry)
4. Waarom zou je eropuit zijn een andere weg, een andere persoon, of een andere plaats uit te proberen, als je al geleerd hebt hoe de les begint, maar nog niet ziet waartoe ze dient? Haar bedoeling is antwoord te geven op de zoektocht die allen moeten ondernemen die nog steeds geloven dat er een ander antwoord te vinden is. Leer nu, zonder wanhopig te zijn, dat er in de wereld geen hoop op een antwoord is. Oordeel echter niet over de les die hiermee pas is begonnen. Zoek in de wereld niet naar weer een andere wegwijzer die weer een andere weg lijkt aan te geven. Ga niet langer op zoek naar hoop waar er geen is. Versnel nu je leerproces, en zie in dat je alleen maar tijd verspilt als je niet voorbijgaat aan wat je al geleerd hebt naar wat er nog te leren valt. Want vanaf dit laagste punt zal de leerweg jou tot hoogten van geluk leiden, waarin je de bedoeling van de les helder ziet stralen, volmaakt binnen je leerbereik.
'Je hebt al geleerd hoe de les begint', zegt Jezus. We hebben geleerd dat alle wegen van de wereld tot hetzelfde resultaat leiden. We hebben geleerd dat de keuze tussen deze wegen slechts een schijnkeuze is. Maar we vinden dit geen prettige les. Ze is te deprimerend. We blijven dus hardnekkig diverse wegen uitproberen. Maar we verspillen alleen maar tijd. Wat we moeten doen is kijken naar wat we al geleerd hebben en ons vervolgens realiseren dat dit slechts het begin is van de les; dat we, als we op deze weg doorgaan, vanaf dit punt 'tot hoogten van geluk' zullen worden geleid.
(Toelichtingen door Robert Perry)
5. Wie zou zich van al de wegen van de wereld willen laten wegsturen, als hij niet begreep hoe doelloos ze in wezen zijn? Is het niet noodzakelijk dat hij hiermee moet beginnen om in plaats hiervan een andere weg te zoeken? Want van welke macht om te beslissen kan hij zich bedienen, zolang hij een keuze ziet waar er geen is? Het op grote schaal vrijmaken van macht moet beginnen met te leren waar die werkelijk nut heeft. En welke beslissing heeft er macht als die wordt aangewend in situaties zonder keuze?
Het gaat erom een optie te kiezen die buiten de opties van de wereld ligt. Dat zullen we echter niet doen zolang we niet begrijpen dat de wegen van de wereld doelloos zijn. Waarom zouden we ergens anders zoeken als we dat niet inzien? Onze keuzemakende denkgeest beschikt over een enorme macht, maar deze macht leidt alleen tot het gewenste resultaat als we haar inzetten waar ze werkelijk nut heeft.
(Toelichtingen door Robert Perry)
6. Leren dat de wereld maar één keuze heeft te bieden, wat daarvan de vorm ook is, is het begin van de aanvaarding dat er in plaats daarvan een werkelijk alternatief bestaat. Tegen die stap vechten is je bedoeling hier ondermijnen. Je bent niet gekomen om een weg te leren vinden die de wereld niet bevat. Het zoeken naar andere wegen in de wereld is slechts het zoeken naar verschillende vormen van waarheid. En dit voorkomt juist dat de waarheid wordt bereikt.
Hier wordt ons verteld dat er een werkelijk alternatief bestaat. De eerste stap is het inzicht dat alle wegen in de wereld, ongeacht hun vorm, hetzelfde zijn. Vervolgens aanvaarden we dat er een werkelijk alternatief is. In hoeverre kunnen we aanvaarden dat alle wegen in de wereld hetzelfde zijn, omdat ze allemaal tot de dood leiden? En als we dat kunnen aanvaarden, wat verandert dat dan in ons leven? Welke wegen zouden we niet meer bewandelen? En kunnen we aanvaarden dat er werkelijk een kwalitatief andere manier is om door het leven te gaan, een manier die niet op de wereldlijst van opties staat?
Toepassing : Vraag jezelf eerlijk af:
Aanvaard ik dat alle wegen in de wereld hetzelfde zijn, omdat ze allemaal tot de dood leiden?
Als het antwoord 'ja' is, vraag dan:
Aanvaard ik dat er een werkelijk alternatief bestaat?
Als het antwoord ook deze keer 'ja' is, vraag dan aan de Heilige Geest:
Heilige Geest, wat staat mij dan te doen?
Word dan stil en wacht op een antwoord. Als er nu nog niets bij je opkomt, vertrouw er dan op dat het antwoord je later zal worden gegeven, op het moment dat je daar klaar voor bent.
(Toelichtingen door Robert Perry)
7. Denk niet dat geluk ooit is gevonden door een weg te volgen die ervandaan leidt. Dat is onzinnig en kan de weg niet zijn. Laat me herhalen voor jou die deze cursus ogenschijnlijk te moeilijk vindt om te leren, dat je om een doel te bereiken in de richting ervan moet gaan en niet ervan weg. En iedere weg die de andere kant op leidt, zal het vinden van dit doel niet dichterbij brengen. Als dit al moeilijk te begrijpen valt, dan is deze cursus onmogelijk te leren. Maar alleen dán. Want anders is hij een eenvoudige leer in het voor de hand liggende.
We kunnen een doel niet bereiken door een weg te volgen die daar vandaan leidt. Jezus zegt dat zijn Cursus alleen moeilijk te leren is als we deze basiswet niet begrijpen. Maar kan het moeilijk zijn om een wet te begrijpen die zegt dat we een doel niet bereiken als we in de tegenovergestelde richting reizen? Als we dat begrijpen moeten we toegeven dat Een cursus in wonderen ook niet moeilijk is. Want hu is 'een eenvoudige leer in het voor de hand liggende': terwijl de wegen van de wereld tot de dood leiden, leidt de weg van de Heilige Geest tot geluk.
(Toelichtingen door Robert Perry)
8. Er is een keuze en jij hebt de macht die te maken wanneer je de werkelijke alternatieven hebt gezien. Totdat dit punt is bereikt, heb je geen keuze, en kun je slechts beslissen hoe jij het beste wilt kiezen om jezelf wederom te misleiden. Deze cursus poogt niet méér te onderwijzen dan dat de macht om te beslissen niet kan liggen in het kiezen van verschillende vormen van wat nog steeds dezelfde illusie en dezelfde vergissing is. Alle keuzen in de wereld berusten hierop: je kiest tussen jouw broeder en jezelf, en jij zult net zoveel winnen als hij verliest, terwijl wat jij verliest hem gegeven wordt. Hoe compleet is dit aan de waarheid tegengesteld, wanneer het de enige bedoeling van de les is te onderwijzen dat wat jouw broeder verliest, voor jou verloren ging; en wat hij wint, jou gegeven wordt.
Totdat we erkennen wat het werkelijke alternatief is, denken we dat we talloze alternatieven tot onze beschikking hebben. Maar zolang we dat denken, hebben we in werkelijkheid géén keuze. We kunnen alleen kiezen hoelang we onszelf voor de gek houden door te geloven dat een nieuwe optie echt anders is dan de opties die we al hebben geprobeerd.
De les van deze paragraaf begon met ons te leren dat alle wegen in de wereld naar hetzelfde resultaat leiden, en vervolgde met de verklaring dat er een werkelijk alternatief is voor deze wegen. Nu leren we de essentie van dat alternatief: 'wat jouw broeder verliest, ging voor jou verloren; en wat hij wint, wordt jou gegeven'. Dit is de les. Dit is de essentie van de weg van de Heilige Geest. En dit is wat deze weg onderscheidt van de wegen van de wereld die slechts één kernthema delen: dat jouw winst ten koste gaat van mij, en mijn winst ten koste van jou. Laten we eerlijk zijn: is dit niet de kern van alle opties die de wereld ons biedt? En is dat niet de reden waarom de weg van de Heilige Geest een werkelijk alternatief is?
(Toelichtingen door Robert Perry)
9. Hij heeft Zijn Gedachten niet verlaten! Maar jij hebt Zijn Tegenwoordigheid vergeten en je Zijn Liefde niet herinnerd. Er is geen pad ter wereld dat naar Hem leiden kan, noch enig wereldlijk doel dat met het Zijne één kan zijn. Welke weg in heel de wereld zal naar binnen voeren, wanneer iedere weg gemaakt werd om de reis te scheiden van het doel dat hij hebben moet, wil hij geen vruchteloze omzwerving zijn? Alle wegen die wegleiden van wat jij bent zullen jou tot verwarring en wanhoop drijven. Toch heeft Hij Zijn Gedachten nooit verlaten om die te laten sterven, zonder dat hun Bron voor eeuwig in hen aanwezig is.
10. Hij heeft Zijn Gedachten niet verlaten! Hij kan er net zomin van scheiden als zij Hem kunnen weren. Zij vertoeven in eenheid met Hem, en in Hun Eenzijn blijven Beiden compleet. Er is geen weg die van Hem wegleidt. Een reis van jezelf weg bestaat niet. Hoe dwaas en waanzinnig is het te denken dat er een weg kan zijn met een dergelijk doel! Waarheen zou die kunnen leiden? En hoe zou jij ertoe kunnen worden gebracht die te volgen, en die te bewandelen zonder dat je eigen werkelijkheid één met jou is?
De wegen van de wereld zijn gemaakt om ons weg te leiden van God, weg van wat we zijn, weg van ons ware thuis. Maar kunnen we dat doel werkelijk bereiken? Kunnen we God verlaten terwijl Hij weigert Ons te verlaten? We zijn Zijn Gedachte. Hoe kan een denker zijn gedachte verlaten? Het goede nieuws is dus dat de wegen van de wereld ons niet weg kunnen leiden van onze werkelijkheid als Gods Zoon. 'Hoe dwaas en waanzinnig is het te denken dat er een weg kan zijn met een dergelijk doel!' We hebben ons thuis in God nooit verlaten.
(Toelichtingen door Robert Perry)
11. Vergeef jezelf je waanzin, en vergeet alle zinloze reizen, alle doelloze doeleinden. Ze hebben geen betekenis. Je kunt je niet onttrekken aan wat jij bent. Want God is genadig en heeft niet toegestaan dat Zijn Zoon Hem verlaat. Wees dankbaar voor wat Hij is, want daarin ligt jouw ontsnapping aan waanzin en aan dood. Nergens anders dan waar Hij is, kun jij worden gevonden. Er is geen weg of die leidt tot Hem.
De vele wegen die we in de wereld hebben bewandeld hebben ons allemaal naar hetzelfde punt geleid: de schijnbare afwezigheid van God. Maar aangezien we God niet kunnen verlaten omdat we Zijn Gedachte zijn en Hij ons niet verlaat, kunnen de wegen die ons op dat punt hebben gebracht niet werkelijk zijn. We moeten onszelf de waanzin vergeven om een bestemming te willen bereiken die niet bestaat, via een weg die nooit werkelijk is geweest. En dan kunnen we kiezen voor het enige en werkelijke alternatief: de weg van de Heilige Geest.
(Toelichtingen door Robert Perry)