Hoofdstuk 20
De visie van heiligheid
VIII. De visie van zondeloosheid
1. Visie zal eerst in glimpen tot je komen, maar die zullen volstaan om je te tonen wat jou, die jouw broeder zonder zonde ziet, gegeven wordt. De waarheid wordt jou door je verlangen teruggegeven, zoals ze door je verlangen naar iets anders voor jou verloren ging. Ontsluit de heilige plaats die jij hebt afgesloten door aan dat ‘andere’ waarde te verlenen, en dat wat nooit verloren ging, keert in stilte terug. Het is voor jou bewaard. Visie zou niet nodig zijn, als er geen oordeel was geveld. Verlang nu dat het totaal ongedaan wordt gemaakt, en het wordt voor jou gedaan.
Door ervoor te kiezen om waarde te verlenen aan wat de wereld en het lichaam ons te bieden hebben, hebben we de deur naar de verblijfplaats van de waarheid in ons gesloten, waardoor deze verdwenen lijkt te zijn. We betwijfelen of we haar ooit terug zullen vinden, maar de waarheid is nooit verloren gegaan. Ze is voor ons bewaard, en het enige wat we hoeven te doen is ernaar te verlangen, haar echt willen hebben. Maar hoe kunnen we oprecht naar iets verlangen dat zich buiten ons bewustzijn bevindt? Op dat punt komt visie aan de orde. Eerst vangen we alleen enkele glimpjes ervan op, maar deze glimpjes zullen de meest waardevolle ervaringen zijn die we meemaken en ons verlangen naar méér aanwakkeren.
(Toelichtingen door Robert Perry)
2. Wens jij niet je eigen Identiteit te kennen? Zou jij niet blij je twijfels voor zekerheid willen inruilen? Zou jij niet graag vrij van ellende willen zijn, en opnieuw leren wat vreugde is? Je heilige relatie biedt jou dit alles. Zoals die jou gegeven werd, zo zullen haar effecten zijn. En zoals haar heilige doel niet door jou werd gemaakt, zo is ook het middel waardoor de goede afloop jouw deel wordt, niet van jou afkomstig. Verheug je over wat jouw deel is door er enkel om te vragen, en denk niet dat jij het middel of het doel hoeft te maken. Dit alles wordt jou gegeven die je broeder louter als zondeloos ziet. Dit alles is gegeven; het wacht slechts op jouw verlangen het te ontvangen. Visie wordt vrijelijk gegeven aan hen die vragen om te zien.
Toepassing: Stel jezelf de vraag:
Wens ik niet mijn eigen Identiteit te kennen?
Zou ik niet blij mijn twijfels voor zekerheid willen inruilen?
Zou ik niet graag vrij van ellende willen zijn, en opnieuw leren wat vreugde is?
Denk nu aan iemand die als eerste bij je opkomt en zeg:
Dit alles wordt mij gegeven wanneer ik [naam] louter als zondeloos zie.
(Toelichtingen door Robert Perry)
3. De zondeloosheid van je broeder wordt jou in een stralend licht gegeven, om er met de visie van de Heilige Geest naar te kijken, en je er samen met Hem over te verheugen. Want vrede zal komen tot allen die daar met een waarachtig verlangen en een oprechte bedoeling om vragen en die dit delen met de Heilige Geest, en eensgezind zijn met Hem over wat verlossing is. Wees dan ook bereid jouw broeder zonder zonde te zien, opdat Christus voor jouw visie mag oprijzen en je vreugde schenken. En ken geen waarde toe aan je broeders lichaam, dat hem vasthoudt in illusies over wat hij is. Het is evenzeer zijn als jouw verlangen om zijn zondeloosheid te zien. En zegen de Zoon van God in jouw relatie, en zie niet in hem wat jij van hem hebt gemaakt.
Er wordt onder Cursusstudenten niet vaak over visie gesproken, maar het is waar de hele Cursus ons naartoe probeert te leiden. Het is letterlijk een andere manier van zien dan ons fysieke zien. Visie ziet de heiligheid in anderen, zoals onze fysieke ogen hun lichaam zien.
Hoe beter we begrijpen wat de Cursus bedoelt met visie, hoe onbereikbaarder ze echter lijkt te zijn. Hoe verwerven we dit volkomen nieuwe vermogen, dat geen enkel deel uitmaakt van onze menselijke vaardigheden? Jezus' antwoord luidt keer op keer: door het te willen.
Wanneer we er waarachtig en oprecht naar verlangen en erom vragen, zal de Heilige Geest het ons absoluut geven. Het enige wat we hoeven te doen is stoppen met het zoeken en vinden van zonden in anderen, en in plaats daarvan de keuze maken om de zuiverheid in hen te zien.
(Toelichtingen door Robert Perry)
4. De Heilige Geest garandeert dat wat God heeft gewild en aan jou heeft gegeven, van jou zal zijn. Dit is je doel nu, en de visie die het tot het jouwe maakt, staat klaar om te worden gegeven. Jij bezit de visie die jou in staat stelt het lichaam niet te zien. En wanneer je naar je broeder kijkt, zul je een altaar voor je Vader zien, heilig als de Hemel, glanzend van schitterende zuiverheid, en sprankelend van de stralende lelies die jij erop hebt neergelegd. Wat kun jij van meer waarde achten dan dit? Waarom denk je dat het lichaam een beter thuis is, een veiliger onderkomen voor Gods Zoon? Waarom kijk je daar liever naar dan naar de waarheid? Hoe kan het werktuig der vernietiging nu de voorkeur krijgen, en gekozen worden om het heilige huis te vervangen dat de Heilige Geest biedt, en waar Hij met jou zal wonen?
Wij denken dat het lichaam 'een beter thuis' en 'een veiliger onderkomen' is omdat het 't doel van zonde dient, het doel van het ego om anderen de schuld te geven van ons lijden. Het is zijn 'werktuig der vernietiging'. Visie stelt ons in staat om dit te doorzien en in plaats van dit werktuig te gebruiken, onze broeder te zien als een 'altaar voor God'.
(Toelichtingen door Robert Perry)
5. Het lichaam is het teken van zwakte, kwetsbaarheid en machtsverlies. Kan zo’n verlosser jou helpen? Zou jij je in je verdriet en behoefte aan hulp tot het hulpeloze wenden? Is het armzalig kleine de volmaakte keus om een beroep op te doen voor kracht? Een oordeel zal jouw verlosser zwak doen lijken. Toch ben jij degene die zijn kracht nodig heeft. Er is geen probleem, geen gebeurtenis of situatie, noch enige complexiteit waarvoor visie geen oplossing biedt. Alles is verlost wanneer het met visie wordt bekeken. Want dit is niet jouw zicht, en het brengt de wetten met zich mee geliefd door Hem wiens zicht het wel is.
Het lichaam is zwak, omdat alleen de denkgeest macht heeft. Het ego vertelt ons echter het tegenovergestelde en verleidt ons om ons tot het lichaam — dat van onszelf en van anderen — te wenden wanneer we hulp of kracht nodig hebben. Op die manier wil het voorkomen dat we de macht van de denkgeest erkennen en een nieuwe keuze maken — tégen hem als onze leraar en vóór visie. Er is geen enkel probleem waarvoor visie geen oplossing biedt, omdat er slechts één probleem is (zie WdI.79,80). Dat zien we niet met ons eigen zicht, maar alleen met de visie van de Heilige Geest.
(Toelichtingen door Robert Perry)
6. Alles wat met visie wordt bekeken, valt zachtjes op zijn plaats, volgens de wetten die er door Zijn rustig en zeker zicht aan zijn verleend. De afloop voor alles waar Hij naar kijkt staat altijd vast. Want het zal aan Zijn doel beantwoorden, wanneer het in een vorm wordt gezien die niet is aangepast, en volmaakt geschikt is om daaraan te beantwoorden. Vernietigingsdrang wordt goedaardig, en zonde wordt onder Zijn zachtmoedige blik in zegen omgezet. Wat kunnen de ogen van het lichaam waarnemen met het vermogen tot correctie? Zijn ogen stellen zich op zonde in en zijn niet bij machte daar in welke vorm ook aan voorbij te zien, en ze zien die overal in alles. Kijk met die ogen, en alles zal veroordeeld voor je staan. Al wat jou zou kunnen verlossen, zul je nooit zien. Je heilige relatie, de bron van je verlossing, zal van elke betekenis verstoken zijn, en haar hoogst heilige doel zal zijn beroofd van het middel ter verwezenlijking ervan.
Wanneer we door de ogen van visie kijken, verandert alle chaos en destructiviteit. Alles valt op zijn plaats. Aanvallen worden gelegenheden voor vergeving. De reden hiervan is dat visie alles ziet als een middel voor het doel van de Heilige Geest. Alles kan Zijn doel dienen en zal dat uiteindelijk ook doen. Kijkend door de ogen van het lichaam kan het contrast niet groter zijn. 'Kijk met die ogen, en alles zal veroordeeld voor je staan', zegt Jezus. Wie van ons herkent dit niet? Zien we de macht van de zonde niet alleen in onze eigen kleine wereld, maar ook wereldwijd aan het werk?
(Toelichtingen door Robert Perry)
7. Een oordeel is slechts een stuk speelgoed, een gril, een onzinnig middel om het ijdele spel van de dood in je verbeelding te spelen. Maar visie zet alle dingen recht, en brengt ze zachtjes onder het milde bewind van de hemelse wetten. Maar wat als je inzag dat deze wereld een hallucinatie is? En wat als je werkelijk begreep dat jij haar hebt bedacht? Wat als je besefte dat degenen die erin lijken rond te lopen om te zondigen en te sterven, aan te vallen en te moorden en zichzelf te vernietigen, totaal onwerkelijk zijn? Zou je vertrouwen kunnen hebben in hetgeen je ziet, als je dit aanvaardde? En zou je het dan zien?
Onze fysieke ogen zijn droomogen, en wat ze zien zijn een droomwereld en droomfiguren. Lichamen, die zich in de macht van de zonde lijken te bevinden, zijn niet werkelijk. Met andere woorden: de wereld en alles wat zich daarin bevindt is een hallucinatie. 'Zou je vertrouwen kunnen hebben in hetgeen je ziet, als je dit aanvaardde?' vraagt Jezus. Waarschijnlijk zullen niet velen van ons deze vraag spontaan met 'ja' kunnen beantwoorden. Daarom geeft Jezus ons een aanvullende uitleg:
(Toelichtingen door Robert Perry)
8. Hallucinaties verdwijnen als ze worden gezien als wat ze zijn. Dit is de genezing en de remedie. Geloof ze niet en ze zijn verdwenen. En al wat je hoeft te doen is erkennen dat jij dit hebt gedaan. Wanneer je eenmaal dit eenvoudige feit aanvaardt en de macht die jij ze hebt verleend terughaalt naar jezelf, ben je van ze bevrijd. Een ding is zeker: hallucinaties dienen een doel, en wanneer dit doel niet langer wordt hooggehouden, verdwijnen ze. De vraag is dan ook nooit of jij ze wilt, maar altijd: wil je het doel dat ze dienen? Deze wereld lijkt vele doelen aan te reiken, elk verschillend en elk van andere waarde. Toch zijn ze allemaal hetzelfde. Wederom is er geen rangorde, alleen een ogenschijnlijke hiërarchie van waarden.
9. Er zijn maar twee doelen mogelijk. Het ene is zonde, het andere heiligheid. Daartussen is niets, en welke jij kiest bepaalt wat je ziet. Want wat je ziet is eenvoudig de manier waarop jij verkiest aan je doel te beantwoorden. Hallucinaties dienen om aan het doel van de waanzin te beantwoorden. Ze zijn het middel waarmee de buitenwereld, die van binnenuit wordt geprojecteerd, zich aanpast aan de zonde en getuige lijkt van haar realiteit. Het is nog steeds waar dat daarbuiten niets is. Maar op niets worden alle projecties gemaakt. Want het is de projectie die dit ‘niets’ alle betekenis geeft die het heeft.
Laten we proberen om de keten van ideeën in deze alinea's te volgen:
Alles wat ik zie is een hallucinatie; het is er niet echt.
Ik heb het allemaal verzonnen en vanuit mijn denkgeest geprojecteerd.
Ik zie het alleen omdat ik geloof dat het werkelijk is.
En ik geloof dat het werkelijk is, omdat het 't doel dient dat ik heb gekozen.
Het doel dat deze hallucinaties dienen is zonde.
Ze zijn de getuigen van de werkelijkheid van zonde.
De aanvallende lichamen zijn een 'bewijs' dat zonde werkelijk is.
Als ik niet meer wil bewijzen dat zonde werkelijk is, zal wat ik zie geen enkele betekenis meer hebben.
(Toelichtingen door Robert Perry)
10. Wat geen betekenis heeft, kan niet worden waargenomen. En betekenis kijkt altijd naar binnen om zichzelf te vinden, en kijkt dan pas naar buiten. Alle betekenis die jij de wereld buiten je geeft moet dus wel het schouwspel weerspiegelen dat jij vanbinnen zag; of beter, als je überhaupt al zag, of enkel ertegen oordeelde. Visie is het middel waarmee de Heilige Geest jouw nachtmerries in gelukkige dromen vertaalt; jouw wilde hallucinaties, die jou alle angstaanjagende resultaten van denkbeeldige zonde laten zien, vertaalt in die rustige en geruststellende taferelen waardoor Hij ze vervangen wil. Deze lieflijke taferelen en geluiden worden met blijdschap bezien, en met vreugde gehoord. Het zijn Zijn vervangingsmiddelen voor al de schrikwekkende taferelen en krijsende geluiden die de bedoeling van het ego naar jouw met afschuw vervulde bewustzijn heeft gebracht. Ze keren zich af van de zonde, en brengen jou in herinnering dat niet de werkelijkheid jou angst aanjaagt, en dat de vergissingen die jij gemaakt hebt kunnen worden gecorrigeerd.
De betekenis van wat we in de wereld zien komt van binnenuit, niet van buitenaf. Als we een wereld van 'schrikwekkende taferelen en krijsende geluiden' waarnemen, hebben we in onszelf zonde gezien. Nemen we daarentegen een wereld waar van 'lieflijke taferelen en geluiden', dan hebben we in onszelf heiligheid gezien. Door te kiezen voor visie veranderen de nachtmerries van het ego in 'gelukkige dromen': we zien de wereld nog steeds, maar ze wordt een klaslokaal waarin alles een andere betekenis krijgt en een gelegenheid wordt om te vergeving te oefenen.
(Toelichtingen door Robert Perry)
11. Wanneer je hebt gekeken naar wat schrikwekkend leek, en het hebt zien veranderen in een schouwspel van lieflijkheid en vrede, wanneer je hebt gekeken naar scènes van geweld en dood, en hebt gadegeslagen hoe ze veranderen in rustige taferelen van tuinen onder de open hemel, met helder levenschenkend water dat er vrolijk langsstroomt in ruisende beken die nooit opdrogen, wie zou jou dan moeten overreden de gave van visie aan te nemen? En wie zou er, na visie, datgene kunnen weigeren wat zich daarna beslist aandient? Denk slechts een ogenblik lang alleen hieraan: je kunt de heiligheid aanschouwen die God Zijn Zoon gegeven heeft. En nooit hoef je te denken dat er iets anders is wat jij kunt zien.
Het aanvaarden van visie heeft alles te maken met verlangen en motivatie. We ontwikkelen die motivatie wanneer we niet meer door ogen van veroordeling naar de wereld kijken, maar door ogen van liefde. Jezus gebruikt prachtige symbolen om duidelijk te maken hoezeer onze waarneming van de wereld verandert wanneer we voor de tweede optie kiezen. Het is de keuze voor de werkelijke wereld en voor de Hemel die daaraan voorbij ligt.
(Toelichtingen door Robert Perry)