Hoofdstuk 12
Het leerplan van de Heilige Geest
VI. De visie van Christus
1. Het ego probeert jou te leren hoe je de hele wereld kunt winnen en je eigen ziel verliezen.* De Heilige Geest leert je dat jij je ziel niet kunt verliezen en dat er geen winst is in de wereld, want uit zichzelf brengt ze niets op. Investeren zonder opbrengst betekent zonder meer jezelf verarmen, terwijl de vaste lasten hoog zijn. Niet alleen levert de investering niets op, maar de kosten voor jou zijn enorm. Want deze investering kost je de werkelijkheid van de wereld door de jouwe te ontkennen, en ze geeft jou daarvoor niets in ruil. Je kunt je ziel niet verkopen, maar wel je gewaarzijn daarvan. Je kunt je ziel niet waarnemen, maar je zult haar niet kennen zolang jij aan iets anders meer waarde toekent.
Deze paragraaf opent met de bijbelse verklaring over het winnen van de wereld en het verliezen van je ziel. We lijken iets te krijgen wat echt en waardevol is, terwijl we iets verliezen wat veel kostbaarder is. Deze alinea maakt duidelijk dat we helemaal niets krijgen, want de wereld is niets en heeft dus niets te bieden. En we verliezen niet onze ziel, alleen het bewustzijn daarvan. We verliezen het bewustzijn van onze werkelijkheid en van de wereld — dat wil zeggen: de werkelijke wereld. We investeren in een waardeloze onderneming.
(Toelichtingen door Robert Perry)
2. De Heilige Geest is jouw kracht, want Hij kent jou alleen als geest. Hij is Zich volmaakt bewust dat jij jezelf niet kent, en even volmaakt bewust hoe Hij jou kan leren herinneren wat jij bent. Omdat Hij jou liefheeft, wil Hij je graag leren wat Hij liefheeft, want dat wil Hij met jou delen. Doordat Hij Zich jou steeds herinnert, kan Hij je niet laten vergeten wat jouw waarde is. Want de Vader herinnert Hem voortdurend aan Zijn Zoon, en Hij herinnert Zijn Zoon voortdurend aan de Vader. God is dankzij Hem in jouw herinnering. Jij koos ervoor je Vader te vergeten, maar wilt dat niet werkelijk, en kunt daarom anders beslissen. Zoals dat mijn beslissing was, zo is het de jouwe.
Stel je voor dat je iemand ontmoet die zoveel bijzondere kwaliteiten bezit dat je meteen van hem houdt. Je merkt echter dat hij zichzelf niet waardeert en deze kwaliteiten niet ziet. Zou je hem niet dolgraag willen vertellen hoe geweldig hij is?
Dat is de manier waarop de Heilige Geest ons ziet. Hij ziet iets in ons dat zo'n diepe liefde in Hem oproept dat Hij ons alleen maar wil laten zien wat we zijn, en ons wil helpen om onze eigen waarde te erkennen. Hij herinnert ons hier 24 uur per dag aan, en Hij zal daar niet mee stoppen totdat wij in onszelf zien wat Hij ziet. Hij herinnert ons ook 24 uur per dag aan God. Wij hebben ervoor gekozen om God te vergeten, maar dat is niet wat we werkelijk willen. Daarom zullen we deze keuze ooit ongedaan maken, net zoals Jezus heeft gedaan.
(Toelichtingen door Robert Perry)
3. Jij wilt de wereld niet. Het enige erin wat waarde heeft, is elk deel ervan waar jij met liefde naar kijkt. Dat verleent de wereld de enige werkelijkheid die ze ooit bezitten zal. Haar waarde ligt niet in haarzelf besloten, maar die van jou ligt wel in jou. Zoals zelfwaarde voortvloeit uit zelfuitbreiding, zo vloeit de waarneming van zelfwaarde voort uit de uitbreiding van liefdevolle gedachten naar buiten toe. Maak de wereld voor jezelf tot werkelijkheid, want de werkelijke wereld is de gave van de Heilige Geest, en behoort jou dus toe.
Als iets in zichzelf geen waarde heeft, willen we het dan echt? Dat geldt namelijk voor deze wereld. En als onze gedachten liefdeloos en veroordelend zijn, hoe kunnen we onszelf dan waarderen? Wanneer we echter liefdevolle gedachten uitbreiden, zien we voorbij de uiterlijke waardeloze vormen. Dan zien we de werkelijke wereld en onze eigen waarde. Alleen onze liefdevolle gedachten onthullen de grenzeloze waarde die de Heilige Geest altijd in ons ziet.
(Toelichtingen door Robert Perry)
4. Correctie is bestemd voor al wie niet kan zien. De ogen van de blinden openen is de opdracht van de Heilige Geest, want Hij weet dat ze hun zicht niet verloren hebben, maar slechts in slaap zijn. Hij doet hen ontwaken uit de slaap der vergetelheid om zich God te herinneren. Christus’ ogen zijn open, en Hij zal alles met liefde aanschouwen waar jij naar kijkt, mits jij Zijn visie als de jouwe aanvaardt. De Heilige Geest bewaart de visie van Christus voor iedere Zoon van God die slaapt. In Zijn zicht is Gods Zoon volmaakt, en Hij verlangt ernaar Zijn visie met jou te delen. Hij zal jou de werkelijke wereld tonen omdat God jou de Hemel gegeven heeft. Door middel van Hem roept jouw Vader Zijn Zoon op zich te herinneren. Het ontwaken van Zijn Zoon begint met diens investering in de werkelijke wereld, waardoor hij zal leren opnieuw te investeren in zichzelf. Want de werkelijkheid is één met de Vader en de Zoon, en de Heilige Geest zegent de werkelijke wereld in Hun Naam.
Wij zien de werkelijke wereld niet. We zien alleen vorm, wat betekent dat we blind zijn in de belangrijkste betekenis van het woord. De Cursus zegt: 'Niets zo verblindend als de waarneming van vorm. Want het zien van vorm betekent dat begrip aan het zicht is onttrokken' (T22.III.6:7-8). We moeten eerst toegeven dat we blind zijn, maar dit niet accepteren omdat we ons zicht niet werkelijk verloren hebben. We hebben alleen onze ogen dicht gedaan en zijn in slaap gevallen. We hoeven onze ogen alleen maar open te doen om weer te kunnen zien, en dat is waar de Heilige Geest ons bij helpt. Als we onze ogen openen, zal Christus daar met liefde doorheen kijken naar alles wat we zien. Zelfs als we moord zien. Hij zal voorbij de vorm de waarheid zien die Zijn onveranderlijke liefde waard is. Dan kijken we naar de werkelijke wereld, en de liefde die we zien — een uiting ervan of een roep erom — zal ons motiveren om steeds meer in die wereld én in ons ware zelf te investeren. Want wat we dan zien achter de vormen van de wereld is de glorie van Gods Zoon. En geleidelijk aan gaan we beseffen dat dit onze eigen glorie is — dat we Gods Zoon zijn.
(Toelichtingen door Robert Perry)
5. Wanneer je deze werkelijke wereld hebt gezien, wat beslist zal gebeuren, zul jij je Ons herinneren. Toch moet je leren wat de prijs van slapen is, en weigeren die te betalen. Pas dan zul jij besluiten te ontwaken. En dan springt de werkelijke wereld voor je in het zicht, want Christus heeft nooit geslapen. Hij wacht tot Hij wordt gezien, want Hij heeft jou nooit uit het oog verloren. Hij kijkt rustig naar de werkelijke wereld, die Hij met jou wil delen omdat Hij de Liefde van de Vader voor Hem kent. En met die kennis wil Hij je geven wat jou toekomt. In volmaakte vrede wacht Hij je op bij Zijn Vaders altaar, en reikt jou de Liefde van de Vader in het stille licht van de zegen van de Heilige Geest. Want de Heilige Geest zal eenieder bij zijn Vader thuisbrengen, waar Christus wacht als zijn Zelf.
Onze eerste opdracht is erkennen dat we slapen. We verkeren in een verwarde, versufte toestand, waarin we blind zijn voor de werkelijkheid. Onze volgende opdracht is de erkenning van de prijs die we betalen voor ons verblijf in deze toestand. Onze derde opdracht is weigeren deze prijs te betalen. En dat leidt tot de vierde opdracht: besluiten om te ontwaken. Als we dat besluit nemen kijkt Christus door onze ogen 'en dan springt de werkelijke wereld voor je in het zicht'.
Wanneer we uiteindelijk alleen nog de werkelijke wereld zien, leidt de Heilige Geest ons naar het altaar van onze Vader, waar we zullen ontwaken als de Christus.
(Toelichtingen door Robert Perry)
6. Ieder kind van God is één in Christus, want zijn wezen is in Christus zoals dat van Christus is in God. Christus’ Liefde voor jou is Zijn Liefde voor Zijn Vader, en die kent Hij, want Hij kent Zijn Vaders Liefde voor Hem. Wanneer de Heilige Geest je uiteindelijk tot Christus heeft geleid bij het altaar voor Zijn Vader, versmelt waarneming tot kennis, want waarneming is zo heilig geworden dat haar overgang tot heiligheid niets meer is dan haar natuurlijke uitbreiding. Liefde gaat zonder enige belemmering in liefde over, want de twee zijn één. Naarmate je meer en meer gemeenschappelijke elementen in alle situaties ziet, neemt onder de leiding van de Heilige Geest de overdracht van de training toe en wordt die veralgemeend. Stapsgewijs leer je die toepassen op alles en iedereen, want de toepasbaarheid ervan is universeel. Wanneer dit is volbracht, komen waarneming en kennis zozeer overeen dat ze de eenmaking delen van de wetten van God.
Hoe kunnen we ontwaken? Door onze waarneming zo zuiver te maken dat ze dichtbij kennis en heiligheid komt en daar uiteindelijk mee versmelt. Dat gebeurt niet van het ene op het andere moment. Het is een proces waar we nu mee bezig zijn.
Het begint met kleine veranderingen in onze waarneming: we beginnen anders te kijken naar bepaalde personen, situaties en gebeurtenissen. Daarna breiden we dit uit naar méér personen, situaties en gebeurtenissen (zie Inleiding op het Werkboek, alinea 4-6, voor een uitgebreide beschrijving hiervan). Deze uitbreiding is aanvankelijk nog beperkt, maar geleidelijk aan realiseren we ons dat alles gemeenschappelijke elementen bevat; dat het alleen verschillende vormen van hetzelfde zijn. Dan zullen we onze veranderde waarneming zonder uitzondering toepassen op alles en iedereen. En uiteindelijk zullen we alleen nog liefde zien.
We kunnen ons moeilijk voorstellen dat onze waarneming zo volmaakt wordt dat deze versmelt met kennis een staat van zijn die uitsluitend liefde is, uitsluitend vreugde zonder enige verandering, zonder het geringste spoor van verstoring of gescheiden belangen. Kun je je voorstellen dat je waarneming hier op aarde een volmaakte afspiegeling wordt van deze toestand, een vlekkeloze afspiegeling van de Hemel? Volgens de Cursus is dat waar hij ons naar toe leidt, of we ons dat nu kunnen voorstellen of niet.
(Toelichtingen door Robert Perry)
7. Wat één is kan niet als gescheiden worden waargenomen, en de ontkenning van de afscheiding is het herstel van kennis. Aan het altaar van God wordt de heilige waarneming van Gods Zoon zo verlicht dat het licht er binnenstroomt, en de geest van Gods Zoon straalt in de Denkgeest van de Vader en wordt er één mee. Heel zacht straalt God op Zichzelf, en heeft de uitbreiding van Zichzelf die Zijn Zoon is lief. De wereld heeft geen doel nu ze opgaat in het doel van God. Want de werkelijke wereld is vredig de Hemel binnengegleden, waar al wat er eeuwig in is, altijd al was. Daar verbinden Verlosser en verlosten zich in de volmaakte liefde tot God en tot elkaar. De Hemel is je thuis, en omdat die in God is, moet die ook in jou zijn.
Deze alinea is een prachtig verslag van onze thuiskomst, van wat er zal gebeuren wanneer onze waarneming eindelijk volmaakt is. Het is zo'n poëtische beschrijving, dat ik het niet nodig vind om haar nader toe te lichten. Ik wil je alleen aanmoedigen om de tekst nogmaals langzaam te lezen, zoals ik hem hieronder overneem (zonder de eerste zin). Visualiseer beelden bij de woorden, en houd in gedachten dat wat hier beschreven wordt werkelijk zal gebeuren wanneer je het eind van de reis hebt bereikt.
• Aan het altaar van God wordt de heilige waarneming van Gods Zoon zo verlicht dat het licht er binnenstroomt, en de geest van Gods Zoon straalt in de Denkgeest van de Vader en wordt er één mee.
• Heel zacht straalt God op Zichzelf, en heeft de uitbreiding van Zichzelf die Zijn Zoon is lief.
• De wereld heeft geen doel nu ze opgaat in het doel van God.
• Want de werkelijke wereld is vredig de Hemel binnengegleden, waar al wat er eeuwig in is, altijd al was.
• Daar verbinden Verlosser en verlosten zich in de volmaakte liefde tot God en tot elkaar.
• De Hemel is je thuis, en omdat die in God is, moet die ook in jou zijn.
(Toelichtingen door Robert Perry)
* Zie hiervoor de aantekening bij T5.II.7:11.