Hoofdstuk 5
Genezen en heelheid
II. De Stem namens God
1. Genezen is geen scheppen, het is herstel. De Heilige Geest bevordert genezing door daardoorheen te kijken naar wat de kinderen van God waren voordat genezing nodig was, en zullen zijn wanneer ze zijn genezen. Deze verandering in de tijdsvolgorde moet inmiddels heel vertrouwd zijn, omdat die sterk lijkt op de omslag in de waarneming van de tijd die door het wonder wordt teweeggebracht. De Heilige Geest is de motivatie voor wondergerichtheid: de beslissing om de afscheiding te genezen door die los te laten. Jouw wil is nog steeds in jou aanwezig omdat God hem in je denkgeest heeft geplaatst, en hoewel je hem in slaap kunt houden, kun je hem niet tenietdoen. Zolang er sprake is van tijd, houdt God Zelf jouw wil in leven door hem van Zijn Denkgeest naar die van jou over te brengen. Het wonder zelf is een weerspiegeling van deze vereniging van Wil tussen Vader en Zoon.
Als we iemand werkelijk willen genezen, moeten we voorbij genezing kijken. We moeten naar de eeuwige waarheid kijken van wie deze persoon was voordat hij genezing nodig had en weer zal zijn wanneer hij boven alle genezing is uitgestegen. Het kan lijken alsof dit onze kracht te boven gaat, en in zekere zin is dat ook zo. We kunnen het alleen door de kracht van de Heilige Geest in ons. Hij leidt onze blik voorbij ziekte, zelfs voorbij genezing, naar tijdloze volmaaktheid. Hij is 'de motivatie voor wondergerichtheid'. Hij is de bron van wonderen, omdat wonderen voortvloeien uit de vereniging van onze wil met de Wil van God.
(Toelichtingen door Robert Perry)
2. De Heilige Geest is de geest van vreugde. Hij is de Oproep tot terugkeer waarmee God de denkgeest van Zijn afgescheiden Zonen heeft gezegend. Dit is de roeping van de denkgeest. De denkgeest had tot aan de afscheiding geen roeping, omdat hij daarvoor alleen maar wás, en de Oproep tot juist denken niet begrepen zou hebben. De Heilige Geest is Gods Antwoord op de afscheiding, het middel waarmee de Verzoening genezing brengt totdat de hele denkgeest terugkeert tot scheppen.
In onze oorspronkelijke staat van zijn was er niets om naartoe te gaan, niets om te corrigeren, geen oproep ergens toe. We wáren alleen maar. Als iemand ons had gevraagd om ons denken te corrigeren, zouden we geen flauw idee hebben gehad wat dat betekende. Kun je je een dergelijke toestand voorstellen? Na de afscheiding hadden we hulp nodig om terug te keren naar deze volmaakte staat van zijn, en God zegende ons met deze hulp. Hij gaf ons een Oproep die ons een roeping gaf: onze broeders oproepen om terug te keren. Wat we ook denken dat onze taak is in deze wereld, dit is onze werkelijke roeping.
(Toelichtingen door Robert Perry)
3. Het Verzoeningsbeginsel en de afscheiding zijn tegelijkertijd begonnen. Toen het ego werd gemaakt heeft God de Roep om vreugde in de denkgeest geplaatst. Deze Roep is zo sterk dat het ego altijd oplost als Die weerklinkt. Daarom moet jij kiezen een van de twee stemmen in jou te horen. De ene heb jijzelf gemaakt, en die komt niet van God. Maar de andere is jou gegeven door God, die jou alleen vraagt ernaar te luisteren. De Heilige Geest is in heel letterlijke zin in jou. Het is Zijn Stem die jou terugroept naar waar je vroeger was, en weer zult zijn. Zelfs in deze wereld is het mogelijk alleen die Stem te horen en geen andere. Het vergt inspanning en een grote bereidheid tot leren. Het is de laatste les die ik heb geleerd, en Gods Zonen zijn even gelijk in hun hoedanigheid van leerling als in die van Zoon.
Ook traditionele religies vertellen ons dat er twee stemmen in ons zijn. Alleen wordt daarin de hogere stem gezien als een stem die ons bevelen geeft, die ons oproept om ons geluk op te offeren voor de waarheid, en ons vraagt om irrationele dingen te geloven op basis van vertrouwen. Daarom moeten we, als we voor deze stem kiezen, ons ego als het ware in een dwangbuis wikkelen.
De waarheid is echter heel anders. De Stem van de Heilige Geest roept ons op om juist naar het ego te luisteren. Het is de stem van het ego die ons bevelen geeft, terwijl de Heilige Geest 'de Roep om vreugde' is. Het ego is de leermeester die de vreugde uit ons leven haalt. De Heilige Geest is de Oproep tot genezing en daarmee tot vreugde. Het ego is de stem die we zelf hebben gemaakt, het irrationele gekrijs dat de werkelijkheid probeert te overstemmen.
De Roep van onze Schepper 'is zo sterk', zo respectvol, zo vreugdevol en zo weldenkend, dat we het ego niet hoeven te bevechten; het lost gewoon op, als die Stem weerklinkt.
We kunnen leren om alleen deze Stem te horen. Dat is de laatste les die Jezus leerde. Hij liet de Heilige Geest al zijn gedachten inspireren en door al zijn daden heen stromen. Wij kunnen die les ook leren en dat zullen we ook doen. Want ons leervermogen is gelijk aan het zijne, aangezien we als Zoon van God gelijk zijn aan hem.
(Toelichtingen door Robert Perry)
4. Jij bent het Koninkrijk der Hemelen, maar je hebt het geloof in duisternis in jouw denkgeest toegelaten en daarom heb je een nieuw licht nodig. De Heilige Geest is de straling die jij de gelegenheid moet geven het idee van duisternis te verdrijven. Van Hem is de heerlijkheid ten overstaan waarvan dissociatie wegvalt en het Koninkrijk der Hemelen doorbreekt tot het zijne. Vóór de afscheiding had jij geen leiding nodig. Je kende zoals je opnieuw zult kennen, maar zoals jij nu niet kent.
Deze alinea ontroert mij. Wij zijn het Koninkrijk der hemelen. We zijn de Zoon van God. In het begin kenden we de werkelijkheid met onwankelbare zekerheid. Maar we lieten duisternis onze denkgeest binnensluipen en het licht van kennis doven. En nu hebben we een licht nodig dat we zelf niet hebben gemaakt. We hebben de straling van de Heilige Geest nodig om in onze denkgeest te schijnen en onze lange, duistere nacht te verdrijven. Dan kan het Koninkrijk doorbreken en kunnen we weer kennen.
(Toelichtingen door Robert Perry)
5. God geeft geen leiding, omdat Hij alleen volmaakte kennis delen kan. Leiding veronderstelt afwegen, omdat ze inhoudt dat er naast een juiste weg ook een verkeerde is, waarbij de ene verkozen en de andere vermeden dient te worden. Door de ene te kiezen zie je van de andere af. De keuze voor de Heilige Geest is de keuze voor God. God is niet in letterlijke zin in jou; jij bent deel van Hem. Toen je verkoos Hem te verlaten heeft Hij jou een Stem gegeven die namens Hem spreekt, omdat Hij Zijn kennis niet langer ongehinderd met jou delen kon. De rechtstreekse communicatie was verbroken omdat jij een andere stem had gemaakt.
'God geeft geen leiding'. Huh? Hoe kan dat? Wel, de behoefte aan leiding betekent dat er twee wegen zijn die we kunnen bewandelen en dat we niet weten welke van de twee we moeten kiezen. Leiding ontvangen betekent dat ons verteld wordt welke weg we moeten kiezen en welke we moeten vermijden. God doet dit niet omdat Hij 'alleen volmaakte kennis' biedt, dat wil zeggen: absolute zekerheid. Wanneer we absolute zekerheid hebben over de weg die we moeten gaan, bestaat de andere niet eens.
In het begin hadden we die zekerheid. We waren deel van God en Hij communiceerde Zijn zekerheid rechtstreeks met ons. Maar toen verlieten we Zijn Denkgeest. En sindsdien is die andere weg er, en zijn we er niet zeker van welke weg we moeten gaan. Omdat God niet langer Zijn kennis met ons kan delen, heeft Hij ons een Stem gegeven die ons de leiding kan geven die we nodig hebben, en die ons kan vertellen welke weg terugleidt naar huis.
(Toelichtingen door Robert Perry)
6. De Heilige Geest roept jou zowel op te herinneren als te vergeten. Jij hebt ervoor gekozen in een staat van tegenstelling te verkeren waarin tegengestelden mogelijk zijn. Bijgevolg zijn er keuzen die je maken moet. In de staat van heiligheid is de wil vrij, zodat zijn scheppend vermogen onbegrensd is en keuze geen betekenis heeft. Vrijheid om te kiezen is hetzelfde vermogen als vrijheid om te scheppen, maar de toepassing ervan is anders. Kiezen is gebaseerd op een gespleten denkgeest. De Heilige Geest is één manier van kiezen. God heeft Zijn kinderen niet zonder troost achtergelaten,* ook al verkozen zij Hem te verlaten. De stem die zij in hun denkgeest hebben geplaatst was niet de Stem van Zijn Wil, uit naam waarvan de Heilige Geest spreekt.
Hier wordt het verschil besproken tussen vrije wil en vrije keuze. Vrije wil is de vrijheid om onszelf volledig uit te drukken; vrije keuze betekent dat er, zoals de vorige alinea al zei, twee wegen zijn die we kunnen bewandelen. In onze huidige situatie worden we verscheurd tussen twee tegengestelde polen, en dat is geen vrijheid. Alleen 'in de staat van heiligheid' is er een vrije wil. In die staat is er slechts één weg en één richting, waardoor ons scheppend vermogen, onbeperkt kan stromen. Dat is vrijheid. In deze wereld hebben we een vrije keuze, maar vrije keuze is geen vrijheid. Alleen in de Hemel zijn we werkelijk vrij.
(Toelichtingen door Robert Perry)
7. De Stem van de Heilige Geest gebiedt niet, want Ze is niet tot arrogantie in staat. Ze eist niet, want Ze is niet uit op controle. Ze overweldigt niet, want Ze valt niet aan. Ze brengt slechts in herinnering. Ze is alleen onweerstaanbaar vanwege wat Ze jou herinneren laat. Ze houdt je denkgeest die andere weg voor en blijft kalm, zelfs te midden van de onrust die jij voortbrengt. De Stem namens God is altijd kalm, omdat Ze van vrede spreekt. Vrede is sterker dan oorlog, omdat ze geneest. Oorlog is deling, geen aanwas. Strijd levert niemand iets op. Wat zou het een mens baten, als hij de gehele wereld won, maar zijn eigen ziel verloor?** Als je naar de verkeerde stem luistert, heb je je ziel uit het oog verloren. Je kunt haar niet verliezen, maar je kunt haar wél niet kennen. Daarom is ze voor jou ‘verloren’, tot je de juiste keuze maakt.
Hoe kunnen we de twee stemmen onderscheiden? De stem van het ego gebiedt, eist en overweldigt. Ze bezorgt ons een gevoel van schaamte en schuld als we niet doen wat ze zegt. En wat zegt ze? Dat we oorlog moeten voeren tegen de wereld. 'De buit gaat naar de overwinnaar'! predikt ze, waarbij ze zich voordoet als de stem van het gezond verstand. Maar als we de buit binnen hebben, bekruipt ons het vreselijke gevoel dat we onze ziel verloren hebben. De Stem van de Heilige Geest is volkomen anders. Het is niet de stem die de Bijbel beschrijft als de donderende stem op de berg Sinaï. Het is juist een rustige en zachte stem. Ze gebiedt niet, ze eist niet, ze overweldigt niet. Ze herinnert ons alleen aan de waarheid die we vergeten zijn. Ze brengt ons vrede in herinnering. Toch is deze Stem uiteindelijk veel krachtiger, omdat de waarheid overtuigend is. Vrede is aantrekkelijker dan oorlog. Daarom hoeft deze Stem niet te schreeuwen. Ze kan het zich veroorloven om stil te zijn, omdat Ze volkomen zeker is van de overtuigende aard van haar boodschap en de onvermijdelijkheid van ons antwoord.
(Toelichtingen door Robert Perry)
8. De Heilige Geest is je Gids bij het kiezen. Hij bevindt zich in dat deel van je denkgeest dat steeds voor de juiste keuze pleit, omdat Hij namens God spreekt. Hij is je resterende communicatie met God die je kunt onderbreken, maar niet verbreken. De Heilige Geest is de wijze waarop Gods Wil geschiedt op aarde zoals in de Hemel. Zowel Hemel als aarde zijn in jou, omdat de roep van beide in je denkgeest aanwezig is. De Stem namens God komt vanuit je eigen altaar voor Hem. Zo’n altaar is geen ding, het is een toewijding. Maar je kent nu ook andere toewijdingen. Jouw verdeelde toewijding heeft je de twee stemmen bezorgd, en jij moet kiezen aan welk altaar je dienen wilt. Welke roep je nu beantwoordt is een waardeoordeel, omdat het een beslissing is. De beslissing is uiterst eenvoudig. Ze wordt genomen op grond van welke roep voor jou de meeste waarde heeft.
Wij lijken ons volledig van God te hebben afgescheiden. Want waar is Hij in deze goddeloze wereld? Maar hoewel het zo lijkt, hebben we ons niet van Hem afgesneden. We kunnen onze communicatie met Hem niet verbreken. De Heilige Geest is daar het levende bewijs van. Hij is onze 'resterende communicatie met God'. En omdat Hij er is kan Gods Wil geschieden in deze door oorlog verscheurde wereld. Door Hem is er een licht in onze denkgeest dat altijd weet welke weg we moeten gaan, dat altijd 'namens God spreekt'.
We hebben twee altaren in onze denkgeest. Het ene is gebouwd voor het ego, het andere is het altaar voor God, van waaruit de Heilige Geest tot ons spreekt. De toewijding aan beide altaren is in ons, maar aan welk altaar wil je dienen? Welk altaar heeft voor jou de meeste waarde?
Toepassing : Denk aan een situatie in je leven, waarin je je verscheurd voelt tussen het ego en de Heilige Geest.
Stel je nu voor dat je naar een diepe plek in je denkgeest gaat. Daar zie je twee altaren staan.
Op het altaar aan de linkerkant liggen symbolen van je toewijding aan het ego, die in deze situatie een rol spelen. Kijk welke symbolen dat zijn.
Op het altaar aan de rechterkant liggen symbolen van je toewijding aan God, die in deze situatie een rol spelen. Welke symbolen zijn dat?
Nu sta je voor een keuze: Voor welk altaar kniel je neer?
(Toelichtingen door Robert Perry)
9. Mijn denkgeest zal altijd als de jouwe* zijn, omdat wij als gelijken zijn geschapen. Het was alleen mijn beslissing die mij alle macht in de Hemel en op aarde gegeven heeft. Mijn enige geschenk aan jou* is je te helpen dezelfde beslissing te nemen. Deze beslissing is de keuze die met anderen te delen, want de beslissing zelf is de beslissing om te delen. Ze wordt genomen door te geven, en is daardoor de enige keuze die op ware schepping gelijkt. Ik ben jouw voorbeeld voor het nemen van beslissingen*. Door voor God te kiezen heb ik jou laten zien dat deze beslissing genomen kan worden, en dat jij* die kunt nemen.
Toepassing : Lees deze alinea nogmaals, langzaam en aandachtig. Stel je voor dat Jezus persoonlijk tot je spreekt, en voeg je eigen naam in bij elk sterretje (*).
(Toelichtingen door Robert Perry)
10. Ik heb je [jou*] verzekerd dat de Denkgeest die voor mij beslist heeft ook in jou aanwezig is, en dat jij je door hem kunt laten veranderen precies zoals hij mij veranderd heeft. Deze Denkgeest is eenduidig omdat hij maar één Stem hoort en maar op één manier antwoordt. Jij* bent met mij het licht der wereld. Rust komt niet uit slapen maar uit waken voort. De Heilige Geest is de Oproep te ontwaken en blij te zijn. De wereld is erg moe, omdat ze het denkbeeld van vermoeidheid is. Ons [mij en jou*] komt de vreugdevolle taak toe haar te doen ontwaken voor de Roep namens God. Iedereen zal de Roep van de Heilige Geest beantwoorden, anders kan het Zoonschap niet één zijn. Is er voor enig deel van het Koninkrijk een betere roeping dan het terug te brengen tot de volmaakte integratie die het heel kan maken? Hoor alleen dit door middel van de Heilige Geest in jou*, en leer je broeders luisteren zoals ik het jou nu leer.
Toepassing : Doe hetzelfde als bij de vorige alinea: Lees ook deze tekst nog een keer langzaam en aandachtig, stel je voor dat Jezus zich rechtstreeks tot jou richt, en vul je eigen naam in bij de sterretjes (*).
Bevindt de Denkgeest die voor Jezus beslist heeft zich ook in mij? En kan ik mij door hem laten veranderen, zoals hij Jezus veranderd heeft? Geweldig! Dit maakt duidelijk wat hij in de vorige alinea zei: dat er tussen hem en mij geen verschil is met betrekking tot macht, alleen met betrekking tot beslissing. En als ik mijn macht om te beslissen gebruik, kunnen we samen de wereld doen ontwaken. De wereld is moe; ze is de expressie van het idee van vermoeidheid. Ze snakt naar rust maar die rust kan hoe paradoxaal het ook klinkt — alleen voortkomen uit ontwaken. Jezus en ik zijn opgeroepen om dat samen te doen. En uiteindelijk zal iedereen die roep beantwoorden, anders kan het Zoonschap niet één zijn. Welke mooiere taak zou ik ooit kunnen hebben dan het herstellen van de eenheid van het Zoonschap, het omkeren van 'de oorspronkelijke dwaling die de Hemel heeft verbrijzeld'? (T18.I.12:2). Als ik dit zie als mijn enige taak hier op aarde, neem ik dezelfde beslissing als Jezus.
(Toelichtingen door Robert Perry)
11. Wanneer je door de verkeerde stem in verleiding wordt gebracht, doe dan een beroep op mij om jou eraan te herinneren hoe je genezen kunt door mijn beslissing te delen en die te versterken. Naarmate we dit doel delen, vergroten we de kracht ervan om het hele Zoonschap aan te trekken, en het terug te brengen naar de eenheid waarin het geschapen werd. Bedenk dat de betekenis van ‘juk’ ‘verbinding’ is, en van ‘last’ ‘boodschap’. Laten we dan ‘Mijn juk is zacht en mijn last is licht’ als volgt herformuleren: ‘Laten we ons verbinden, want mijn boodschap is licht.’***
Wanneer ik geneigd ben om naar de verkeerde stem te luisteren, kan ik een beroep doen op Jezus. Hij zal me helpen om zijn beslissing te delen. Aangezien ideeën versterkt worden door ze te delen, zal dat zowel zijn als mijn beslissing versterken, en onze kracht vergroten om het hele Zoonschap 'terug te brengen naar de eenheid waarin het geschapen werd'. Zo moet ik mijn relatie met Jezus zien: niet als een slaaf met zijn juk om mijn nek, maar als zijn metgezel in zijn boodschap van licht.
Toepassing : Kies een situatie waarin je de aandrang voelt om naar de verkeerde stem in jezelf te luisteren. Zeg dan tegen Jezus:
Jezus, herinner me eraan hoe ik moet genezen.
Help me jouw beslissing in deze situatie te delen.
Ik wil jouw en mijn beslissing sterker maken, zodat ze het hele Zoonschap kan genezen.
Laten we ons verenigen in jouw boodschap van licht.
(Toelichtingen door Robert Perry)
12. Ik heb je gemaand je te gedragen zoals ik me gedragen heb, maar daartoe dienen we gehoor te geven aan dezelfde Denkgeest. Die Denkgeest is de Heilige Geest, wiens Wil altijd uit naam van God is. Hij onderricht jou hoe je mij steeds als het voorbeeld voor jouw denken kunt nemen, en hoe jij je dientengevolge kunt gedragen zoals ik. De macht van onze gezamenlijke motivering overstijgt wat geloofd maar niet wat bereikt kan worden. Wat wij samen kunnen bereiken kent geen grenzen, omdat de Roep namens God de Roep tot het onbegrensde is. Kind van God, mijn boodschap is voor jou bestemd; luister ernaar en schenk haar weg, en geef zo gehoor aan de Heilige Geest in jou.
Ik vind het geweldig om mezelf de vraag te stellen: 'Wat zou Jezus doen?' en vervolgens te proberen mij hetzelfde te gedragen als hij. Dat is wat hij van ons vraagt, maar om dat te kunnen, moeten we naar dezelfde Denkgeest luisteren als hij. We moeten denken met de Heilige Geest. Hij moet de motivator zijn van ons handelen. Als we dit kunnen bereiken, kunnen we ons hetzelfde gedragen als Jezus. Dan kunnen we samen de wereld veranderen.
Wij denken misschien: 'De wereld kan onmogelijk veranderd worden'. Maar Jezus zegt: 'Wat wij samen kunnen bereiken kent geen grenzen'. Samen hebben we de macht om ongekende veranderingen in de wereld tot stand te brengen. Het enige wat daarvoor nodig is, is het nemen van de juiste beslissing.
(Toelichtingen door Robert Perry)
* De Nederlandse bijbels geven voor Joh.14:18: ‘Ik zal u niet als wezen/verweesd achterlaten.’ Dit wijkt af van de King James, zoals geciteerd door de Engelse Course: ‘I will not leave you comfortless’ (Ik zal je niet zonder troost achterlaten).
** Vgl. Mt.16:26 en Mc.8:36: ‘… maar schade leed aan zijn ziel.’ Hier is in de vertaling de King James Version gevolgd, die door de Engelse Course wordt geciteerd.
*** In het Engels staat er: ‘Remember that “yoke” means “join together”, and “burden” means “message”. Let us restate “My yoke is easy and my burden light” in this way; “Let us join together, for my message is light”.’ Het Engelse ‘burden’ kan zowel ‘last’ als ‘refrein, hoofdthema, essentie’ betekenen en vandaar ‘boodschap’. ‘Juk’/’yoke’ is etymologisch verwant aan het Latijnse ‘iungo’ wat ‘verbinden/join’ betekent. De rest van het woordspel gaat in het Nederlands evenzeer op als in het Engels.