Hoofdstuk 5

Genezen en heelheid

VI. Tijd en eeuwigheid

 

1. God in Zijn kennis is niet aan het wachten, maar Zijn Koninkrijk is van iets beroofd zolang jij wacht. Alle Zonen van God wachten op jouw terugkeer, net zoals jij wacht op die van hen. Uitstel speelt geen rol in de eeuwigheid, maar is tragisch in de tijd. Jij hebt ervoor gekozen in de tijd in plaats van in de eeuwigheid te zijn, en gelooft dan ook dat je in de tijd bent. Niettemin is je keuze zowel vrij als veranderbaar. Jij hoort niet thuis in de tijd. Jouw plaats is uitsluitend in de eeuwigheid, waar God Zelf jou voorgoed heeft geplaatst.

 

Stel je voor dat je meedoet aan een race, en als je de finish nadert zie je dat alle Zonen van God daar op je staan te wachten om je toe te juichen. Dan zie je dat het geen gewone finish is. Het is een poort, de poort van de Hemel. En je wordt toegejuicht omdat je thuis bent gekomen. Het was je eigen keus om je thuis te verlaten, maar dat had rampzalige gevolgen. Daarom heb je een nieuwe keus gemaakt en besloten om naar huis terug te keren. En je wordt toegejuicht omdat je nu weet dat jij en het Koninkrijk pas compleet zijn als jij weer binnen bent. Als je dit voortaan in gedachten houdt, zal dat je terugweg versnellen. 

(Toelichtingen door Robert Perry)

 

2. Schuldgevoelens houden de tijd in stand. Ze brengen vergeldings- of verlatingsangst teweeg, en zorgen er zo voor dat de toekomst net als het verleden wordt. Dit is de continuïteit van het ego. Het geeft het ego een vals gevoel van veiligheid, omdat het gelooft dat jij niet aan hem kunt ontsnappen. Maar dat kun je en moet je wel. God biedt jou in ruil daarvoor de continuïteit van de eeuwigheid aan. Wanneer jij voor deze ruil kiest, ruil je tegelijkertijd schuld voor vreugde, kwaadaardigheid voor liefde, en pijn voor vrede in. Mijn rol is alleen om jouw wil van zijn ketenen te ontdoen en vrij te maken. Je ego kan deze vrijheid niet aanvaarden en zal er zich op ieder moment en op iedere mogelijke manier tegen verzetten. En als zijn maker begrijp jij wat het vermag, omdat jij het zelf daartoe de macht hebt gegeven.

 

Het ego gebruikt alles wat in zijn macht ligt om onze reis te vertragen. Het vertelt ons dat we schuldig zijn, en onze toekomst een eindeloos proces is waarin we proberen deze schuld af te lossen. Daar zullen we steeds meer tijd voor nodig hebben, dus we kunnen wel vergeten dat we ooit aan de tijd kunnen ontsnappen. We kunnen de eeuwigheid vergeten. We hoeven dus ook niet te proberen om los te komen van het ego, dat is vergeefse moeite. Het ego vertelt ons zelfs dat dit ons veiligheid biedt, omdat we altijd zullen blijven zoals we nu zijn.

Herken je deze gedachten? Heb je eraan toegegeven? Dit is de slaap op de weg naar de poort van de Hemel. Geef er niet aan toe. Laatje wil er niet door ketenen. Het enige waar je werkelijk naar verlangt is het bereiken van deze poort. Maak je wil vrij. Laat hem jou op volle snelheid naar deze poort brengen.

(Toelichtingen door Robert Perry)

 

3. Gedenk steeds het Koninkrijk, en onthoud dat jij, die deel bent van het Koninkrijk, niet verloren kunt gaan. De Denkgeest die in mij was,* is in jou, want God schept met volmaakte rechtvaardigheid. Laat de Heilige Geest jou steeds aan Zijn rechtvaardigheid herinneren en laat mij je onderwijzen hoe je die met je broeders delen kunt. Hoe kan jou anders de kans worden geboden er zelf aanspraak op te maken? De twee stemmen spreken ten gunste van verschillende interpretaties van hetzelfde tegelijkertijd, of bijna tegelijkertijd, want het ego spreekt altijd eerst. Alternatieve interpretaties waren onnodig totdat de eerste werd gemaakt.

 

De eerste zinnen dringen erop aan om niet in slaap te vallen tijdens onze terugreis naar het Koninkrijk. Laten we ons doel altijd in gedachten houden. Laten we in gedachten houden dat we thuishoren in het Koninkrijk en dat het nooit voor ons verloren gaat.

We zullen het halen. Jezus heeft het immers ook gehaald, en wij delen dezelfde Denkgeest die hem naar het eind van de reis heeft gebracht.

De zin: 'het ego spreekt altijd eerst' betekent dat de stem van het ego altijd de eerste stem is die we horen. Maar de Heilige Geest corrigeert de interpretatie van het ego wanneer we Hem de kans daartoe geven. Hoe dit werkt wordt in de volgende alinea's uitgelegd. 

(Toelichtingen door Robert Perry)

 

4. Het ego spreekt een vonnis uit, en de Heilige Geest herroept die beslissing, ongeveer zoals een hoger gerechtshof in deze wereld de macht heeft om beslissingen van een lager hof te herroepen. De beslissingen van het ego zijn altijd verkeerd, omdat ze gebaseerd zijn op de vergissing ter instandhouding waarvan ze genomen werden. Niets wat het ego waarneemt wordt juist geïnterpreteerd. Niet alleen citeert het ego de Heilige Schrift voor zijn eigen doeleinden, maar het legt de Schrift zelfs uit als een getuigenis voor zichzelf. De Bijbel is naar het oordeel van het ego iets angstwekkends. Omdat het de Bijbel als angstaanjagend ziet, legt het die angstig uit. Als je bang bent doe je geen beroep op het Hoger Gerechtshof, omdat jij gelooft dat ook zijn vonnis tegen jou gericht zal zijn.

 

Deze alinea vervolgt het thema: 'het ego spreekt altijd eerst'. Het ego heeft altijd onmiddellijk een oordeel over alles, een oordeel dat altijd bedoeld is om zichzelf in stand te houden en zijn angst in ons aan te wakkeren. Het veroordeelt mensen, het veroordeeld situaties, het veroordeelt jou. Het gerechtshof is een geweldige metafoor. We moeten ons niet neerleggen bij het vonnis van het ego, want 'de beslissingen van het ego zijn altijd verkeerd'. We moeten daartegen in hoger beroep gaan. Als we dat doen, zal onze zaak onmiddellijk gehoord worden door het werkelijke Hoger Gerechtshof de Heilige Geest en dit Hof zal het vonnis van het lagere gerechtshof het ego herroepen. Het lagere hof heeft ons verteld dat de vonnissen van het Hoger Gerechtshof tegen ons zijn gericht, maar dit is een leugen. 

(Toelichtingen door Robert Perry)

 

5. Er zijn heel wat voorbeelden die aantonen hoe misleidend de interpretaties van het ego zijn, maar we kunnen met enkele volstaan om te laten zien hoe de Heilige Geest ze in Zijn eigen licht opnieuw kan interpreteren.

 

Jezus gaat ons gaat laten zien hoe de principes, waarover hij gesproken heeft, in de praktijk werken. Hij gaat ons laten zien hoe het ego eerst spreekt, en hoe de Heilige Geest zijn vonnis herroept, met gebruikmaking van specifieke bijbelse uitspraken: 

(Toelichtingen door Robert Perry)

 

6. ‘Zoals gij zaait, zo zult ge oogsten,’ interpreteert Hij in de betekenis van: wat jij het cultiveren waard vindt, zul je in jezelf cultiveren. Jouw oordeel over wat waarde heeft, maakt dat het waarde heeft voor jou.

 

'Zoals gij zaait, zo zult ge oogsten' is een metafoor die gewoonlijk wordt geïnterpreteerd als: 'als je zonde zaait, zul je straf oogsten'. Als we dus zaden van kwaad zaaien in de wereld, raad eens welke oogst we dan zullen binnenhalen? Zo ziet de Heilige Geest het echter niet. Hij ziet het als een principe over zaaien in onze denkgeest. Wat wij waard vinden om te cultiveren, dat zullen we in onze denkgeest cultiveren. Als dat egogedachten zijn, zullen we hun pijnlijke gevolgen oogsten. Als we daarentegen gedachten van de Heilige Geest zaaien, zal de oogst daarvan vreugdevol zijn. Deze tekst gaat dus over onze beslissing welk gewas we willen laten groeien in de vruchtbare grond van onze denkgeest. 

(Toelichtingen door Robert Perry)

 

7. ‘Aan Mij is de wraak, spreekt de Here,’ krijgt makkelijk een nieuwe betekenis als je in gedachten houdt dat ideeën alleen toenemen wanneer ze worden gedeeld. De uitspraak benadrukt dat wraak niet kan worden gedeeld. Geef die daarom aan de Heilige Geest, die het in jou ongedaan zal maken omdat het niet thuishoort in je denkgeest, die een deel is van God.

 

'Aan mij is de wraak' wordt gewoonlijk begrepen als: we moeten de wraak niet in eigen handen nemen, maar overlaten aan God. De Heilige Geest is het eens met het eerste gedeelte, maar gaat met het tweede een stap verder: laat het niet aan God over om in jouw plaats wraak te nemen, maar geef het idee van wraak 'aan de Heilige Geest, die het in jou ongedaan zal maken'. Wraak is een van de ideeën die niet gedeeld kunnen worden. Als dat wel zo was, zou God het met ons delen. Maar de God van Liefde kent geen wraakzucht. Daarom zegt Hij: 'Het is alleen aan Mij', wat betekent: geef het aan Mij via de Heilige Geest, zodat Hij het uit je denkgeest kan verwijderen. 

(Toelichtingen door Robert Perry)

 

8. ‘Ik zal de zonden der vaderen bezoeken tot aan het derde en vierde geslacht,’** wordt door het ego op wel bijzonder kwaadaardige wijze geïnterpreteerd. Het wordt uitsluitend een poging om het voortbestaan van het ego zelf veilig te stellen. Voor de Heilige Geest betekent de uitspraak dat Hij wat vroegere generaties verkeerd begrepen hadden, in latere generaties nog steeds opnieuw kan interpreteren, en zo de gedachten kan bevrijden van hun vermogen angst te veroorzaken.

 

Het ego interpreteert deze passage als volgt: de zonden van een bepaalde generatie roept straf af over vele volgende generaties, waardoor het ego, dat die zonden beging, een soort perverse onsterfelijkheid krijgt. De interpretatie van de Heilige Geest is het tegenovergestelde hiervan: zonden zijn geen slechte daden maar verkeerde overtuigingen. En in plaats van Gods straf af te roepen over toekomstige generaties, roepen ze de herinterpretatie van de Heilige Geest op. Dat stelt de toekomstige generaties in staat om de vergissingen van hun voorouders te corrigeren en iedereen te bevrijden van de beangstigende gevolgen daarvan. 

(Toelichtingen door Robert Perry)

 

9. ‘De goddelozen zullen te gronde gaan,’ wordt een uitspraak van Verzoening als de uitdrukking ‘te gronde gaan’ begrepen wordt als ‘ongedaan worden gemaakt’. Iedere liefdeloze gedachte moet ongedaan worden gemaakt, een uitdrukking die het ego niet eens kan begrijpen. Voor het ego betekent ongedaan gemaakt worden vernietigd worden. Het ego zal niet vernietigd worden, want het maakt deel uit van jouw denken, maar omdat het niet schept en daarom niet deelt zal het opnieuw worden geïnterpreteerd om jou te bevrijden van angst. Het deel van jouw denkgeest dat jij aan het ego hebt gegeven zal eenvoudig tot het Koninkrijk terugkeren, waar heel je denkgeest thuishoort. Je kunt de completering van het Koninkrijk vertragen, maar je kunt er het begrip angst niet binnenbrengen.

 

In plaats van 'God zal de goddelozen vernietigen' interpreteert Jezus deze woorden als: 'de Heilige Geest zal jouw goddeloze gedachten ongedaan maken, vooral je goddeloze ego'. Het ego ziet 'ongedaan maken' als 'vernietigd worden'. In feite zal het niet vernietigd worden, alleen 'opnieuw worden geïnterpreteerd'. Dit zal onze denkgeest bevrijden, zodat hij terug kan keren tot het Koninkrijk.

 

We hebben naar vier bijbelpassages gekeken, en gezien hoe het ego deze interpreteert en hoe de Heilige Geest dat doet. Dit maakt duidelijk wat de Cursus bedoelt met: 'het ego spreekt altijd eerst'. Het ego interpreteert elke tekst onmiddellijk vanuit angst. En elke keer komt die angst voort uit dezelfde bron: het geloof in Gods straf voor onze zonden. Daarom zijn we, volgens het ego, omringd door gevaar.

De herinterpretatie van de Heilige Geest gaat over het belang van wat we in onze denkgeest binnenlaten, en van Zijn vermogen ons te bevrijden van wat daar niet thuishoort. In plaats van ons te straffen voor onze misdaden, wordt God erkend als de Bevrijder van onze vergissingen. Wat een verschil! 

(Toelichtingen door Robert Perry)

 

10. Je hoeft niet te vrezen dat het Hoger Gerechtshof jou zal veroordelen. Het zal de aanklacht tegen jou eenvoudig afwijzen. Er kan geen aanklacht bestaan tegen een kind van God, en ieder die van de schuld getuigt van een schepping van God, spreekt valse getuigenis tegen God Zelf. Breng al wat je gelooft blijmoedig voor Gods eigen Hoger Gerechtshof, omdat het spreekt uit naam van Hem en daarom de waarheid spreekt. Het zal de aanklacht tegen jou afwijzen, hoe zorgvuldig jij die ook hebt opgebouwd. De aanklacht kan wel waterdicht maar niet Goddicht zijn. De Heilige Geest zal die niet horen, omdat Hij alleen naar waarheid kan getuigen. Zijn vonnis zal steeds luiden: ‘Van u is het Koninkrijk,’ omdat Hij jou werd gegeven om je eraan te herinneren wat jij bent.

 

Hier zien we de kern van de herinterpretatie van de Heilige Geest. Hij keert het oordeel van het ego over ons om. Hij herinterpreteert ons.

 

Toepassing : Stel je voor dat je geboeid een rechtszaal wordt binnengeleid, Gods Eigen Hoger Gerechtshof. Je bent door een lager gerechtshof veroordeeld voor misdaden tegen God en de mensheid. Maar je bent tegen dit vonnis in hoger beroep gegaan. En die rechtszaak dient nu.

Voor je staat de officier van justitie, de openbaar aanklager in de zaak tegen jou. Tot je verbazing lijkt hij sprekend op jou. En dan realiseer je je dat hij jou is dat wil zeggen, het valse jij. Het is je ego, het deel van je denkgeest dat erop gebrand is om je op te sluiten in de gevangenis en de sleutel weg te gooien. Hij heeft jouw dossier in zijn handen en loopt naar de balie, waarachter de rechter zit. De rechter is echter geen persoon, maar een groot stralend licht. Het is de Heilige Geest, in een vorm die jij kunt begrijpen.

De aanklager je ego houdt het dossier met de aanklacht tegen jou omhoog, en verklaart dat de zaak waterdicht is. Vanuit het stralende licht, dat de rechter vertegenwoordigt, klinkt een stem. Stel je voor hoe volgens jou de Stem namens God zou klinken. Hij spreekt rechtstreeks tegen jou:

 

Deze aanklacht kan wel waterdicht zijn, maar niet Goddicht.

Elke getuigenis van jouw schuld is een valse getuigenis tegen Mij.

Hoewel je deze aanklacht zorgvuldig hebt opgebouwd, zal ik die niet horen.

Mijn vonnis luidt: 'VAN U IS HET KONINKRIJK'.

Deze zaak is afgewezen.

 

Je hoort de klap van de hamer en weet dat de aanklacht tegen jou van tafel is. 

(Toelichtingen door Robert Perry)

 

11. Toen ik zei: ‘Ik ben als een licht in de wereld gekomen,’ bedoelde ik dat ik gekomen ben om het licht met jou te delen. Herinner je mijn verwijzing naar de troebele spiegel van het ego en herinner je ook dat ik gezegd heb: ‘Kijk daar niet.’ Het is nog steeds waar dat jij bepaalt waar je gaat zoeken om jezelf te vinden...

 

Jezus is niet gekomen als een verlicht wezen, maar om het licht met ons te delen. We hoeven het ego-oordeel over ons niet te accepteren. We hoeven niet in zijn troebele spiegel te kijken. We kunnen een beroep doen op Gods Hoger Gerechtshof om te weten wie we zijn. 

(Toelichtingen door Robert Perry)

 

...Het geduld dat jij met jouw broeder hebt, is het geduld dat je hebt met jezelf. Is een kind van God geen geduld waard? Ik heb jou oneindig geduld betoond omdat mijn wil die van onze Vader is, van Wie ik heb geleerd wat oneindig geduld is. Zijn Stem was in mij zoals Ze in jou is, en Ze pleit voor geduld met het Zoonschap in Naam van zijn Schepper.

 

12. Wat jij nu moet leren is: alleen oneindig geduld sorteert onmiddellijk effect. Op deze manier wordt de tijd voor de eeuwigheid verruild. Oneindig geduld roept oneindige liefde op en door nu resultaat op te leveren maakt het de tijd overbodig. We hebben herhaaldelijk gezegd dat de tijd een leermiddel is dat zal worden afgeschaft wanneer het niet langer van nut is. De Heilige Geest, die in de tijd namens God spreekt, weet ook dat de tijd geen betekenis heeft. Hij herinnert je hieraan in ieder vluchtig tijdsmoment, omdat het Zijn bijzondere functie is jou naar de eeuwigheid terug te brengen en je scheppingen daar te blijven zegenen. Hij is de enige zegen die je waarlijk geven kunt, omdat Hij waarlijk gezegend is. Omdat Hij jou door God vrijelijk werd gegeven, moet je Hem geven zoals je Hem ontvangen hebt.

 

Dit is een prachtige tekst over geduld, en geliefd bij veel Cursusstudenten. Om hem te begrijpen moeten we ons realiseren dat het over geduld jegens onze broeders gaat.

Jezus zegt tegen ons: Het geduld dat jij met je broeder hebt, bepaalt hoeveel geduld je hebt met jezelf. Je broeder is een kind van God, en is een kind van God geen geduld waard? Wat ik je vraag om aan je broeder te geven, is hetzelfde als wat ik aan jou heb gegeven, Ik heb oneindig veel geduld met je. Het maakt niet uit hoelang ik moet wachten totdat jij je lessen hebt geleerd, want mijn liefde voor jou blijft volledig onaangetast. Het was Gods Stem in mij die me leerde oneindig geduldig te zijn jegens jou, en diezelfde Stem is in jou, en roept je op om geduldig te zijn jegens je broeders. Oneindig geduld is oneindig liefdevol, en deze liefde roept je broeders op om onmiddellijk te reageren. Misschien heb je het gevoel dat alleen ongeduld hen in beweging kan krijgen, maar liefde zal hen naar zich toe trekken. Omdat oneindig geduld meteen resultaat oplevert, wordt tijd overbodig. Het enige doel van de tijd is jou en je broeders naar het eind van de reis te brengen, en dat is precies wat geduld doet. Zijn liefde draagt jullie samen naar het eind van de weg.

(Toelichtingen door Robert Perry)

 

* Zie de aantekening hierboven bij T5.IV.4:3.

** De Engelse tekst heeft hier ‘sins’ in plaats van ‘iniquity’ zoals de King James geeft. In de NBG luidt de tekst ‘de ongerechtigheid der vaderen’ (Ex.34:7).