Hoofdstuk 1

De betekenis van wonderen

VII. Vervormingen van wonderimpulsen

 

1. Je vervormde waarnemingen leggen een dikke deken over wonderimpulsen heen, en maakt het ze moeilijk tot je eigen bewustzijn door te dringen. Het is een ernstige vervorming van je waarneming als je wonderimpulsen met lichamelijke impulsen verwart. Lichamelijke impulsen zijn verkeerd aangewende wonderimpulsen. Alle werkelijke genoegens komen voort uit het doen van Gods Wil. Want die niet doen is een ontkenning van het Zelf. Ontkenning van het Zelf heeft illusies tot gevolg, terwijl de correctie van de vergissing tot bevrijding daarvan leidt. Maak jezelf niet wijs dat je met behulp van iets van buitenaf vredig in relatie kunt treden met God of je broeders.

 

Zoals Robert uitlegde bij alinea 1 van paragraaf II bevat het bewustzijn drie niveaus: het bovenbewuste: het domein van de kennis van de Hemel; het bewuste, dat we ook 'besef' zouden kunnen noemen; en het onbewuste of onderbewuste, dat verdeeld is in twee subniveaus: een niveau dat alle begraven ego-rommel bevat waar we niet naar willen kijken, en daaronder het niveau van de wonderimpulsen. Volgens dit model proberen wonderimpulsen zowel vanuit het boven- als vanuit het onbewuste niveau voortdurend ons bewuste te bereiken, maar het ego functioneert als een censor die deze impulsen tegenhoudt of vervormt.

Wonderimpulsen leiden tot de enige werkelijke genoegens, omdat ze voortkomen uit het doen van Gods Wil. Ze stellen ons in staat om ons met anderen te verbinden en met elkaar om te gaan op een door God geïnspireerde manier. Ze erkennen ons ware Zelf en maken daarmee vergissingen ongedaan. Daarom wil het ego niet dat deze impulsen in hun zuivere vorm tot ons bewuste doordringen; het houdt ze dus tegen of vervormt ze tot lichamelijke impulsen. Lichamelijke impulsen verschaffen ons fysieke pseudo-genoegens en houden ons weg van het doen van Gods Wil. Dit leidt tot een gevoel van gemis, omdat we het ware Zelf ontkennen en de vergissing van de afscheiding in stand houden. 'Het is onmogelijk via het lichaam genot te zoeken en geen pijn te vinden' (T19.IV.B.12:1). Het gaat dus om het transformeren van lichamelijke impulsen in de wonderimpulsen die ze in werkelijkheid zijn.

(Toelichtingen door Greg Mackie)

De volgende alinea helpt ons daarbij:

 

2. Kind van God, je bent geschapen om het goede, het mooie en het heilige te scheppen. Vergeet dit niet. De Liefde van God moet nog een tijdje via het ene lichaam naar het andere worden uitgedrukt, omdat visie nog steeds zo zwak is. Je kunt je lichaam het best gebruiken om je te helpen jouw waarneming zo te verruimen dat je echte visie kunt verwerven, iets waartoe het fysieke oog niet in staat is. Dit te leren is het enige ware nut van het lichaam.

 

Toepassing : Wanneer je een lichamelijke impuls ervaart die je ertoe aanzet om fysiek genot te zoeken, realiseer je dan dat dit in feite een wonderimpuls is die je bewuste tracht te bereiken. Zeg dan tegen Jezus:

Ik geef deze impuls aan jou. Help me hem te veranderen in een wonderimpuls.

Laat je vervolgens door hem leiden met betrekking tot de manier waarop je deze wonderimpuls tot uitdrukking moet brengen.

Dit is de beste manier om je lichaam te gebruiken: de Liefde van God uitdrukken naar je broeders en echte visie verwerven.

(Toelichtingen door Greg Mackie)

 

3. Fantasie is een vervormd soort visie. Alle fantasieën zijn vervormingen, omdat ze altijd inhouden dat de waarneming tot onwerkelijkheid wordt verdraaid. Handelingen die voortkomen uit vervormingen zijn letterlijk de reacties van hen die niet weten wat ze doen. Fantasie is een poging om uitgaande van valse behoeften de werkelijkheid te beheersen. Verdraai de werkelijkheid op enigerlei wijze, en je waarneming wordt destructief. Fantasieën zijn een middel om valse verbanden te leggen en te proberen daar genot uit te halen. Maar al kun je valse verbanden zien, je kunt ze nooit tot werkelijkheid maken, behalve voor jouzelf. Jij gelooft in wat je maakt. Als je wonderen schenkt, zul jij daar even sterk in geloven. De kracht van jouw overtuiging zal dan de ontvanger van het wonder sterken in zijn geloof. Fantasieën worden totaal overbodig wanneer de volkomen bevredigende aard van de werkelijkheid zowel voor gever als ontvanger duidelijk wordt. De werkelijkheid gaat ‘verloren’ door onrechtmatige toe-eigening, hetgeen tirannie met zich meebrengt. Zolang nog één enkele ‘slaaf’ de aarde bewandelt, is jouw bevrijding niet compleet. Het complete herstel van het Zoonschap is het enige doel van hen die wondergericht zijn.

 

Hier worden ons twee alternatieven gepresenteerd: fantasie en werkelijkheid. Wanneer we fantaseren verzinnen we een beeld van anderen die onze speciale behoeften vervullen: het 'leggen van valse verbanden en proberen daar genot uit te halen'. De weg uit fantasieën en naar de werkelijkheid is de weg van wonderen, die geworteld zijn in ware visie. Door ze naar anderen uit te breiden, erkennen we de werkelijkheid van die ander en van onszelf een werkelijkheid die bevredigender is dan welke fantasie ook. Verzin geen onjuist beeld van je broeder, want daarmee val je zijn werkelijkheid aan. Schenk hem in plaats daarvan een wonder door zijn werkelijkheid te erkennen en daarmee die van jezelf.

(Toelichtingen door Greg Mackie)

 

4. Dit is een cursus in het trainen van je denkgeest. Alle scholing vraagt op een bepaald niveau aandacht en studie. Een aantal latere onderdelen van deze cursus steunt zozeer op deze eerste paragrafen, dat deze zorgvuldige studie vereisen. Je zult ze ook ter voorbereiding nodig hebben. Anders word je misschien veel te angstig voor wat er komen gaat om daar constructief gebruik van te kunnen maken. Wanneer je echter deze eerste paragrafen bestudeert, zul je een aantal van de implicaties gaan zien waarover later verder wordt uitgeweid.

 

5. Een degelijke fundering is noodzakelijk vanwege de vaak voorkomende verwarring van angst met ontzag, waarop ik al gewezen heb. Ik heb gezegd dat ontzag misplaatst is met betrekking tot de Zonen van God, omdat je geen ontzag dient te voelen in aanwezigheid van jouw gelijken. Er werd echter ook beklemtoond dat ontzag wél gepast is in Tegenwoordigheid van jouw Schepper. Ik heb zorgvuldig mijn rol in de Verzoening verduidelijkt, zonder die over of onder te belichten. En ik probeer met die van jou hetzelfde te doen. Ik heb onderstreept dat vanwege onze intrinsieke gelijkheid ontzag geen gepaste reactie op mij is. Enkele latere stappen in deze cursus houden echter een directere nadering tot God Zelf in. Het zou onverstandig zijn om zonder zorgvuldige voorbereiding met die stappen te beginnen, want dan zal ontzag met angst worden verward, en zal de ervaring eerder traumatisch dan gelukzalig zijn. Genezing komt uiteindelijk van God. Het middel wordt jou zorgvuldig uitgelegd. Openbaring kan jou soms het doel onthullen, maar om het doel te bereiken is het middel nodig.

 

In deze alinea's worden we aangespoord om deze eerste hoofdstukken zorgvuldig te bestuderen. Daar worden diverse redenen voor gegeven, en ik zal twee ervan toelichten.

Ten eerste steunen veel latere teksten op deze eerste. We zullen dus een redelijk begrip moeten hebben van deze eerste delen om te kunnen begrijpen wat hierop volgt.

Verder bevatten enkele latere delen een meer rechtstreekse nadering tot God. Deel II van het Werkboek bevat hoofdzakelijk gebeden tot Hem, en meditaties waarin we Hem uitnodigen Zich aan ons te openbaren. Zonder het fundament van deze eerste hoofdstukken zouden we ons natuurlijke ontzag voor God verwarren met angst, waardoor onze ervaring van Hem 'eerder traumatisch dan gelukzalig' zou zijn.

Het bestuderen van de huidige teksten is dus geen mentale bezigheid, maar iets dat onze ervaring kan transformeren. Het is een cruciaal onderdeel van het doen van de Cursus.

Laten we dit advies opvolgen. Laten we de Cursus op de juiste wijze bestuderen en doen, en de transformatie ondergaan van angst naar de vreugde die hij belooft.

(Toelichtingen door Greg Mackie)